וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד מאט את הקצב: הפחית את הריבית בשיעור של 0.4%

אמיר טייג

22.9.2003 / 16:30

קליין מסר את החלטת הריבית מדובאי. בשמונה מתוך עשרת החודשים האחרונים הפחית הנגיד את הריבית בשיעור מצטבר של 3%. הערכות הריבית עומדת כעת ברמה של 6.1% - שפל של 17 חודשים

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, השוהה בדובאי, הפחית היום את ריבית בנק ישראל לאוקטובר ב-0.4% לרמה של 6.1%, רמתה הנמוכה ביותר מאז חודש מאי 2002. מאחר שבשלושת החודשים האחרונים הפחית הנגיד את הריבית בשיעור של 0.5% בחודש, ההפחתה היום מעידה על התמתנות קצב הפחתת הריבית. טרם פרסום רמת הריבית, העריכו בשוק כי קליין יפחית את הריבית בשיעור של בין 0.2% ל-0.4%, לפיכך ההפחתה נופלת בטווח הציפיות ולא מפתיעה.

בבנק ישראל מסבירים כי הפחתת הריבית היא על רקע ציפיות האינפלציה שנמצאות בטווח היעד, קצב איטי של עליית מחירים בפועל, התייצבות המשק על רמת פעילות נמוכה ורגיעה השווקים הפיננסיים.

בשמונה מתוך עשרת החודשים הראשונים של השנה הפחית בנק ישראל את הריבית בשיעור מצטבר של 3%, כשני שלישים מההפחתה התבצעה בארבעת החודשים האחרונים.

להערכת חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של בנק הבינלאומי, בנק ישראל ייזהר בהפחתות נוספות ברמת הריבית וזאת על רקע המדדים הגבוהים יחסית הצפויים בתקופה הקרובה ואי הוודאות לגבי הגירעון בתקציב. להערכתו, בנק ישראל לא ימשיך במגמת הפחתת הריבית לפני תחילת שנת 2004.

המדיניות המוצהרת של בנק ישראל היא להוריד את הריבית במשק לרמה נמוכה ככל הניתן, תוך שמירה על ציפיות האינפלציה בטווח שהוגדר כיציבות מחירים - טווח הנע בין 1% ל-3%. האינפלציה הצפויה לשנתיים קדימה נכנסה לטווח רק לפני 4 חודשים וכיום היא עומדת על הסף העליון של 3%. ההערכות הן כי התקרבות אינפלציה זו בחודשיים האחרונים לרף העליון היא הגורם העיקרי להאטת מגמת הפחתת הריבית.

למרות מגמת הפחתות הריבית, האינפלציה לא עלתה בחודש האחרון, אלא רשמה ירידה של 0.8% בין חודש יולי לחודש אוגוסט והתייצבה על רמה של 1.7% לשנה הקרובה. יש לציין כי באוגוסט נרשם שינוי מגמה במדד המחירים לצרכן ולאחר 4 חודשים של ירידות המדד עלה ב-0.2%. על פי הערכות כלכלנים, בארבעת החודשים הנותרים של השנה האינפלציה צפויה להגיע לכ-5% עד 5.5% בקצב שנתי. לפיכך מעריכים כי המשך הפחתות הריבית של בנק ישראל היא מוגבלת.



טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully