וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקביל לדילול החזקות הבנקים בבזק: שווי הבטוחה נפגע גם מירידת מחיר המניה בכ-13.5% ברבעון השלישי

ערן גבאי

29.9.2003 / 12:34

יואב להמן הוציא ביולי הנחיה לבנקים לסווג את יתרת החוב בגין מניות זאבי בבזק על פי שווי השוק; בכיר: רשות החברות סירבה להציג בפני הרטמן לוח זמנים קשיח לתהליך ההפרטה



שווי הבטוחה של הבנקים במניות בזק נפגע בכ-13.5% מאז ה-30 ביוני השנה, אז נסחרה מניית בזק במחיר של 5.12 שקלים. כיום נסחרת מניית בזק ב-4.432 שקלים. הירידה במחיר המניה מתווספת לדילול הצפוי בהחזקות הבנקים בבזק, לאור החלטת אסיפת בעלי המניות בחברה בסוף השבוע שעבר להגדיל את ההון הרשום של בזק בכ-250 מיליון מניות לטובת השלמת עסקת מכירת 3.3% ממניות המדינה בחברה, כדי לשרת חלק מהסכמי הפרישה של עובדי בזק.



בכך תושלם עסקת מכירת 3.3% ממניות המדינה בבזק תמורת הקצאת מניות חדשות תחתן ודילול של בעלי המניות האחרים בחברה בהתאמה. מחיר המכירה של המניות היה נמוך בכ-5.89% ממחיר השוק ביולי השנה.



סך הסכמי הפרישה של עובדי בזק, בהתאם להסכם של ועד העובדים מול המדינה, מסתכם בכ-890 מיליון שקל, כ-7.5% מהשווי של בזק. על כן השלמת עסקת המכירה של 3.3% ממניות המדינה היא צעד ראשון לקראת מכירה של חבילת מניות נוספת ודילול נוסף של הבטוחה שבידי הבנקים.



נוסף על הדילול של הבנקים, המחזיקים היום בכ-18.6% ממניות בזק באמצעות כונס הנכסים מטעמם למניות זאבי, עו"ד אלקס הרטמן, כתוצאה מהקצאת המניות החדשות במחיר נמוך - נפגע, כאמור, גם שווי השוק של בזק.



ההבטחה הגדולה של רשות החברות הממשלתיות היא שקידום הליך הפרטת בזק, כשגיוס ההון הדרוש להסכמי פרישת העובדים מהווה את אחד המכשולים האחרונים לתהליך, יגדיל את שווי השוק של בזק, ומכך ייהנו גם הבנקים, שיבקשו לממש את החזקותיהם בחברה בעתיד.



דו"חות הבנקים לרבעון השני חשפו שהחוב בגין האשראי שניתן לגד זאבי לרכישת 19% ממניות בזק הועבר מסעיף אשראי, שאינו נושא הכנסה, לסעיף ניירות ערך למכירה. המשמעות היא שהוא לא עובר עוד דרך דו"חות הרווח וההפסד של הבנקים.



בהוראת המפקח על הבנקים, יואב להמן, ב-10 ביולי השנה, נקבע ש"אין מקום להמשיך ולנהוג ביתרת החוב כביתרת אשראי". הפיקוח על הבנקים הוציא ב-15 ביולי הנחיה לבנקים לפיה יש לסווג את יתרת החוב בגין מניות זאבי בבזק, החל מה-30 ביוני, בסעיף "ניירות ערך" במסגרת ה"תיק הזמין למכירה", על פי שווי השוק של חלק הבנק במניות בזק לאותו תאריך.



הבנקים ערכו את הסיווג מחדש ועודף שווי השוק בגין חלק הבנק במניות בזק מעבר ליתרת ההלוואה, בניכוי הפרשות לחובות מסופקים, הועבר לקרן הון. עם זאת, לא בוטלו ההפרשות הנוספת לחובות מסופקים שביצעו הבנקים בעבר.



גורם בכיר בשוק טוען היום כי רשות החברות הממשלתיות, שסירבה לתאם עם הבנקים מחיר מינימום להקצאת המניות, וכמו כן סירבה לקבל את דרישת הבנקים לתיאום בין מכירת המניות שבידי הכונס לבין מכירת מניות המדינה במסגרת גרעין השליטה, סירבה גם להציג בפני הרטמן לוח זמנים קשיח לתהליך ההפרטה של בזק.



שופטת בית המשפט המחוזי, ורדה אלשיך, אשר קבעה בהחלטתה מסוף השבוע שעבר כי לא מצאה כל פסול בדרישת הרטמן להצביע נגד הגדלת ההון הרשום של בזק, ציינה גם כי על הצדדים להמשיך ולהידבר ביניהם במטרה להגיע אל "עמק השווה". גורמים בשוק לא נותנים, בשלב זה, סיכוי להידברות.



לאחר שהצבעת אסיפת בעלי המניות בבזק להגדלת ההון הרשום של החברה התקבלה כדין עשוי הרטמן, שהזמין וקיבל באחרונה הערכת שווי לבזק מידי פרופסור יצחק סוארי, לבחון מכירה עצמאית של מניות בזק שבידיו.



עם זאת, גם המדינה לא בהכרח תבקש לבצע מהלך מכירה מזורז נוסף של מניות בזק, לאחר שגורם ממשלתי בכיר אמר בסוף השבוע כי השוק רווי, לעת עתה, במניות בזק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully