וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאסין העביר מסר לערפאת כי מעונין בהודנה

ארנון רגולר

17.9.2003 / 18:28

כך מסר בכיר ברשות; לדבריו, החמאס מאותת כי בתמורה לעצירת ההתנקשויות, יפסיק הארגון את הפיגועים



בכיר ברשות הפלשתינית אמר היום (רביעי) כי ארגון חמאס מאותת כי יהיה מוכן להפסיק את מתקפות הטרור על ישראל בתמורה לעצירת פעולות צה"ל, ובכלל זה ההתנקשויות בחברי הארגון. לדברי הבכיר, המנהיג הרוחני של חמאס, השייח אחמד יאסין, העביר מסר ברוח זו ליו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, בפגישה שערך עם שליחו של ערפאת,זאכריה אל-ערה.



לנוכח המשבר בארגון החמאס בתקופה האחרונה, הנובע מהתנקשויות ישראל ומהחלטות שהתקבלו נגדו ברשות ובעולם, מנסה הארגון להגיע להודנה חדשה עם הרשות ומקורביו של ערפאת.בשבוע שעבר הפנה חמאס בקשת סיוע רשמית לעזרה לעולם הערבי, שה נאמר: "לאור המשך מעשי הטבח והתוקפנות, ניסיון ההתנקשות בשייח אחמד יאסין, התרחבות המלחמה נגד חמאס והכנסת הארגון לרשימת הטרור בלחץ אמריקאי-ציוני, אנו פונים לעולם הערבי-איסלאמי בבקשת עזרה".

הבקשה, שהופצה באמצעות אתרי האינטרנט של הארגון, שיחות טלפון ואמצעי התקשורת בעולם הערבי, פורסמה באחת התקופות הקשות בהיסטוריה של הארגון, גרועה אף מפעולות הרשות הפלשתינית נגד חמאס בסוף 1996 (המכונה "תקופת גילוח הזקנים ושבירת הראשים").



אחת הסיבות לפרסום בקשת הסיוע היא האצת מדיניות ההתנקשויות של ישראל נגד ההנהגה הצבאית והפוליטית של הארגון, ונגד דרגי הביניים ודרגים נמוכים של פעיליו. בחודש האחרון נהרגו 14 פעילים; הוקפאו חשבונות בנק השייכים לעמותות צדקה של הארגון בשטחים; הורחב הפיקוח על כספי התרומות לארגון במרכזי הגיוס במדינות המפרץ הפרסי; והאיחוד האירופי החליט להכניס את הזרוע הפוליטית של הארגון לרשימת ארגוני הטרור. בבקשת הסיוע דרש הארגון ממדינות ערב לגנות את ההתנקשויות, לפעול בדרכים דיפלומטיות כדי לשנות את החלטת האיחוד, ולגייס את הרחוב הערבי למאמץ. בנוסף הופנתה בקשה לאנשי דת להוציא פסקי הלכה שיסייעו לו.



אנשי חמאס הגיבו על הודעת האיחוד האירופי בהידוק קשריהם עם השלטון המצרי, בניסיון למזער את הנזקים. בשנה האחרונה מצרים תופסת את מקומן של סוריה ומדינות המפרץ ככתובת הדיפלומטית לאנשי הארגון. קשרים אלה הופכים בחודשים האחרונים לתלות ממשית של הארגון בקהיר, וראשיו מגיעים אליה בתדירות גבוהה בחודשים האחרונים.



סדרה של כרוזים פנימיים, שהופצו בצמצום בקרב הנהגת חמאס בעזה, מצביעה על כך שהריגתו של ד"ר אברהים מקאדמה וכמה מעוזריו במארס האחרון היתה "נורת אזהרה" בעבור אנשי חמאס בעזה, בנוגע לגל ההתנקשויות הצפוי. מקאדמה עסק באופן ישיר בפעילות צבאית, ולכן חלק מהנהגת הארגון סברה שההתנקשות בו היא חלק מהמדיניות כלפי אנשי הזרוע הצבאית, "גדודי עז א-דין אל-קסאם", שישראל התנקשה בעשרות מחבריה.



הספקות של אותם מנהיגים - בהם איש האגף המתון אסמעיל אבו שנב, שישראל התנקשה בו ב-21 באוגוסט - הסתיימו עם ניסיון ההתנקשות בעבד אל-עזיז אל-רנטיסי ב-10 ביוני, כמה שבועות לפני השגת הפסקת האש, שהבהיר שמדובר במהלך כולל נגד הארגון, על כל דרגיו.



בין אם גל ההתנקשויות באנשי חמאס הסתיים ובין אם לא, כבר עתה נודעת לו השפעה דרמטית על כל שדרות הארגון. פעילים זוטרים - כגון מארגני הפגנות, מחלקי כרוזים ופעילים באוניברסיטה האיסלאמית בעזה - ירדו למחתרת. הזרוע הצבאית של הארגון הצניעה את פעילותה בשבועות האחרונים והפסיקה כמעט לחלוטין את המצעדים הצבאיים בעזה; מי שציפה להפגנת זעם חמושה של אנשי הזרוע הצבאית בתגובה לניסיון ההתנקשות ביאסין ובהנהגת הארגון בשבוע שעבר, התבדה.



ראשי ההנהגה הצבאית והפוליטית במנוסה. הם אינם ישנים בבתיהם. בפועל, כל הפעילות הציבורית הענפה של הארגון הופסקה כמעט לחלוטין מאז תחילת גל ההתנקשויות.



עד לאחרונה נפגשו נציגים דיפלומטים, אירופאים ואחרים, עם ראשי ההנהגה הפוליטית של חמאס בכל הדרגים ברצועה, כדי להבין את עמדות הארגון. הפגישות העניקו לארגון לגיטימציה והכרה, כמו גם ערוץ דיפלומטי להחלפת מסרים. החלטת האיחוד מהשבוע שעבר קטעה באחת את המגעים. בחמאס מודאגים כעת כי יתקשו לגייס תרומות באירופה, שבה יש קהילה מוסלמית גדולה, ומהיווצרות "כדור שלג" בדמות פעילות המנהיגים הערבים נגד הארגון והצרת יכולת הפעולה שלו. סנונית ראשונה בכיוון זה הגיעה אתמול מירדן, שממשלתה הודיעה על הקפאת חשבונות בנק השייכים לחמאס בבנקים ירדניים.



המישור הפנים-פלשתיני מדאיג בימים אלה את ראשי חמאס אף יותר מהמישור הערבי. לפני כשבועיים הקפיאה הרשות, בדמדומי ממשלת אבו מאזן, כמה עשרות חשבונות בנק השייכים לכ-10 עמותות המזוהות עם ה"דעווה" - הזרוע האזרחית של חמאס. העמותות גילו שהבנקים מסרבים להעביר להן את כספיהן. צעדים כאלה כבר בוצעו בעבר, ואנשי חמאס היו בטוחים שמדובר בצעד זמני. הם הזדרזו לפעול נגדו בעזרת יתומים ואלמנות שיצאו להפגנות ברחובות. כמה ימים לאחר מכן הגיע החלק השני של המהלך, כשמשרד הפנים הפלשתיני קרא בעיתונות לנזקקים להגיע למשרד כדי לקבל עזרה.



חמאס נפגע מכך פעמיים: כספיו הוקפאו, והנזקקים - המשמשים נדבך חשוב בפעילות החברתית של הארגון, המיועדת לגיוס תמיכה - מקבלים עתה את הכסף מהרשות. המהלך, שללא ספק תוכנן על ידי הרשות, כולל עתה גם איומים נוספים מבחינת הארגון, כמו חידוש הפיקוח על הדרשנים במסגדים ובניית תשתית רפואית וחברתית חלופית לזו של חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully