וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל קורא לממשלה להעלות את מחירי המים לחקלאות - בהתאם להחלטותיה מ-2002

ניצן כהן

21.9.2003 / 14:29

בנק ישראל: מחיר מ"ק מים צריך להיות 3 שקלים ושווה לכלל המגזרים; "העלאת מחיר המים תביא את החקלאים לתכנן לטווח ארוך את סוג הגידולים ותמנע ייצור ויצוא לא כלכליים"



מחלקת המחקר של בנק ישראל ממליצה לממשלה ליישם את החלטותיה מאפריל 2002 בנוגע למחירי המים. בבנק ישראל מציינים כי הדרך היעילה ביותר לעידוד החקלאים היא באמצעות תמיכה ישירה לעיבוד קרקעות, ולא באמצעות סבסוד המים.



בשנת 2002 קיבלה הממשלה החלטה להעלות בהדרגה את מחירי המים בישראל עד לגובה עלותם השולית - 3 שקלים למ"ק. בבסיס ההחלטה עמדה מצוקת משק המים עקב הבצורת של שנות ה-90 ואופי הגידולים הנהוגים בישראל, הדורשים כמות גדולה של מים.



הלובי החקלאי בכנסת הפעיל לחצים כבדים, ובסופו של דבר הוחלט להקים ועדה ציבורית שתבחן את נושא סבסוד המים לחלקאות.



ועדת פיירמן, שהוקמה בעקבות הלחץ, המליצה להעלות את מחיר המים לחקלאות לרמה של שקל אחד למ"ק.



בשבוע שעבר החליטה הממשלה שלא להעלות את מחיר המים לחקלאות, ולהעלות את מחיר המים לשימוש ביתי ב-15 אגורות למ"ק - כ-10%.



לטענת הבנק, מסקנות ועדת פיירמן, שהמליצה להעלות את מחיר המים לחקלאות לכשקל אחד למ"ק, אינן עולות בקנה אחד עם החלטות הממשלה מאפריל 2002, שלא יושמו, להשוות את מחירי המים לעלותם השולית, קרי 3 שקלים למ"ק.



כדי לעודד את מי שפרנסתו תלויה בחקלאות, ממליצים כלכלני מחלקת המחקר לתמוך באופן ישיר בעיבוד הקרקעות ולתת פיצוי ישיר לחקלאים בהתאם לגודל השטח המעובד ולסוג הגידולים, כשההמלצות הן לעבור לגידולים הצורכים מעט מים.



עוד ממליצים כלכלני מחלקת המחקר, לבחון מתן סיוע נוסף לחקלאים בישובי הספר, שפרנסתם תלויה בחקלאות.



יש לציין שבשבוע שעבר אישרה הממשלה העלאת תעריפי המים לשימוש ביתי ב-15 אגורות לכל מ"ק, כלומר העלאה של 9.7%.



כאמור, כלכלני מחלקת המחקר של בנק ישראל ממליצים היום לממשלה לעמוד בהחלטותיה מ-2002 ולהעלות את מחירי המים ל-3 שקלים למ"ק - העלות השולית של המים. בכך, מעריכים כלכלני הבנק, תשתפר יכולת התכנון לטווח ארוך של החקלאים וימנעו ייצור ויצוא של גידולים שאינם כדאיים.



במחלקת המחקר של בנק ישראל אומרים עוד, כי במידה שהממשלה תחליט להמשיך לסבסד את מחירי המים לחקלאות, עליה לתת על כך גילוי נאות בספרי התקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully