וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שש השנים הרעות של גלווין, מזנקות המניות בציפייה לשינוי נרחב

ניו יורק טיימס

24.9.2003 / 9:31

מוטורולה עברה תפנית מאז תחילת 2003; היא חזרה לרווח אחרי יותר משנתיים של הפרשות במיליארדי דולרים, חילופים בהנהלה ועשרות אלפי מפוטרים; שלשום, יום המסחר הראשון לאחר ההתפטרות, זינקה המניה ב-8.8%



מוטורולה עברה תפנית מאז תחילת 2003; היא חזרה לרווח אחרי יותר משנתיים של אכזבות כספיות, הפרשות במיליארדי דולרים בגין אובדן ערך נכסים והשקעות, חילופים בהנהלה ועשרות אלפי מפוטרים. אך בשבוע שעבר קיבלו השווקים את השינוי המרכזי שתבעו זה זמן רב: היו"ר והמנכ"ל כריסטופר גלווין הודיע על התפטרותו, לאחר שלא הגיע להסכמה עם מועצת המנהלים על דרכה העתידית של מוטורולה.







אכן, מניות מוטורולה זינקו ב-8.8% שלשום, יום המסחר הראשון לאחר התפטרות גלווין. בניגוד לחברות רבות אחרות שהדיחו באחרונה מנהלים בכירים, מוטורולה - אחת החברות המובילות בשוק הטלפונים הסלולריים ובכמה מגזרים של שוק חצאי המוליכים - לא נקלעה לשערוריות חשבונאיות, מעל צווארה לא מרחף איום פשיטת רגל ובכיריה לא הואשמו בקבלת הטבות ובונוסים מופרזים ממועצת מנהלים המשופעת בחברים.



ואולם, החברה התקשתה להתמודד עם סירוב השווקים להכיר בכריסטופר - הדור השלישי למשפחת גלווין שעמד בראש החברה שהקים סבו, פול - כמי שיוכל להחזיר את החברה לימי הזוהר שלה.







העלייה במניות החברה בתגובה לפרישת גלווין מאותתת על ציפייה כי מנכ"ל חדש יאושש את החברה. לפחות תשעה אנליסטים כבר העלו את המלצותיהם למניות החברה. הם מעריכים כי מנכ"ל חדש עשוי למכור או לפצל נכסים, כמו חטיבת חצאי המוליכים שתרמה לירידה בהכנסות ולהפסדים.



בתקופת גלווין פיטרה מוטורולה כ-60 אלף עובדים ודיווחה על הפסד מצטבר של כ-4 מיליארד דולר. נתחה משוק הטלפונים הסלולריים צנח ל-14.6% ברבעון החולף, לעומת 26% ב-1996.



בהודעה על פרישתו בסוף השבוע, הצביעה מועצת המנהלים על היעדר הסכמה בעניינים אסטרטגיים. לא ניתן היה להשיג את תגובתו של גלווין, בן 53, אך ג'ון פפר, דירקטור במוטורולה העומד בראש ועדת חיפוש למנכ"ל חדש, כתב בתגובה ששלח בדואר אלקטרוני כי חילוקי הדעות היו קשורים ב"שלב זה של השינויים האסטרטגיים" ולא לצעדים שננקטו בעבר.



"בהנהגתו, יישמה מוטורולה ארגון מחדש שחיזק באופן משמעותי את המאזן שלה, עברה לתזרים מזומנים חיובי במשך עשרה רבעונים רצופים, חזרה לרווח, חיזקה את המותג מוטורולה בעולם והרכיבה צוות הנהלה איתן שיוביל את החברה קדימה", כתב פפר, בעבר יו"ר קבוצת מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל.



פפר וארבעה דירקטורים אחרים החלו בחיפושים אחר יורש בתוך החברה ומחוצה לה. אחד המועמדים הוא מייק זפירובסקי, הנשיא והסמנכ"ל התפעולי של מוטורולה מאז יולי 2002. זפירובסקי, שעבד קודם לכן בחטיבת הנורות של ג'נרל אלקטריק, הובא בידי גלווין לחטיבת הטלפונים הסלולריים ב-2000 ומונה לסמנכ"ל תפעולי ב-2002, עם עזיבתו של אדוארד ברין, שמונה למנכ"ל טייקו אינטרנשיונל. זפירובסקי וברין הם שני המנהלים הבכירים ביותר שהביא גלווין.



ביום שבו עזב ברין את מוטורולה, ירדו מניותיה ביותר מ-10% ל-10.9 דולר. מאז, הן המשיכו לרדת וב-17 באוקטובר 2002 נגעו בשפל של 7.3 דולר. כעת מעריכים אנליסטים כי אם לא ימונה זפירוספקי הוא עשוי לעזוב בקרוב את החברה ולגרום לזעזוע נוסף.



יורשו של גלווין יקבל לידיו חברה שונה מזו שקיבל גלווין ב-1997. מוטורולה איבדה את הבכורה בשוק הטלפונים הסלולריים - החטיבה הגדולה ביותר שלה - לנוקיה הפינית, והיא נאלצת להתמודד עם תחרות גוברת בסמסונג, LG וחברות אסיאתיות אחרות.



אך השאלות האסטרטגיות הגדולות ביותר נוגעות לחטיבת חצאי המוליכים. כשמונה גלווין למנכ"ל, מוטורולה הופיעה ברשימת יצרניות חצאי המוליכים הגדולות בעולם. מאז, היא נטשה את פעילות שבבי הזיכרון וצימצמה פעילויות רבות אחרות. למרות שהיא עדיין מובילה עולמית בכמה מגזרים, מוטורולה נפלה מרשימת 10 יצרניות השבבים המובילות.



בשנים האחרונות דגלה וול סטריט במכירת חטיבת חצאי המוליכים לשינוי פניה של מוטורולה. אך גלווין התנגד באומרו כי יהיה זה טיפשי למכור את הפעילות בתקופת שפל בתעשייה. בנקאי השקעות הסכימו עמו וציינו עוד כי רוכשים אפשריים, דוגמת אינפינאון הגרמנית, נקלעו לבעיות פיננסיות בעצמן.



תחת זאת, התמקדה האסטרטגיה של מוטורולה בהנהגת גלווין בצמצום כושר הייצור של חצאי מוליכים ובתחומים עם תחזיות הצמיחה הטובות ביותר. בנוסף, ביקש גלווין להמריץ את המכירות של חצאי מוליכים במכירת סדרת שבבים התואמים את טכנולוגיית התקשורת של החברה ליצרניות טלפונים סלולריים אחרות.



שאלה אחרת שעליה תידרש מועצת המנהלים לענות היא אם החברה התמקדה מדי בסין. חשיבות הסוגיה עלתה מחדש לאחר שהתפרצות דלקת הריאות האסיאתית (SARS) אילצה את החברה לסגור באופן זמני מפעלים ופגעה קשות ברווחים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully