וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם רויטר: התחזקות היורו והין מול השקל לא תגרום לאינפלציה אך תפגע ביבואני הרכב ובקבלנים

אמיר טייג

30.9.2003 / 16:14

כך מעריך מנכ"ל חברת חיסונים פיננסיים; להערכתו, החשיפה של הסקטור העסקי בישראל לין נמוכה מהותית בהשוואה לחשיפה שהיתה מקובלת עד לפני שנתיים



"הפיחות החד שחל בשקל מול הין היפאני בשבועות האחרונים יפגע בעיקר ביבואני רכב יפאני ובקבלנים רבים שלקחו אשראי בינים", כך אומר אדם רויטר, מנכ"ל חברת חיסונים פיננסיים. עם זאת, אומר רויטר, היקף החשיפה של הסקטור העסקי בישראל לין נמוך מהותית בהשוואה לחשיפה שהיתה מקובלת עד לפני שנתיים, ולפיכך להתחזקות הין מול השקל לא תהיה השפעה דרמטית על הסקטור העסקי באופן כללי.



רויטר מציין כי היקף העסקות העתידיות בין המתבצעות על ידי גופים מקומיים מהווה כיום רק 1% מהיקף העסקות העתידיות בכלל, דבר אשר משקף את חשיפתו הנמוכה של השוק המקומי לשינויים בין. בנוסף, אומר רויטר, בשנים האחרונות הבנקים מקטינים במכוון את היקף האשראי בינים שמעניקים ללקוחותיהם, וזה בגלל אלמנט הסיכון שטמון בכך. "חלק מהבנקים הפסיקו בכלל להעניק אשראי בינים, ואחרים העמיסו את הסיכון על הלקוחות באמצעות ריביות גבוהות יותר", אומר רויטר.



רויטר מעריך כי אין היום כדאיות לקחת אשראי בין מול אשראי דולרי. "אומנם הריבית על הין נמוכה ב-1% מהריבית על הדולר, אך פער זה אינו מצדיק את הסיכון הרב שטמון בשינויי שער הדולר מול ין", אומר רויטר. ואכן, ברבעון האחרון רשם המסחר בדולר מול הין תנודות חדות, ובסופו פוחת הדולר ב-8.5% ברבעון השלישי של השנה.



לגבי הפיחות בשקל מול היורו אומר רויטר כי בחשבון הכללי מאזן הסחר של ישראל מול גוש היורו הוא לטובת היבוא, ולפיכך בטווח המיידי הפגיעה ביבואנים תהיה רבה מהתרומה ליצואנים לגוש היורו. אך בטווח ארוך יותר, אומר רויטר, הכלכלה המקומית מבססת את תקוותיה ליציאה מהמיתון על גידול ביצוא, והפיחות בשקל מול היורו יעודד יצוא זה.



להערכתו, הפיחות ביורו לא צפוי להתבטא בלחצים אינפלציוניים מאחר שאת מרבית הפיחות יספגו היבואנים ויעדיפו שלא לעלות מחירים אלא לשחוק את רווחיהם, וזאת על רקע המיתון הכבד. רויטר מציין כי המפסידים הגדולים מהתחזקות היורו מול השקל יהיו יבואני הרכב מאירופה, אך בצד המרוויחים נמצאים יצואנים רבים מכל רחבי הסקטורים של התעשייה המקומית, ביניהם יצרני פלסטיקה, כימיקלים, מתכות וכמובן תעשיות עתירות ידע. רויטר מציין כי כל התעשיות הבטחוניות, גם אלו המייצאות לגוש היורו, לא יהנו מהתחזקות היורו מאחר שהן מבצעות את עסקיהן בדולרים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully