וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנהגות בלתי זהירה ועבריינית בכביש מאפיינת יותר נהגים דתיים

TheMarker

19.9.2003 / 10:45

כך עולה ממחקר שבוצע במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן; במחקר נעשה ניסיון לבדוק האם קיים קשר בין רמת דתיות של האדם היהודי בישראל לבין התנהגותו בכביש



התנהגות בלתי זהירה והתנהגות עבריינית בכביש מאפיינת יותר נהגים דתיים - כך עולה ממחקר שביצעו נירית עמיר, הילה רדו וד"ר טובה רוזנבלום, מהמחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן.



במחקר הנוכחי נעשה ניסיון לבדוק האם קיים קשר בין רמת דתיות של האדם היהודי בישראל לבין התנהגותו בכביש (ציות לחוקי התנועה).



על פי תיאוריות שונות (תיאוריית הבחירה הרציונלית ותיאוריית הפיקוח החברתי), רמת דתיות בקרב כל הדתות נמצאת במתאם שלילי עם פשע ועבריינות. כלומר, בקרב אנשים דתיים יימצאו פחות עבריינים מאשר בקרב אנשים חילוניים.



על פי ערכי התורה ועל פי הנחיות רבנים (צדוק, 1992), קיום חוקי תנועה הם בגדר מצווה וחובה תורנית דתית. בשנת תשמ"ח יצאה קריאה מאת שני הרבנים הראשיים לישראל לשמור על כללי התנועה על בסיס שמירת פיקוח נפש וקיום מצוות - "ונשמרתם לנפשותיכם מאד" (דברים ד', ט"ו).



על סמך כל זאת שוער במחקר כי בקרב נהגים ונהגות דתיים יימצאו פחות דיווחים על עבירות תנועה והתנהגויות בלתי זהירות בכביש, מאשר בקרב נהגים ונהגות חילוניים.



במסגרת המחקר הועברו שני שאלונים של דיווח עצמי בקרב מאה סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטת בר אילן בגיל 20-30, בעלי רשיון נהיגה. האחד בדק את רמת הדתיות והשני את רמת ההיזהרות בכביש ורמת ציות לחוקי התנועה.



בניתוח שונות דו כיווני נמצא כי בניגוד להשערה, התנהגות בלתי זהירה והתנהגות עבריינית בכביש מתאפיינת יותר בקרב נהגים דתיים, שלמדו בתקופת התיכון באולפנות/ישיבות תיכוניות ובתי ספר ממלכתי-דתי, מאלו שלמדו בבתי ספר ממלכתיים.



בדיון מועלים הסברים לתפישה שונה של עבירות תנועה מעבירות פליליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully