וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל בחדר עסקות: עוצמת השקל - גם כתוצאה מירידת התשואות בשוק האג"ח האמריקאי

הרצל לקס

18.9.2003 / 19:03

אתמול ירדו התשואות באג"ח ל-10 שנים ל-4.16%, לעומת 4.64% לפני מספר שבועות; סיבות נוספות להתחזקות השקל: אישור התקציב בממשלה והמגעים להודנה חדשה



אחת הסיבות המרכזיות לחוזקו של השקל בתקופה האחרונה, למרות האירועים השליליים בישראל, היא עליית התשואות בשוק איגרות החוב האמריקאי, כך אומר היום מנהל חדר עסקות באחד הבנקים הגדולים.



על פי הסבר זה, שלעתים נבלע בשטף החדשות הכלכליות והבטחוניות-מדיניות המציפות את ישראל, לרמת התשואות בארה"ב יש משקל רב בהחלטתם של הזרים להשקיע בנכסים שקליים בתל אביב.



אחרי שפרץ הדולר את רמת ה-4.5 שקלים ביום שישי שעבר והגיע לשער של 4.53 שקלים, הסבירו הפעילים כי הסיבות לכך נעוצות בפקיעת הגלבועים של יום א' שעוררה ביקוש למקורות דולרים חלופיים, בקריסת ההודנה והתפטרות אבו מאזן בראשית אותו שבוע, ובדיונים על תקציב המדינה.



עוד דובר על פריצת רמת התנגדות טכנית ופסיכולוגית העלולה לגרום לפיחות משמעותי.
אך למרות כל זאת, ועל אף שתוכנית האוצר לתקציב 2004 קיבלה מכה קשה עם החלטת שרון שלא לקבל את עמדת האוצר בנושא הקריטי ביותר - הקיצוץ בביטחון, התחזק השקל מאז ביותר מאחוז וכעת הוא נסחר סביב שער של 4.47 שקלים. בחדרי העסקות אומרים כי הסבר להתחזקות מפתיעה זו, שלא תמיד מייחסים לו את תשומת הלב הראויה, הוא ההתפתחויות בשוק האג"ח האמריקאי.



הריביות ארוכות הטווח נגזרות ישירות מתשואות האג"ח הבינוני והארוך. כאשר נסחר השקל ברמות השפל בראשית 2003 סביב שער של 4.9 שקלים, נוצר פער תשואות גדול מאוד בין תשואת אג"ח אוצר אמריקאית לעשר שנים שעמדה על מתחת ל-4%, לבין התשואות על האג"ח הממשלתית השקלי שהגיעו עד לרמות של 11%-12%.



עד תחילת יולי התחזק השקל לרמה של 4.28 שקלים לדולר, כשהוא ניזון גם מהאווירה החיובית של ההודנה דאז וממשלת אבו מאזן החדשה. בדיוק כשהגיע השקל לשיא בשבוע הראשון של חודש יולי, פתחו התשואות על אג"ח האוצר האמריקאיות לעשר שנים בזינוק חד שהסתיים בעלייה של כ-30% לשיא שנתי של 4.64%. היות ובמקביל חלה ירידה עקבית בתשואות האג"ח המקומיות, הצטמצם פער התשואות עד לכ-3%. הדולר, בהתאמה, רשם לאורך התקופה הזו עלייה של כ-4% עד לשער של 4.453 שקלים ב-2 בספטמבר.



בתאריך זה רשמו תשואות אג"ח האוצר האמריקאיות שיא שנתי והגיעו עד לרמה של 4.64%. מאז, לנוכח הירידה בציפיות להעלאות ריבית, ובעיקר לאור החדשות על עלייה מדאיגה באבטלה במשק האמריקאי, המעיבה על תחזיות הצמיחה האופטימיות שמניעות קדימה את שוקי המניות, ירדו התשואות עד לשפל של 4.16% אתמול. נתוני האבטלה הפתיעו לרעה כאשר התברר כי בחודש אוגוסט איבד המשק האמריקאי כ-93 אלף מקומות עבודה, ירידה חודשית שביעית ברציפות במספר המועסקים.



"אם נתוני התעסוקה לא יראו שיפור, שערי איגרות החוב של האוצר האמריקאי ימשיכו לעלות עד לתשואה של 3.5%", אומר דיוויד פלאנק מדויטשה בנק בראיון לבלומברג.



היום פורסם נתון מעודד דווקא של שוק העבודה האמריקאי - מספר התביעות הראשונות לדמי אבטלה בשבוע שחלף ירד אל מתחת לרף 400 אלף. מנתוני משרד העבודה האמריקאי עולה כי מספר תביעות האבטלה הראשונות לשבוע שהסתיים ביום שבת ירד ב-29 אלף ל-399 אלף בלבד. הירידה הנוכחית היא החדה מאז חודש אפריל. הנתון הנוכחי הפתיע נוכח תחזיות למספר תביעות בהיקף של 405 אלף.



בכל אופן, המשקיעים הזרים מגיבים מהר מאוד לאירועים כגון אלה, ואכן, הידיעות מחדרי העסקות על זרים שמוכרים דולרים, למרות המצב המדיני-כלכלי המעורער כאן בהחלט מתיישבות עם התיאור הנ"ל. הזרים מוכרים את האג"ח האמריקאיות תוך ניצול עליות השערים בשוק, ונכנסים שוב לשקלים כדי ליהנות מרמות התשואה באג"ח השקליות לתקופה דומה שעומדות כיום על למעלה מ-8%. הערכות בתי ההשקעות הן כי תחילת גיוס כספי הערבויות בחו"ל עתידה לצמצם את ההיצע בשוק האג"ח המקומי ולגרום לעליית שערים, ונראה שהמשקיעים הזרים עומדים שוב בפני סיבוב פיננסי מוצלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully