וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר הלימוד באוניברסיטאות יעלה

TheMarker

16.9.2003 / 16:12

האוצר: השכר יעלה ב-10%-20% בשל התנגדות שינוי לתקציב. יופחת המענק לחיילים משוחררים. לפיד: נקמה קטנונית. הסטודנטים מאיימים לא לפתוח שנת הלימודים

במסיבת עיתונאים בה משרד האוצר פירט את החלטת הממשלה על התקציב מאתמול בלילה, הסביר אורי יוגב, הממונה על אגף התקציבים באוצר, את מדיניות הממשלה.

הקיצוץ הכולל בתקציב המדינה לשנה הקרובה בעקבות החלטות הממשלה מאתמול הוא 9.6-9.7 מיליארד שקל. האוצר יצטרך להעביר לתקציב 300 מיליון שקל מהרזרווה הכללית, וזאת בעקבות החלטתו של ראש הממשלה לקצץ עוד 330 מיליון שקל מתקציב הביטחון. הסכום הקודם שהיה האוצר להעביר מהרזרווה הכללית בעקבות החלטות שקיבלה הממשלה על השמטת סעיפי קיצוץ היה 630 מיליון שקל. להלן פירוט הסעיפים האלו:

* החזרת תקציב המדען הראשי למשרד התעשייה והמסחר - 177 מיליון שקל.

* החזרת מרכיב הגידול הטבעי לטייס האוטומטי של תקציב משרד החינוך - 150 מיליון שקל.

* החזרה של 45 מיליון שקל לתקציב משרד הרווחה.

* החזרה של 85 מיליון שקל לעידוד עלייה (לפי דרישת ראש הממשלה).

* החזרת חוק הגליל בניגוד לעמדת האוצר - 80 מיליון שקל.

* ביטול הצעת האוצר למיסוי של עובדים זרים בחקלאות כמו בבנייה ובתעשייה מ-8% ל-40% בהדרגה. לפיכך בחקלאות יעלה המיסוי הזה מ-8% ל-10% בלבד, ובכך ייגרעו 100 מיליון שקל מהכנסות המדינה. כל אלו ביחד מסתכמים ב-630 מיליון שקל.

הקיצוץ בסעיפי הרווחה - החלטה של השרים

מאחר ששינוי הצביעו נגד התקציב, משרד האוצר רואה עצמו משוחרר מההבטחות שלו לשינוי ולפיכך שכר הלימוד לתואר ראשון יעלה ב-10% ולתואר השני ב-20%. כמו כן יופחת בעתיד ב-10% המענק לחיילים משוחררים. לדבריו, ההסדרים הפרטניים שנעשו עם המשרדים עלו לאוצר בין 100 ל-150 מיליון שקל בלבד.

לדברי יוגב, כל השינויים המבניים הנוגעים למשטרה ולצה"ל יתבצעו. השינויים הדרמטיים בהשקעות הון, הדיון בהם יועבר לקבינט הכלכלי חברתי, לפי תביעתו של היועץ המשפטי לממשלה. גם התביעה של האוצר כי הצינון לפני השביתה יגדל מ-15 יום ל-60 יום תתבצע, אך לפני זה יהיה דיון עם אנשי מקצוע לבקשת היועמ"ש.

איחוד הגבייה של מס הכנסה והביטוח הלאומי ירד לעת עתה מסדר היום, מאחר שהיועמ"ש הזהיר כי מדובר בתהליך חקיקה מורכב במיוחד. לפיכך האוצר הודיע כי הוא לא זונח את הרעיון, אך הוא יעבוד עליו בנפרד ויכין אותו כראוי.

יוגב נשאל האם היה באמת צורך להתאכזר לכל כך הרבה אנשים בסעיפי רווחה, וענה כי אגף התקציבים אמר שיש מחסור של 1.1 מיליארד שקל כדי להגיע לקיצוץ כולל של 10 מיליארד שקל, והציג לשרים את שתי החלופות. האחת קיצוץ בתקציבי החינוך, הבריאות, הסובסידיה לתחבורה הציבורית והרשויות המקומיות. החלופה השנייה היתה קיצוץ רוחבי של 5% בקצבאות ביטוח לאומי, להוציא כמה קצבאות.

יוגב אמר כי ידוע שמדובר בשתי חלופות קשות, ושהחלופה שנבחרה היא קשה במיוחד, אבל זו היתה ההחלטה של השרים. לדבריו, תקציב המדינה הגיע למצב שמחייב קיצוצים גם בסעיפים קשים ובעייתיים, שאם לא כך יש סכנה גם למעמדה הבינלאומי של ישראל בשווקים וגם כלפי הממשל האמריקאי בכל הנוגע לערבויות.

"זילזול ברבע מיליון סטודנטים"

מערכת וואלה! חדשות מוסיפה:

יו"ר סיעת שינוי, השר יוסף לפיד, אמר כי סיעתו תתנגד לאישור תקציב המדינה כל עוד תהיה בו פגיעה בסטודנטים ובחיילים משוחררים. לפיד מסר לקול ישראל כי החלטת האוצר לבטל את ההבטחות לשינוי בעניין היא "נקמה קטנונית ושחצנית".

יו"ר התאחדות הסטודנטים, שגיב אסולין, המליץ לוועידת ההתאחדות שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה בשל החלטת האוצר להעלות את שכר הלימוד באוניברסיטאות בשנת הלימודים הבאה. לדבריו, ההחלטה מביעה זילזול ברבע מיליון סטודנטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully