וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדברג: מנכ"ל פי גלילות הורה לשנות טיוטת התוכנית העסקית על מנת להציג השקעה קטנה יותר והכנסות גבוהות

עמירם כהן

30.9.2003 / 16:00

קודם להצגת התוכנית להקמת מיכלים בהשקעה של 85.5 מ' ש' לדירקטוריון, הוכנה טיוטה לפיה אין כדאיות כלכלית בפרויקט; גולדברג: "לתוצאה תהיה השפעה מהותית על שוויה ואיתנותה הפיננסית"



מנכ"ל חברת פי גלילות, אבי דותן, הורה לשנות טיוטת התוכנית העסקית להקמת מיכלי איכסון לדלק באשדוד כך שיוצגו בה השקעות קטנות יותר והכנסות גבוהות יותר. כך כותב מבקר המדינה בדו"ח ביקורת על החברה הממשלתית לאיכסון מוצרי דלק פי גלילות.



בעקבות השינויים הללו, כותב מבקר המדינה, התמונה המצטיירת מעוררת חשש שהתוכנית העסקית שהוגשה לחברי הדירקטוריון ואושרה על ידו, התבססה על נתונים חסרים ותחשיבים בלתי מדויקים, באופן שהיה בו כדי להטעות את הדירקטוריון ולהציג בפניו השקעה בלתי כדאית ככדאית, כביכול.



ביוני 1999, בעקבות המלצת מנכ"ל החברה, העניק דירקטוריון חברת פי גלילות ייפוי כוח להנהלת החברה להכין תוכנית עסקית להקמת מיכלי איכסון למוצרי דלק במסוף החברה באשדוד. התוכנית קבעה הקמת 2 מיכלי איכסון בנפח 20 מיליון ליטר כל אחד בעלות כוללת של 41 מיליון שקל.



בדצמבר 1999 אישר הדירקטוריון השקעה בשני המיכלים בסך 55.2 מיליון שקל. המבקר לא קיבל מהדירקטוריון הסבר מדוע אושר תקציב שחרג ב-14 מיליון שקל מחישובי העלות שאושרו קודם לכן. כעבור שנה, בדצמבר 2000, אושרו להשקעה בשני המיכלים 5.5 מיליון שקל נוספים ואושרו 25 מיליון שקל להקמת מיכל שלישי. המבקר כותב כי במסמכי החברה לא ניתן הסבר מדוע הוגדלה ההשקעה בשני המיכלים ב-5.5 מיליון שקל נוספים.



דו"ח המבקר מגלה כי קודם להצגת התוכנית העסקית לדירקטריון, שאושרה כאמור, להקמת המיכלים בהשקעה כוללת של 85.5 מיליון שקל, הכינו אגפי הכספים והמבצעים בחברה טיוטה לתוכנית העסקית, לפיה התוצאה העסקית של הקמת המיכלים תסתכם בערך נוכחי נקי (NPV) שלילי בסך 13.9 מיליון שקל לפעילות של 10 שנים.



דו"ח הביקורת מצא כי באוקטובר 1999 הורה מנכ"ל החברה לשנות את ההנחות העומדות בבסיס טיוטת התוכנית, כך שיוצגו בה השקעה קטנה יותר והכנסות גדולות יותר, בין היתר באמצעות תחשיב שקבע כי החברה תיהנה מהכנסות קבועות מאיכסון מוצרי דלק במיכלים שיוקמו לפי תעריף איכסון הגבוה מהתעריפים הצפויים בפועל והצגת עלות השקעות מצומצמת יותר בהקמת המיכלים. מבקר המדינה קובע כי הצגת ההשקעה המתוכננת כהשקעה כדאית בעוד שהשוואתה לטיוטת התוכנית ולמידע שהיה בידי החברה במועד אישורה, מלמדים כי בפני הדירקטוריון הוצג מצג שווא, והתוכנית שאושרה התבססה על נתונים חסרים ושגויים, ולא הביאה לידי ביטוי נתונים וחישובים מהותיים.



מתחשיב שנערך במשרד המבקר נמצא שערך נוכחי הנקי של ההשקעה שביצעה החברה בהקמת שלושת מיכלי האיכסון יהיה שלילי ויסתכם ב-40 מיליון שקל. מבקר המדינה קובע כי לתוצאה הזו תהיה השפעה מהותית על שוויה של חברת פי גלילות ועל איתנותה הפיננסית בשנים הבאות.



עוד עולה מדו"ח הביקורת כי לבחירת הקבלן שיקים את המיכלים פירסמה חברת פי גלילות מכרז סגור שהוזמנו להשתתף בו 5 קבלנים. המבקר מצא כי כל הקבלנים שהוזמנו להשתתף במכרז, לבד מהקבלן שזכה בו, לא עמדו בתנאי הרישוי הקבועים בחוק ולא עמדו בתנאי הסף של המכרז, בכלל זה צירוף ערבות בנקאית.



המבקר מצא עוד כי במועד הפנייה לקבלנים להגשת הצעות, היו בידי החברה ואצל רשם הקבלנים נתונים, לפיהם היה ניתן לדעת שבין המציעים לא יתקיימו התנאים הנדרשים במכרז: "הואיל והקבלן שזכה במכרז היה היחיד מבין המציעים אליהם פנתה החברה שעמד בדרישות הרישוי, כאמור, היתה הצעתו היחידה שמלכתחילה יכלה החברה לקבל. מכאן, שלמרות קיום מכרז, לא היה למעשה תחרות בין המציעים ובנסיבות אלה עלול מכרז כזה להראות כאילו נועד למראית עין בלבד", כותב המבקר.



"בנסיבות הללו", מתריע המבקר, "הליך הבחירה של הקבלן הזוכה מעורר ספק האם מילאה החברה את מטרתה להשיא את רווחי החברה, והצטברות הממצאים מהביקורת מעוררת חשש שהנהלת החברה פעלה באופן שאינו מתיישב עם חובת הזהירות כלפי החברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully