וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מזה שנתיים וחצי: הדולר צנח אל מתחת לרף 115 ין לדולר

רונן סרברניק

18.9.2003 / 22:47

השיפור המתמשך בכלכלת יפאן ממשיך להוביל את הין היפאני מעלה ל-114.8 ין לדולר; חשש מהתערבות במסחר במט"ח על ידי יפאן עם חציית המטבע את רף ה-115 ין לדולר



השיפור המתמשך בכלכלת יפאן ממשיך להוביל את הין היפאני מעלה. הדולר נפל ביחס לין אל מתחת לרף 115 ין לדולר, לראשונה מזה שנתיים וחצי, לעומת שער של 116.25 ין אמש. במהלך יום המסחר רשם הדולר שער של 114.8 ין לדולר. ביחס ליורו נסחר הדולר כמעט ללא שינוי ברמה של 1.129 דולר, לעומת 1.127 דולר אתמול.



הין היפאני נהנה מפריחה מחודשת בתקופה האחרונה - פריחה המטילה צל כבד על המשך צמיחת רווחי החברות היצרניות ביפאן. הייסוף החד בשער המטבע הופך את הסחורות היפאניות לפחות אטרקטיוויות בשוק העולמי ביחס למתחרות מאירופה ומארה"ב.



על הין היפאני פועלים כוחות מנוגדים בתקופה האחרונה. מחד גיסא, עליות השערים הממושכות בשוק המניות המקומי והציפייה להתגברות הצמיחה הכלכלית במשק השני בגודלו בעולם מגבירות את אטרקטיוויות המטבע היפאני, ופועלות לייסופו מול הדולר. אולם, מנגד, חוששים הסוחרים מהתערבות מאסיווית של הבנק המרכזי של יפאן במסחר בניסיון לפחת את הין. בשוק המט"ח מציינים כי רמת 116 ין לדולר נתפשת כנראה כקו אדום בעיני הבנק, ועליית הין אל מעבר לה תגרור התערבות מיידית כפי שאירע מוקדם יותר החודש.



ממשלת יפאן נחשפה לביקורת קשה מצד ארה"ב על הדרך בה היא נוהגת להתערב בכוחות השוק תוך מכירה מאסיווית של ין בניסיון לפחת את המטבע.



התערבות או הימנעות?



באוצר היפאני שוב רמזו על אפשרות של התערבות במסחר, לאור התחזקות הין בימים האחרונים. אולם סוחרים מעריכים כי יפאן תנסה לצמצם את פעילותה קודם למפגש ה-G7 שייערך בסוף השבוע בדובאי.



ממשלת יפאן תומכת זה זמן רב בשער הדולר ומונעת עלייה חריגה מדי בשער הין, במטרה לשמור על כושר התחרותיות של היצואניות היפאניות בשוק האמריקאי. מדיניות זו עוררה את זעמם של ראשי המגזר היצרני בארה"ב הטוענים כי היא אחראית, בין היתר, לאובדן משרות מזורז במגזר. היום תציג קבוצה של מחוקקים בארה"ב הצעת חוק שתדחק בנשיא בוש להפעיל סנקציות מסחריות כנגד יפאן, דרום קוריאה וטייוואן בשל התערבות חוזרת ונשנית במסחר במט"ח.



הכלכלה העולמית מתאוששת



הכלכלה העולמית מתחילה להראות סימני התאוששות, כך עולה מדו"ח קרן המטבע הבינל' (IMF), שפורסם לקראת כינוס הקרן שייערך בדובאי בסוף השבוע. בקרן המטבע הדגישו כי למרות שהתאוששות כבר נראית לעין, קשה לחזות מה יהיה קצב ההתאוששות ולכן על קברניטי הכלכלה העולמית להיות דרוכים ועירניים לכל התפתחות. קצב הצמיחה הצפוי לכלכלת העולם בשנת 2003, לפי דו"ח זה, יהיה 3.2%. עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2004 תחול האצה בצמיחה הכלכלית, והכלכלה העולמית תצמח בקצב של 4.1%.



בדו"ח צוין כי להתאוששות הכלכלית תרמו בין השאר הסיום המהיר של המלחמה בעיראק, האווירה החיובית בשוקי המניות ושיעורי הריבית הנמוכים הנהוגים באירופה, יפאן וארה"ב.



בקרן המטבע התריעו כי קברניטי הכלכלה חייבים להיות מוכנים לתרחיש בו הדולר האמריקאי יפוחת בשיעור נוסף. את כובד משקלו של נטל פיחות הדולר נושאות כבר כלכלות אירופה וכלכלות תעשייתיות קטנות נוספות. נוכח המצב הנוכחי, צפויות אירופה וארה"ב להפעיל לחץ כבד על סין לבטל את רצועת הניוד הנוקשה של היואן, ולשאת בנטל כוחות השוק בכל הנוגע לתנודות בשערי המט"ח.



תחזיות צמיחה עגומות לאירופה ויפאן



באירופה, הצמיחה רוסנה נוכח הייסוף החד בשער היורו ביחס לדולר. נוכח מצב זה, ב-IMF מעריכים כי הבנק המרכזי של אירופה ייאלץ לקצץ בשערי הריבית שוב. הצמיחה הצפויה עתה באירופה היא של 0.5% בלבד בשנת 2003. לשנת 2004 קיצצה הקרן את תחזית הצמיחה לאירופה ל-1.9%, מתחזית של 2.3% שפירסמה באפריל. כלכלת יפאן צפויה לצמוח השנה ב-2% ובקצב של 1.4% בשנה הבאה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully