וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופק על אפריקה ישראל: הישענות החברה על מימון לטווח קצר הצליחה עד עתה אך רמת הסיכון הכרוכה בכך גבוהה

הרצל לקס

21.9.2003 / 12:05

מותירים את המלצתם למניה על "תשואת שוק" במחיר יעד של 627 שקל; הרחבת הפעילות בח"ול ממשיכה לתרום לחברה אך ההשקעות בערוץ הרוסי והמלונאות עתידות להמשיך ולהפסיד



בית ההשקעות אופק מותיר את המלצתו לאפריקה ישראל ברמת "תשואת שוק" ומעדכן את מחיר היעד ל-627 שקל, כ-12% מעל מחיר השוק שלה.



בניתוח תוצאות הרבעון השני של 2003 מדגישה האנליסטית רוית וולקוביץ את שורת המימון, שתרמה לאפריקה הכנסות של 51 מיליון שקל ברבעון, כ-50% מהרווח לפני מס. עובדה זו בולטת דווקא על רקע תוצאות של חברות נדל"ן אחרות, כמו שיכון ובינוי ומבני תעשייה שהראו ברבעון זה עלייה ניכרת בהוצאות המימון שלהם. סוד ההצלחה של אפריקה ישראל במקרה זה נעוץ במבנה החוב הייחודי שלה. אפריקה נוטה להתממן באשראי לטווח קצר, כ-2.6 מיליארד שקל אשראי שוטף מתוך סך אשראי של 3.5 מיליארד, בעוד שרוב חברות הנדל"ן מממנות את פעילותן באשראי ארוך טווח, תוך ניסיון לבצע איזושהי התאמה בין התשואה מהנכסים המניבים לבין עלות ומשך חיי האשראי שמימן את רכישתם.



מימון קצר טווח מאפשר לחברה לנהל אותו ביתר גמישות, ובשנת 2003 בחרה אפריקה להתממן באשראי צמוד דולר, ין, ופרנק שווייצי, כשחלק ניכר מהבחירה במימון מט"חי מוסבר בהרחבת הפעילות בחו"ל. בנוסף עסקה החברה בפעילות נגזרים על מטבעות שונים, וכתוצאה מייסוף חד בשקל במהלך תקופת הדו"ח ורווחים שהתקבלו מפעולות הנגזרים נרשמו הכנסות המימון הגבוהות דלעיל.



לדעת וולקוביץ שיטת המימון בה נוהגת החברה מגלמת סיכון רב יותר משיטת ההתאמה בין חיי הנכס וחיי האשראי שמין אותו. יחד עם זאת מציינת וולקוביץ כי למרות שהיקפי האשראי של אפריקה ישראל דומים לאלו של חברות אחרות הרי שלאורך זמן מצליחה אפריקה ישראל להציג הוצאות מימון נמוכות משמעותית ממתחרותיה.



הפעילות בחו"ל של אפריקה ממשיכה להתרחב והגיעה בסוף המחצית הראשונה של השנה להיקף כספי של כמיליארד שקל. בארה"ב מעורבת החברה ב-14 פרויקטים העתידים להיות מושלמים תוך 4 שנים, כשרוב השטחים (60%) מיועדים למגורים. ברוסיה יש לחברה 6 פרויקטים ש-70% מיועדים למגורים.



בתחום הנדל"ן בארץ נרשמה בתקופת הדו"ח יציבות לעומת רבעון קודם, ושינוי מגמה לטובה מבחינת הביקוש לדירות לא נראה באופק. פעילות דניה סיבוס ספגה השנה פגיעה קשה ברווחיות בעיקר בשל גידול בעלות ההעסקה של עובדים זרים, שצפוי אף להחריף בזמן הקרוב. באופק מסכמים את הסביבה העיסקית של דניה כ"קשה".



פעיליות ההשקעה של אפריקה מחוץ לתחום הנדל"ן, מסבה לחברה בעיקר הפסדים. מלונות אפריקה, החברה הבת בתחום המלונאות, דיווחה על צמצום בהפסדיה לעומת 2002, בעיקר בשל ההתאוששות המסוימת שנרשמה בענף התיירות ברבעון השני לאחר סיום המלחמה בעיראק. הרבעון השלישי חזק עונתית בתחום תיירות הפנים ודבר זה אמור להתבטא בצורה חיובית בדו"חות הבאים, אך הבעיה הקרדינלית של קריסת תיירות החוץ בעינה עומדת. לאחר שנתיים של האטה בענף סביר שהיכולת של החברה להמשיך ולצמצם את צד ההוצאות הולכת ונחלשת.



ההשקעה של החברה בערוץ הרוסי ישראל פלוס הסתכמה בהפסד של 31.6 מיליון שקל במחצית 2003. לדעת וולקוביץ הבעיה בערוץ אינה ברייטינג שלו, אלא בהכנסות מפרסום שירדו בכל הענף בצורה משמעותית. בימים אלו מתנהלת בבג"ץ עתירה שמטרתה לאסור פרסום של חברות ישראליות בערוצים זרים. באם תתקבל העתירה צפוי ערוץ ישראל פלוס להנות מגידול בהכנסות וברווחים, אך עדיין צפוי לו הפסד גם במחצית השנה הבאה.



פעילות התעשייה המרכזת את הפעילות בתדיראן טלקום וגוטקס (כולל זארה) ממשיכה ברמת הרווחיות הנמוכה. סך הרווח התפעולי במגזר זה הסתכם ב-10 מיליון שקל לעומת 31 מיליון אשתקד. בשני בתחומים לא צופה וולקוביץ התאוששות, בשל ירידה בפעילות העסקית הכוללת במשק ובשל תחרות רוויה כבר כיום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully