וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמה בקרב פעילים בשוק ההון: עימות שרון-נתניהו צפוי לגרור ירידות בשוק - לפחות בטווח הקצר

הרצל לקס

14.9.2003 / 22:21

שלמה מעוז: "זו לא מפלה לאוצר ולא סוף פסוק, ייתכנו ירידות בשווקים רק בשל פאניקה זמנית"; מירון קצפ: התנהגות שרון-חדשות לא טובות לכלכלה הישראלית



היום הראשון לשבוע עבר על הבורסה בת"א ביציבות יחסית. שוק המניות נותר כמעט ללא שינוי, שוק האג"ח הקרין עוצמה יחסית, בעיקר באיגרות הצמודות, ושער הדולר במסגרת האופציות נותר נמוך מהרמה אליה טיפס ביום שישי, כך, עד תום המסחר.



ואולם, מיד לאחר מכן הגיעו הידיעות על הכרעתו של שרון כנגד עמדת נתניהו בנושא קיצוץ תקציב הביטחון, הסעיף העיקרי בהצעת האוצר לתקציב 2004, ממנו יקוצצו 750 מיליון שקל בלבד ולא 3 מיליארד שקל כדרישת האוצר. חדשות אלו מעמידות צל של ספק על היכולת לעמוד ביעד הגירעון ל-2004, שבלאו הכי הוגדל כבר ל-4%, ומצטרפות למצב הביטחוני הרגיש ולמתח שנוצר לאחר ההכרזה על סילוק ערפאת.



שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של נשואה זנקס, לא מתרגש מדי מקיצוץ הקיצוץ. "זו לא מפלה לאוצר", אומר מעוז, "מדובר בעצם בקיצוץ של 3.75 מיליארד שקל מהמצב הנוכחי, וזה לא מעט". לשיטתו, כוח הרפורמות שמוביל האוצר, ובראשן הפניית כספי קרנות הפנסיה לשוק החופשי, חזק יותר מחריגה בגירעון, שגם בעניינה, להערכתו, האוצר טרם אמר את המלה האחרונה.



לדעתו, גם אם ייקבע הקיצוץ כפי שהחליט שרון, לא יגרום הדבר ללחץ על שוק האג"ח, שעומד לסבול מירידה חריפה בהיצע עם התחלת גיוס כספי הערבויות בחו"ל. לפיכך, למרות שהשבוע "עוד נראה את הפאניקה", כדבריו, הרי שבסופו של דבר התוכנית ל-2004 תעבוד ובסוף השנה כבר נראה ייסוף בשקל, והתשואות על האג"ח הארוכות רק יילכו ויירדו.



רמי דרור, מנכ"ל משותף במגדל ניהול נכסים וני"ע, חושב אחרת. "אני לא אופטימי. השוק הפתיע עד עתה ביציבות למרות המצב הבטחוני המידרדר, אבל פגיעה ברגל השנייה עליה עומד השוק - שהיא המדיניות הכלכלית בהנהגת נתניהו, תכריע את שוק המניות והאג"ח השקלית למטה". שוק המניות המקומי מחפש את עצמו, טוען דרור, ומה שהחזיק אותו במצב המעורער עד עכשיו היה היעדר מוכרים רציניים, שכן הציבור מחוץ למשחק ברובו, והגופים המוסדיים מנצלים את המחזורים הדלילים לאיסוף סחורה.



"מכה נוספת בנושא שלא נופל בחשיבותו מהעניין הבטחוני, כמו תקציב 2004 ויעד הגירעון שלו, יכולה להביא להורדת דירוג החוב של ישראל ולנפילות חדות בשוקי המניות והאג"ח, לצד פיחות בשקל.



מירון קצפ, מנהל המחלקה הכלכלית של מנורה גאון, אומר שנכון לליל ראשון "המצב נראה רע,רע מאוד. הגורם העיקרי שמשפיע לאחרונה על השווקים, והוא שגרם ליציבות היחסית שהפגינו, הוא ההנהגה הכלכלית של נתניהו, שנתפש יציב ויעיל". לדברי קצפ, חדשות כמו אלו על עמדת שרון כנגד שר האוצר שלו, "אינן חדשות טובות לכלכלה הישראלית". לאור זאת צופה קצפ ירידות שערים חדות באיגרות החוב, ובמיוחד בשחרים הארוכים, שם צפוי האוצר לגייס מחר כ-550 מיליון שקל וללחוץ עוד על מחיר האג"ח. "ראינו כבר את תשואות האג"ח השקליות ב-12% כשלא היתה הנהגה כלכלית. אני מקווה שלא נחזור לשם", סיכם קצפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully