וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כור תמכור מניות של מכתשים אגן בהיקף של כ-125 מיליון דולר

אילן מוסנאים וניצן כהן

17.9.2003 / 14:57

מכתשים אגן תנפיק בלונדון מניות נוספות בהיקף של כ-75 מיליון דולר. ההנפקה צפויה להתבצע ברבעון הראשון של 2004 בהובלת בית ההשקעות מריל לינץ'


החלק הארי בהנפקה של מכתשים אגן בלונדון - 125 מיליון דולר - יתבצע בהצעת מכר על ידי קונצרן כור, בעל השליטה בחברת האגרוכימיה, כך נודע ל-TheMarker. ההנפקה כולה תהיה בהיקף של כ-200 מיליון דולר, כך שמכתשים אגן עצמה תצטרך להסתפק בהנפקת מניות בהיקף של כ-75 מיליון דולר.

דובר כור סירב להגיב לידיעה. מכתשים אגן דיווחה ביום שני, בתגובה לידיעה בעיתון "ידיעות אחרונות", כי היא בוחנת אפשרויות גיוס הון שונות בחו"ל או בישראל, וכי מקום הגיוס והיקפו טרם נקבעו. דובר מכתשים אגן מסר היום כי כל פרט, מעבר להודעת החברה, הוא בגדר ספקולציה.

אתמול פורסם בלעדית ב-TheMarker כי מכתשים אגן תנפיק 10%-15% מהונה בבורסה בלונדון כשבכוונתה לגייס 100-200 מיליון דולר, כשבמקביל תצא החברה האם, כור, בהצעת מכר לחלק מהחזקותיה במכתשים. כיום מחזיקה כור בכ-49% ממניות מכתשים אגן, ששווי השוק שלהן הוא כ-500 מיליון דולר.

מניית מכתשים אגן יורדת היום ב-1.5% עם מחזור של 11.7 מיליון שקל, ואילו מניית כור עולה ב-4.4% עם מחזור של 6.8 מיליון שקל. פעילים בשוק ההון התל אביב אומרים היום שהירידות במכתשים הן בעקבות הערכות בשוק שחלקה של החברה בהנפקה יהיה קטן.

מכתשים אגן נחשבת ליהלום בכתר בפורטפוליו של כור. החברה נסחרת היום בשווי שוק של כ-1.04 מיליארד דולר, וזאת לאחר שעלתה בכ-64% מתחילת השנה ובכ-7.5% מתחילת החודש. מניות מכתשים אגן וכור ריכזו בימים האחרונים מחזורים גבוהים עקב רכישות של משקיעים זרים, שהתכוננו כפי הנראה למהלך.

בחודשים האחרונים מימשה כור מספר החזקות משמעותיות שלה שהניבו לה רווח הון. בין המימושים היה מימוש מניות של נייס בהיקף כספי של 30 מיליון שקל. מימוש נוסף היה במכתשים אגן בחודש יוני בהיקף של כ-105 מיליון שקל. המימוש האחרון של כור במכתשים אגן לווה בהצעת מכר למשקיעים המוסדיים, תוך שכור מתחייבת שלא למכור מניות נוספות של מכתשים אגן עד לסוף 2003.

בשנה האחרונה הגיע קונצרן כור להסכמים עם הבנקים הגדולים במסגרתם הסכימו הבנקים להאריך את האשראי קצר המועד שהעניקו לקונצרן. במקביל התחייב כור לפעול למימוש נכסים שלו, כאשר 75% מהתמורה בגין הנכסים יופנו לצמצום החובות הבנקאיים.

מכתשים אגן השלימה במארס האחרון רכישה של 11 קווי מוצרים מחברת באייר. החברה שילמה סכום של כ-207 מיליון יורו עבור המוצרים שמכירותיהם ב-2001 הסתכמו בכ-124 מיליון יורו, וכ-95% מהם נמכרו באירופה. מהלך הרכישה בוצע כחלק מהאסטרטגיה של החברה להרחיב את הפעילות שלה באירופה על חשבון המכירות לאזור אמריקה הלטינית.

צמצום החשיפה לאמריקה הלטינית, שבאמצע 2002 הייתה בעיצומו של משבר פיננסי כבד, והגדלת הפעילות באזור מערב אירופה היציב, הובילו את מכתשים אגן למהפך בתוצאות הכספיות. בזכות זאת דיווחה החברה במחצית הראשונה של 2003 על צמיחה של כ-33% בשורת המכירות שלה לרמה של כ-279.6 מיליון דולר, ועל זינוק של כ-60% ברווח הנקי שלה לרמה של כ-23.6 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה, שלמה ינאי, מסר בעקבות הדו"חות הכספיים של הרבעון השני כי החברה עובדת היום על קפיצת המדרגה הבאה שלה, ועשויה לבצע רכישה נוספת עד סוף 2003 או ברבעון הראשון של 2004. לא ברור אם הגיוס הנוכחי נועד לממן את הרכישה הנוספת, או שהוא נובע מלחץ של כור במטרה להקטין את היקף החובות לבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully