וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה לבדיקת התקלה בבתי הזיקוק בחיפה שגרמה לפליטת עשן שחור ממליצה לפתוח בחקירה פלילית נגד המנכ"ל

דוד רטנר

23.9.2003 / 13:43

ממליצה לפתוח גם בחקירה נגד מנכ"ל מפעל כרמל אולפינים, צ'רלי שפר; הוועדה שמינתה השרה לאיכות הסביבה מסרה הבוקר את מסקנותיה; יהודית נאות הודיעה שהיא מאמצת את מסקנות הביניים



ועדת החקירה לבדיקת התקלה בבתי הזיקוק בחיפה בשבוע שעבר שגרמה לפליטת עשן שחור ממליצה, בין השאר, לפתוח בחקירה פלילית נגד מכנ"ל בתי הזיקוק, מרדכי בן ישר, ונגד מנכ"ל מפעל כרמל אולפינים, צ'רלי שפר. התקלה אילצה אלפי אנשים באזור זבולון להישאר בבתיהם. הוועדה שמינתה השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, מסרה הבוקר את מסקנותיה לשרה. נאות הודיעה שהיא מאמצת את מסקנות הביניים.



ביום שני שעבר בבוקר קרסה מערכת החשמל של בתי הזיקוק. בתי הזיקוק מייצרים חשמל באופן עצמאי בתחנת כח פנימית. כתוצאה מכך נוצרה תקלה במתקן לייצור אתילן. האתילן הוא חומר דליק ונפיץ ונהלי החירום מחייבים שבמקרה של הצטברות החומר במתקן יש להפנות אותו מייד לשריפה במתקן בעירה (לפיד) של בתי הזיקוק. אלא שקריסת מערכת השחמל גרמה גם להפסקת פעולת מתקן לריסוס קיטור סמוך ללפיד - ריסוס הקיטור אמור להגביר את הבעירה ולמנוע היווצרות עשן שחור. כתוצאה מרצף התקלות נפלט במשך חמש שעות עשן שחור סמיך שהרוח נשאה מזרחה לכיוון קרית טבעון. המשאד לאיכות הסביבה המליץ לתושבי טבעון, כפר חסידים רכסים ושער העמקים לא לבצע פעילות פיזית מחוץ לבית וקרא לחולי לב, נשים בהריון ותינוקות לא לצאת כלל מהבית.



ההוראה בוטלה אחרי שלוש שעות. באותו זמן עסקו במשרד לאיכות הסביבה ובאיגוד ערים לאיכות הסביבה בניטור האוויר לגלות איזה זיהום נפלט כתוצאה מהפליטה המוגברת. נתוני תחנת הניטור של איגוד ערים לאיכות הסביבה לא הראו עלייה כלשהיא בזיהום חלקיקים, תחמוצות חנקן או תחמוצות גפרית. עובדה זו גרמה לחילופי האשמות מרומזים בין המשרד לאיכות הסביבה לאיגוד ערים לאיכות הסביבה, על תקינות ואיכות ניטור האוויר שמתבצע בתחנות הניטור. השרה לאיכות הסביבה הורתה על הקמת וועדת חקירה בראשות רוברט ראובן, מנהל המחוז של המשרד.



מסקנות הוועדה:



1.האחריות לכשל רובצת על מנכ"לי שני המפעלים כמתחייב מהצו האישי, ומחוק החומרים המסוכנים והחוק למניעת מפגעים. המלצה לפתוח בחקירה פלילית על ידי המשטרה הירוקה כנגד מנכ"ל בתי הזיקוק ומנכ"ל כרמל אוליפינים .



2. על המפעלים בתי הזיקוק וכרמל אולפינים להקים ולהפעיל מערכת גיבוי יעילה למערכת החשמל ולמערכת אספקת הקיטור ללפידים, כך שבמקרה של הפסקת חשמל מערכות הטיפול בגזים הנפלטים יעבדו בצורה יעילה.



3. על המפעלים להכין באופן מיידי תרחיש מתאים במסגרת סקר סיכונים אשר יכלול גם את ההיבטים הקשורים להתפתחות אירוע חומרים מסוכנים הנובע מאירוע שכזה. כשל מערכתי שכזה יכול להתרחש גם באירוע פח"ע ועל כן על הסקר לכלול גם התייחסות לאירוע פח"ע הכולל כשל מערכתי.



4. על המפעלים למנות יחידה סביבתית מטעמם אשר תפעיל ניידת ניטור במקרה של ארועי זיהום אוויר וחומרים מסוכנים , תדווח למשרד לאיכות הסביבה ותנקוט בכל הפעולות הנדרשות על מנת למנוע השנות ארועים כגון אלו ונזקיהם.



5. על המפעלים להתקין לפידי קרקע (תא בעירה סגור) במקום הלפידים הקיימים.



6. ועדת החקירה תמשיך לבדוק מול המפעלים מדוע האירוע נמשך כ- 4 שעות, מה נפלט ובאילו כמויות, ומה נעשה על מנת לצמצם את משך ונזקיו של האירוע.



7. המשרד לאיכות הסביבה ואיגוד ערים חיפה יבדקו את חומרת הזיהום בזמן האירוע ואת הסיבות לאי מדידת הזיהום בתחנות הניטור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully