וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל: האוצר אופטימי מדי

ניצן כהן

24.9.2003 / 13:36

קרנית פלוג: התרחיש הסביר, לפי החודשים האחרונים, הוא שיש התייצבות במשק אבל קשה לזהות כרגע תפנית. הגירעון ב-2004 עלול להגיע ל- 5%


"אנו שרויים כיום באי ודאות רבה לגבי הכוחות הבסיסיים המשפיעים על ההתפתחויות המקרו כלכליות של המשק הישראלי", כך אמרה ד"ר קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, בכנס השנתי של המרכז הישראלי לניהול. "ההתפתחויות לגבי קצב ההתאוששות העולמית והרכבה, והמצב הבטחוני-מדיני באיזורנו, יעצבו במידה רבה את התמונה המקרו כלכלית בישראל ב-2004. מדיניות מקרו-כלכלית החותרת לצמיחה ושומרת על היציבות יכולה לתמוך בהתאוששות במשק".

פלוג אמרה כי הממשלה החליטה לבסס את תקציב 2004 על תרחיש על פיו התוצר יצמח ב-2.5% והתוצר העסקי ב-3.6%. "להערכתנו, תרחיש זה מתבסס על הנחות אופטימיות למדי בדבר ההתפתחויות בכלכלה העולמית ובמצב הבטחוני, ולכן נמצא בקרבת הגבול העליון של טווח התרחישים הסביר. אם הנחות אלו יתממשו, סביר שהגירעון יהיה אכן בקירבת היעד שנקבע - 4%-4.5% מהתוצר.

"ואולם, במידה שלא יתממשו ההנחות בדבר שיפור במצב הבטחוני-מדיני וצמיחה מואצת ומוטת היי-טק בעולם, סביר שהצמיחה בישראל תהיה נמוכה יותר ולכן גם תקבולי המסים יהיו נמוכים מהחזוי ע"י האוצר. על פי תרחיש זה, הצמיחה ב-2004 תהיה בשיעור דומה לזו שבשנת 2003. המשמעות של תרחיש כזה, היא שבהינתן ההוצאות שתוקצבו, הגירעון התקציבי יעלה על 4% תוצר, ועלול להגיע עד 5%-5.5% תוצר.

לדברי פלוג, התוכנית שאושרה לאחרונה בממשלה ביטלה את החוק להפחתת הגירעון שהיה בתוקף, בניסוחים שונים, מאז 1992. היא קבעה, במקום זאת, כי היקף ההוצאות יגדל בלא יותר מ-1% לשנה והיקף הגירעון לא יעלה על 3% תוצר (במקום תוואי הגירעון הפוחת עד 1% תוצר).

לדברי ד"ר פלוג, שינוי זה, במידה וייושם, יבטיח ירידת משקל ההוצאה הציבורית בתוצר וימנע את הצורך להעלות את שיעורי המס בתקופות של שפל שבהן ההכנסות ממסים יורדות. ואולם, הוא עלול למנוע הפחתת משקל החוב הציבורי בתוצר בתנאים של מיתון מתמשך, שכן הוא מאפשר לממשלה לשמור על גירעון קבוע בהיקף של 3% תוצר ועלול אף לעודד החלפת הוצאות בהפחתת מס ללא התייחסות לתוואי החוב הממשלתי.

עוד אמרה פלוג כי בתנאים בהם הגירעון לא יירד ברמת החוב הנוכחית, ואם אפילו יגדל, תמונת השווקים תקבל ביטוי ברמות הריבית בישראל. "כרגע, אנחנו מניחים שהתרחיש הסביר יותר, לפי החודשים האחרונים, הוא שיש התייצבות אבל קשה לזהות כרגע תפנית במשק. התרחיש האופטימי אינו מובטח וזה יקבל ביטוי במדיניות המוניטרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully