וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3Com מבטיחה לשבור את שוק הנתבים

גלית ימיני

14.9.2003 / 10:55

כאלף עובדים יפוטרו - מרביתם מהמפעל בדבלין; החברה עושה זאת במאמץ נוסף לקצץ עלויות, לאחר שרשמה 17 רבעונים רצופים של ירידה במכירות



יצרנית ציוד הרשתות האמריקאית 3Com הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה להעביר למיקור חוץ את כל פעילות הייצור שלה, לסגור מפעלים בדבלין ולקצץ קרוב לשליש מכוח העבודה שלה. כאלף עובדים יפוטרו - מרביתם מהמפעל בדבלין. החברה עושה זאת במאמץ נוסף לקצץ עלויות, לאחר שרשמה 17 רבעונים רצופים של ירידה במכירות.



ל-3Com יש כבר אלטרנטיווה לדבלין: ייצור בסין דרך רכישת שליטה בתאגיד הענק הסיני Huawei.



הירידה בהכנסות 3Com נבעה לא רק מהירידה בביקוש למתגים ונתבים, אלא גם מהתגברות התחרות מצד מובילת השוק, סיסקו. בשלוש השנים האחרונות קיצצה החברה את כוח האדם מ-10,000 ל-3,400. ברבעון האחרון, שהסתיים בסוף מאי, דיווחה החברה על הפסד של 98.2 מיליון דולר. המכירות צנחו ב-41% בהשוואה לתקופה המקבילה, והסתכמו ב-175 מיליון דולר. בישראל הקיצוצים כבר נערכו מזמן: ב-2000 פיטרה החברה 150 מעובדי מרכז הפיתוח שלה בישראל, ולמעשה הפסיקה את כל פעילות הפיתוח בישראל. כיום עובדים ב-3Com ישראל כ-16 איש בשיווק, מכירות ותמיכה בלבד. 3Com גם מחזיקה בבעלות בחברת אטריקה הישראלית, שמפתחת מתגים אופטיים לרשתות.



3Com אמנם קיפלה חלק מהדגלים שלה, אבל היא מנסה להניף חדשים. בכוונת החברה להילחם בסיסקו, הפעם בשוק חדש שלא שיחקה בו בעבר. המתגים לענף האינטרנט והאתרנט היו השוק בו התחרתה 3Com בסיסקו עד כה. כעת החליטה 3Com להיכנס לשוק הנתבים (Routers) המיועדים לרשתות תקשורת בפס רחב בשיטת Area Network Wide :Wan. שיטה זו מאפשרת לחבר בפס רחב רשתות תקשורת מקומיות לרשת האינטרנט. 3Com הבינה שהבעיה העיקרית שלה היא עלויות הייצור, ולכן רכשה לפני כארבעה חודשים 49% ממניות התאגיד הסיני Huawei, תמורת 160 מיליון דולר. התאגיד מייצר מתגים ונתבים, בעלויות נמוכות במיוחד. מתגים ונתבים אלה מיועדים לארגונים גדולים, עם התמחות בתחום הטלקום. עקב תקנות הרגולטור הסיני הנוגעות לחברות זרות המשקיעות בחברות מקומיות, תוכל 3Com לרכוש את מניות השליטה או את כל התאגיד רק בעוד שנתיים.



לתאגיד הסיני 35 אלף עובדים, והיקף הכנסות שנתי של 2.4 מיליארד דולר. היקף ההכנסות השנתי של 3Com הוא 1.3 מיליארד דולר. בינתיים, עד לרכישת מניות השליטה, הקימו שתי החברות מיזם משותף שאמור לייצר את הנתבים החדשים שמטרתם לנגוס 20%-15% משוק הנתבים: שוק של טכנולוגיית High End שסיסקו שולטת בו באופן כמעט מוחלט.



המוצרים יושקו השבוע, ולרגל האירוע הגיע לארץ מרסל פריוט, סגן נשיא ב-3Com האחראי על אירופה, אפריקה והמזרח התיכון. "השאיפה שלנו היא לנגוס ב-20% משוק הנתבים של סיסקו בישראל", אמר פריוט.



"ישראל היא שוק קטן מבחינת גודל, אך יש לו חשיבות עצומה עבורנו בגלל מהירות האימוץ של טכנולוגיות חדשות. זה שוק חשוב אסטרטגית, ואני אוהב לעקוב מקרוב אחר מה שקורה כאן".



פריוט מעריך את גודלו של שוק הנתבים בישראל ב-20-15 מיליון דולר, כאשר סיסקו שולטת ביותר מ-90% ממנו. לדבריו, "כמו כולם גם לנו היה חלק ביצירת הבועה, וכך גם לסיסקו. לאחר השינויים בשוק והתפוצצות הבועה, בדקנו כיוונים חדשים כדי להתאים את עצמנו. לאחרונה הבנו שיש לנצל את יתרונות המזומנים של החברה. ל-3Com יש מזומנים בקופה בסך 1.4 מיליארד דולר ועוד מזומנים שנובעים מפטור ממסים בגלל ההפסדים שמסתכמים ב-1.7 מיליארד דולר".



בסיסקו בכל מקרה, עדיין לא מראים סימני התרגשות מהמתחרה החדש בשוק הנתבים, שמבטיח לשבור את השוק במחירים. שם אוהבים להזכיר שהתאגיד הסיני עדיין נמצא בהליך משפטי בארה"ב מול סיסקו, לאחר שסיסקו תבעה אותו על הפרת זכויות יוצרים בקו מסוים של מוצרים. ואולם, ל-3Com אין קשר לתביעה, והתאגיד הסיני הפסיק את ייצור המוצרים לפני שנתיים.



מנכ"ל סיסקו ישראל, גרי דרוטין, אמר: "קשה לי לראות איך מיזם משותף עם חברה שיש לה תרבות כל כך שונה מהתרבות האמריקאית יכול להצליח. זה לא סיפור פשוט בכלל. אנחנו בתור חברה אמריקאית נזהרים מאוד מעסקים עם חברות במקומות עם מנטליות כה שונה - זה מעלה סימני שאלה. אני לא מאמין שהנתבים החדשים שהם מציעים לשוק יש בהם את אותם מנגנונים חדשים שיש בנתבים שלנו. לקנות בזול זה לא מספיק - כי צריך יכולות בתוכנה ובהתקנים. אם נסתכל על כל התוספות שהם אולי ייאלצו להוסיף לנתב שלהם כדי להתחרות בשלנו, הפתרון שלנו בסיכומו של דבר עשוי להיות יותר כלכלי".



3com, כמובן, מאמינה שיכולות הפיתוח שלה ייצרו נתבים שאינם נופלים כלל מהיכולות של נתבי סיסקו. "אני חושב שתחרות זה דבר בריא, אנחנו רק נהיה יותר טובים בעקבותיה", אמר דרוטין. "אני בטוח שהלקוחות ידעו להבדיל בין המוצרים, ומה המחיר הזול נותן להם ומה לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully