וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות התעשיינים: בתוכנית האוצר אין זרעי צמיחה

צורי דאר

23.9.2003 / 13:33

יו"ר מכון היצוא: יש להתמקד ביצוא למדינות מתפתחות ולכן יש לשלש את קרן היצוא ולא לבטלה. עמי אראל: הקיצוץ הרוחבי של האוצר חסר היגיון ופוגע במחולל צמיחה כמדען הראשי

"בתוכנית הכלכלית של האוצר יש יסודות חיוביים ושר האוצר שמאמין במגזר העסקי, הניחה באומץ לב פוליטי, אבל בגלל עיוותים של אגף התקציבים חסרים בה זרעי צמיחה", כך אמר היום עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים במסיבת עיתונאים שנערכה בתל אביב.

לדברי טירה, תוכנית האוצר להפחית 560 מיליון שקל מתקציב המו"פ של המדען הראשי בתמ"ת, תביא לביטול תכניות מו"פ בהיקף שנתי של 4 מיליארד שקל ולפיטוריהם של 7,000 עובדים. במקום הקיצוץ, אמר טירה, יש להגדיל את תקציב המדען הראשי בכ-100 מיליון דולר לפחות.

טירה אף ביקר את התיקון לחוק עידוד השקעות הון לפיו נקבע רף כניסה למסלול המענקים לחברות ש-50% ממכירותיהן מיועדות ליצוא. כתוצאה מכך, אמר, כמחצית מהמפעלים שבחרו בשנים האחרונות במסלול המענקים לא יוכלו לקבל תמיכה באמצעות החוק, דבר שיגרום לביטולן של תוכניות השקעה, מרביתן בפריפריה.

כן ביקר טירה את הסתייגות האוצר מהצעת איגוד קרנות ההון סיכון להעברת חלק מכספי הערבויות להצלת תעשיית ההון סיכון (במסגרת תכנית יוזמה ב') וביטול קרן היצוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

"קרן היצוא בהיקף 25 מיליון דולר יצרה יצוא ב-500 מיליון דולר ולכן לא רק שלא היה צריך לבטל את קרן השיווק אלא לשלש אותה", אמר בעניין זה שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא. "יש קשר ברור בין הגדלת היצוא להגדלת מעגל המועסקים. התעשייה המקומית צריכה לתת דגש על יצוא למדינות מתפתחות כגון סין, הודו רוסיה ואחרות. במדינה כמו הודו, 300 מיליון איש שחיים ברמת חיים מערבית הם כמו כל השוק האירופי. ההשקעה בשיווק הינה השקעה ביצירת תשתית למדינות אלה".

עמי אראל, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה, הזכיר כי בשנתיים האחרונות ירד מספר המועסקים ישירות בענף היי-טק מכ-70 אלף איש לכ-50 אלף איש. לדבריו, במעגלים הרחבים של נותני שירות לתעשייה, מדובר בכמות גדולה לפחות פי 2 של של משרות שאבדו.

"גיוסי ההון של חברות ישראליות ירדו מכ-3 מיליארד דולר בשנה ב-2000 לכמיליארד דולר ב-2002, וכן מסתמן קצב דומה גם השנה", אמר אראל, "מצד שני ניכרת בחודשים האחרונים התאוששות בשווקים הריאליים ובנאסד"ק, וישראל, כידוע, יכולה למכור בעיקר היי-טק".

"הבעיה שבמציאות כיום אי אפשר לגייס כסף מקרנות הון סיכון והמקור היחיד לגיוס כסף הוא המדען הראשי, שעל תרומתו הרבה לתעשייה יש קונצנזוס. באוצר החליטו על קיצוץ רוחבי שכולל גם קיצוץ של 150 מיליון דולר מתקציב המדען. הקיצוץ הרוחבי חסר הגיון כיוון שהוא לא קובע סדרי עדיפויות שישמרו על מחוללי הצמיחה כמו המדען הראשי. אנשי אגף התקציבים באוצר חייבים למצוא בין עשרות מיליארדי השקלים של תקציב המדינה את ה-150 מיליון הדולר החשובים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully