וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלנים מאוכזבים מהקטנת הקיצוץ בתקציב הביטחון

ניצן כהן

16.9.2003 / 11:07

הכלכלן הראשי של הבינלאומי: מבנה התקציב לאחר ישיבת הממשלה משדר חוסר אופטימיות למשקיעים. נרדי מנור מבנק אגוד: בתקציב אין גורמים מעודדי צמיחה

כלכלנים בכירים במשק הישראלי מאוכזבים מהתקציב החדש והקונצנזוס המתגבש ביניהם הוא שהסבירות שהממשלה תעמוד בשנה הבאה בגירעון של 4% תוצר, נמוכה.

חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, אומר שהוא מאוכזב מסדר העדיפויות של הממשלה, שמגביר בפועל את רמת חוסר הוודאות בשווקים בעיקר לגבי יכולתו של האוצר לעמוד ביעד גירעון של 4%. גוטמן מוסיף שהעברת הקיצוץ בשיעור של 1.1 מיליארד שקל מתקציב הביטחון לקצבאות הביטוח הלאומי מגביר את החשש שהקיצוץ בתקציב המדינה יתקשה לעבור בכנסת.

"עם הקטנת הקיצוץ בתקציב הביטחון, דרגות החופש של האוצר לתמרן את התקציבים כך שהממשלה תוכל לעמוד ביעד גירעון של 4%, יורדות משמעותית. זה מגדיל את הסיכון הפיננסי של ישראל ומשדר שהממשלה לא מצליחה להתמודד עם גודל הגירעון בתקופה של חוסר צמיחה", אומר גוטמן.

גוטמן מציין גם את עמדת בנק ישראל, שטוען אף הוא שהסבירות שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון ל-2004 נמוכה, וכי דבר זה עלול להשפיע על החלטת הנגיד בקביעת גובה הריבית במשק.

נרדי מנור, כלכלן בבנק אגוד, מתקשה הבוקר להעריך כיצד יעבור התקציב במתכונת החדשה בכנסת ללא קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון. "לשוק ההון חשוב שיעבור קיצוץ של 10 מיליארד שקל בתקציב המדינה ל-2004, אולם קיצוץ חד בתקציבי הרווחה עלול להקטין את התמיכה של הכנסת התקציב", אומר מנור.

מנור מוסיף שגם נגיד בנק ישראל מתייחס באופן שלילי להפחתת הקיצוץ בתקציב הביטחון. "החשש הוא שהממשלה תיאץ לגייס כסף באמצעות אג"ח בשווקים. חשש מסוג הזה הביא בתקופה האחרונה את האג"ח השקליות לתשואה של 8.5%, לעומת 7.5% לפני זמן קצר". לגבי ההשקעה במקורות תומכי צמיחה, מנור אומר כי אינו רואה כיצד התקציב שעבר אתמול בממשלה תומך בצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully