וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה נחמה: פרופיל של אחד מ-10 האנשים החזקים בכלכלה הישראלית

TheMarker

18.9.2003 / 20:05

כבר לאחר מינויו של צבי זיו למנכ"ל הבנק התברר שנחמה התחזק - ועכשיו הוא הופך לשליט בלעדי; פורסם במהדורת ספטמבר של מגזין TheMarker



פורסם במהדורת ספטמבר של מגזין TheMarker



לאחר שהשלים לפני שבועות ספורים, בפעם השנייה בתוך שנה וחצי, את החלפת מנכ"ל בנק הפועלים , יכול יו"ר הבנק, שלמה נחמה, להרגיש רגוע וחזק מתמיד. נחמה עומד היום בראש הבנק הגדול והרווחי ביותר בישראל, ונכון לרגע זה איש אינו מאיים על מעמדו ושליטתו בבנק. אם לפני שנה, בעיצומו של המשבר הפיננסי במשק, המשרה של יו"ר בנק גדול בישראל נראתה מסוכנת במיוחד בשל החשש הגובר ליציבות הבנקים בישראל - הרי בשנה האחרונה ירד מפלס החרדה, והדיבורים על קריסת בנקים בארץ כמעט שלא נשמעים. היום שוב בולטים, ויותר מאי פעם, היתרונות והכוח העצום הטמונים בג'וב של נחמה.



הדו"חות הכספיים של בנק הפועלים למחצית הראשונה של 2003 הוכיחו כי גם בעיצומו של המיתון, הנמשך זה שלוש שנים, וגם אחרי כל המחדלים הניהוליים שנעשו בתחום האשראי בימי הגאות - הפועלים הוא אחת ממכונות הרווחים החזקות במשק. אבל האירוע שחיזק יותר מכל את נחמה לא לקוח מעולם העסקים דווקא, אלא מעולם אחר לגמרי: התלונות שהוגשו במשטרה נגד עופר גלזר, בעלה הטרי של שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק, הן שהביאו להתפוגגותו הסופית של האיום היחיד שריחף מעל ראשו של נחמה.



מה הוא עשה השנה - רק בתחילת השנה נדמה היה שנחמה נאלץ לפנות את קדמת הבמה בבנק הפועלים לטובת בעלת השליטה שרי אריסון והמנכ"ל הדומיננטי אלי יונס. יונס הוביל שני מהלכים דרמטיים בבנק - הפיטורים הגדולים והפרשת העתק לחובות מסופקים ברבעון הרביעי - והחל לסמן עצמו כאיש החזק בבנק. שרי אריסון הדהימה את עולם העסקים כאשר התייצבה מול מצלמות ומיקרופונים והסבירה את הפיטורים. "לשרי יש מה להגיד ומעתה והלאה קולה צפוי להישמע", הסביר היח"צן שלה, רני רהב. ואז גם החלו לדבר במסדרונות בנק הפועלים על האפשרות ששרי תמנה את בעלה הטרי עופר לדירקטור בבנק והוא ישתלב בהדרגה בעסקים.



אבל אז קרו שני דברים מפתיעים: יונס נאלץ להתפטר מסיבות שאינן ידועות עד היום במלואן. ההערכות הן שהיו אלה מאבקי כוח ואגו עם הדירקטורים בבנק ובהם נחמה. ואז הגיעה פרשת התלונות נגד גלזר - ועתה ברור כי לא רק שזה האחרון לא יהיה מעורב בעתיד הנראה לעין בעסקים של אריסון, אלא שגם שרי אריסון עצמה תהיה עסוקה בשנה הקרובה בליקוק פצעיה שלה מהפרשה. נחמה חוזר להיות האיש החזק היחיד בבנק הפועלים.



אומרים עליו - שהוא אמן הפוליטיקה וההליכה על חבל דק. האיש שרק לפני 15 שנה עדיין היה מהנדס בחברת אשד מהנדסים, שם הכיר את תד אריסון, מחזיק היום בו17% מאריסון השקעות והוא אחד האנשים המקושרים והמחוברים ביותר במשק.



ועוד משהו - לנחמה (47) קשרים עם אישים פוליטיים בולטים ובראשם שר האוצר, בנימין נתניהו, וראש הממשלה, אריאל שרון. באחרונה נודע כי הוא שתיווך בין השניים לקראת הקמתה של הממשלה והצליח להביא לכך שנתניהו ייכנס לממשלה ויכהן בה בתפקיד הבכיר והמתאים לו ביותר. אבל למרות שנחמה מזוהה עם הליכוד בשל קשריו אלה, בשנים האחרונות הפכו דעותיו ליותר ויותר יוניות, אולי אפילו שמאליות. נחמה רואה קשר הדוק בין הכלכלה למצב המדיני. הוא מאמין שבלי הסדר מדיני הכולל פינוי של השטחים הסיכוי לחידוש הצמיחה במשק נמוך, ובאחרונה החל לטפטף זאת לנתניהו ולשרון בשיחותיו עמם.



לנחמה יחסי אנוש מעולים והוא אדם לא קיצוני, חתרן בלתי נלאה להשגת הסכמות בין נצים. דבר זה בא לידי ביטוי בניהול הקבוצה ובקשר עם שרי אריסון. לא אחת הוא נראה בערבי שירה בציבור, בעיקר כשליווה את שרי אריסון. אבל את אלה העולים על השולחנות הוא לא מבין, שכן הוא עצמו סולידי ומאופק ואינו מאבד לעולם את עשתונותיו.



תחזית - בנק הפועלים ביצע מחיקות והפרשות גדולות יותר מבנק לאומי, ולכן יש לו פחות מטען עודף היום, כאשר הוא נכנס לשנה רביעית של מיתון. עכשיו יש לנחמה בנק יעיל ותחרותי יותר מכפי שהיה לפני שנה. פרשת הפרישה המהדהדת של יונס הותירה בו צלקת, והוא יעשה הכל כדי שמאורע כזה לא יחזור על עצמו. לכן יהיה חשוב לו להתוות כללים ברורים ליחסים בין המנכ"ל לבעלי המניות ולמפות את הנתיבים שבהם יוכל כל אחד מהצדדים לשוט.



ההתפתחות המעניינת ביותר בזירה של נחמה עשויה להיות קשורה לשרי אריסון - אם היא תחליט שקצה בחיים הציבוריים הישראליים, היא עשויה להקשיב לעצות למכור את השליטה באריסון השקעות. אם זה אכן יקרה - אין ספק שנחמה ינסה לארגן קבוצה שתקנה את השליטה מידיה, אולי בסיועם של בעלי המניות האמריקאים בבנק הפועלים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully