וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך תואר במנהל עסקים? יופי, תוכל לשטוף כלים

נבו כהן

14.9.2003 / 10:13


בכתבה שנכתבה בוואלה! עסקים לפני כמספר שבועות נכתב כי עפ"י המוסדות להשכלה גבוהה מספר הנרשמים לחוגים במנהל עסקים גבוה כתמיד, אלפים של סטודנטים וסטודנטיות שמים את כל יהבם האקדמי לעבר התואר הנחשק, עוד שלוש שנים לכשיסתימו הלימודים תתפוצץ האמת בפנים, לא מנהל ולא עסקים.

צריך להודות שהמונח הזה מנהל עסקים נשמע כמו סלוגן מעולה, גם מנהל גם עסקים, שמות הקורסים עסיסיים לא פחות, החל מקורסים כללים בכלכלה ובחשבונאות וכלה בקורסים מתקדמים בניהול מסחר אלקטרוני ודיני ניירות ערך.

כל דבר שאופף את התואר האיזוטרי האמור מצלצל כמו מתכון לחיי הצלחה ושגשוג, כל הקורסים עוסקים בניהול (כאשר חלק לא מבוטל של הסטודנטים עדיין עוסק במלצרות) או בשיבוטים מוזרים של מונחי השיווק, הפיננסים ונגזרותיהם השונות, רק בואו תלמדו.
אלפי בוגרי התואר הנכסף מסיימים את מכסת האקדמיה, מוחם עמוס נתונים, טבלאות, גרפים ומלל למכביר, רוב רובם לא ימצאו עבודה המתאימה לתואר שרכשו, רבים אחרים ימצאו עצמם בהסבות מקצוע משמימות ומספר לא מבוטל יאלץ לכתת רגליו לעבר לשכת התעסוקה.

השילוב המתסכל שבו בצד אחד רוכש לו בחור צעיר תואר אשר אינו בגדר מקצוע מחד ואופיו של המשק הישראלי מאידך מוביל לשוקת שבורה של הזדמנויות עבודה בתום שלוש שנות הלימוד. בחלומותיהם של "הירוקים" נראה העולם שאחרי התואר כעולם בו המציאות שוגה בחליפות ארמאני, סיגרים קובנים ומכוניות יגואר שמסיעות את מנהל העסקים הצעיר לטיסה שיוצאת משער 4 במחלקת עסקים. במציאות האפרורית יש חולצות אתא מזיעות, סיגרית נובלס (בגלל החיסכון) ושער 4 הוא מושג ממגרשי הכדורגל.

אבל למה בעצם לא מחכה הלימוזינה עם הנהג והכרטיסים למטוס בסוף התואר? ראשית מכיוון ששמות מפוצצים לתארים ולקורסים אינם יכולים לבוא במקום הצרכים האמיתיים של החברות והעסקים בישראל, ככל ששמות הקורסים נדמים לכם אטרקטיביים יותר, כך רב הסיכוי שהמדובר בבלון אקדמי נפוח. לדוגמה, בתקופת בועת ההייטק צצו להם קורסים בנושאי אינטרנט, מסחר אלקטרוני, ניהול בסביבה וירטואלית וכלכלה בעידן דיגיטלי, ומה יצא למי שלמד את המקצועות המדהימים שלהלן? כאב בראש וחור בכיס. אבל הקורסים נשמעו כמו הדבר החם הבא אז הסטודנטים נרשמו.

התואר במנהל עסקים יפה לרזומה ולהשכלה הכללית אבל בשוק של היום מחפשים אנשים שיודעים לעשות משהו אופרטיבי, היום מחפשים כלכלנים, מהנדסי תעשיה וניהול, רו"ח ועו"ד, מי שיודע לנהל עסקים אין בו צורך, אצלנו כולם מנהלים. במשק הישראלי שבו אין חשיבות רבה לתואר אותו רכשת ומעבר לכך אין חשיבות למוסד האקדמי בו רכשת את התואר (ע"ע אוניברסיטת לטביה ודומותיה) קשה מאוד להתקבל למקום עבודה כשבאמתחת תעודה מרשימה מהפקולטות המובילות.

תואר במנהל עסקים מבית הספר קלוגס לא יעשה שום רושם בראיון עבודה בישראל, יותר צפוי שישאלו אם יש קשר לקורנפלקס, זה לא רק שלא יודעים מה זה קלוגס, זה גם לא מעניין אף אחד. התפיסה התקפה בארה"ב שטוענת כי תואר ביד מאחד מבתי הספר הנחשבים שווה למשכורת שמנה ולתנאים מעולים כבר בשנה הראשונה בשוק איננה התפיסה שמתאימה לשוק העסקים בישראל, אצלנו אין חברות ענק ומשרות נחשקות לאייש, בישראל מנהל שיווק הוא למעשה מנהל מכירות, והמנכ"ל אוכל לצוהריים סנדביץ' ולא נפגש לארוחות במסעדות שלך וול סטריט.

כמובן שיש לזכור שאצלנו עובדת ביתר שאת שיטת הקשרים והפרוטקציה, לעולם יהיה מצבו של הבן דוד של האחות הנשואה לגיסו של מנהל האגף טוב יותר ממצבו של הסטודנט המזהיר ומכתבי ההמלצה שלו. התפקידים הבכירים ביותר ברוב החברות בישראל מאויישם בידי בעלי השליטה ובני משפחותיהם ואין זה משנה אם המדובר בקבלן עבודות עפר או בבנק הגדול במדינה, מה שחשוב הוא סמיכות הדם ולא הכישורים.

יש לך תואר במנהל עסקים? יופי, תוכל לשטוף כלים במסעדה של אבא שלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully