וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית התקליטים זכתה במערכה נוספת נגד שירותי החלפת הקבצים

סן חוזה מרקיורי

30.9.2003 / 19:16

נפילה חדה בהורדות קבצים מקאזה ודומיו מאז החלו התביעות נגד משתמשים פרטיים - מספר המשתמשים בקאזה ירד מ-17.4 מיליון במארס ל-10.4 מיליון באוגוסט; הצלחה לאתרים בתשלום



מאת ג'ון פורט



במקום שבו התחנונים של בריטני ספירס ומטאליקה כשלו, שטף של תביעות משפטיות עושה את העבודה: המשתמשים בשירותי החלפת קבצים באינטרנט נמלטים בבהלה בהמוניהם. מספר השירותים החוקיים המאפשרים הורדת שירים גדל כדי לתפוס את המקום המתפנה.



למרות הביקורת הקשה על חברות התקליטים שתבעו 261 אנשים, כולל ילדה בת 12, התוצאות הן בדיוק מה שרצו התובעים.



השימוש בקאזה נפל ב-40% מאז האביב, עת הגיש איגוד תעשיית התקליטים של אמריקה (RIAA) את התביעות הראשונות נגד סטודנטים שניהלו רשתות החלפת קבצים בקמפוסים. קאזה, השירות הפופולרי ביותר, שימש 17.4 מיליון משתמשים ייחודיים במארס, לפי נתוני נילסן/נטרייטינגס, חברת ייעוץ בתחום האינטרנט. באוגוסט נפל מספרם ל-10.4 מיליון, והוא ממשיך ליפול.



"אני חושב כי ה-RIAA הצליח בהפחדת אנשים מפני שימוש בתוכנות כמו קאזה", אמר ג'רוויס מאק, אנליסט של נטרייטינג. ישנן הוכחות נוספות למפנה לטובתה של תעשיית התקליטים.



שירותי מוזיקה חוקיים צצים כפטריות לקראת עונת החגים. החברות המפיצות תוכנות החלפת קבצים הקימו קואליציה ולובי הפועל בקונגרס, במטרה לגרוף תמיכה ואהדה.



ה-RIAA אמר ביום שני כי 64 נתבעים על החלפת קבצים הסכימו ליישב את התביעות נגדם במקום לעמוד למשפט על הפרת זכויות יוצרים. 838 אנשים נוספים הודו בכתב כי החליפו קבצים, והסכימו לא לעשות זאת שוב.



"אני הפסקתי"



באזור סן פרנסיסקו וברחבי ארה"ב, משתמשים מפסיקים להחליף קבצים המוגנים ע"י חוקי זכויות יוצרים.



"אחרי שהם התחילו לתבוע אנשים - למרות שלדעתי אינני מורידה מספיק קבצים כדי להפוך ליעד לתביעה - הגעתי לנקודה שבה כבר לא היה לי שווה להמשיך בכך", אמרה לטניה ג'ונסון, בת 28, העוסקת בגיוס כוח אדם בעיר הייוורד.



"אני הפסקתי", אמר נח רובינסון, יועץ שיווק בן 27 מניו יורק. "אינני רוצה להיתבע. לכשעצמי, מעולם לא הייתי משתמש גדול, אבל למען האמת יש לי המון קבצי מוסיקה".



בינתיים, iTunes - חנות המוסיקה המקוונת של אפל קומפיוטר - מכרה למעלה מ-10 מיליון שירים בשלושה החודשים הראשונים לפעילותה, ופתחה את הדרך לשירותי מוסיקה מקוונים חוקיים נוספים, בהם BuyMusic.com ,MusicMatch 8.1, וגרסה חדשה וחוקית של נאפסטר שצפויה להתחיל לפעול בחודש הבא. כמו כן, חנות מוסיקה של רילנטוורקס וגרסה של iTunes התואמת למערכת ההפעלה חלונות למחשבים אישיים צפויות לצאת לשוק עד סוף השנה - ולפי השמועות iTunes לחלונות עשויה לצאת כבר בתוך מספר שבועות.



אז כיצד ניצחה תעשיית התקליטים?



"חברות התקליטים מנצחות בהתכתשות, אך עדיין לא ברור האם הן מנצחות במלחמה", אמר לאונרד רובין, עו"ד בתחום של קניין רוחני במשרד סאצ'נוף אנד ויוור בשיקגו. "אולם הן לא מבררות במקביל כיצד ישיבו לעצמן את אהדת חובבי המוסיקה, או איך הן ישתפו פעולה עם המערכת בגיבוש דרך להשביע את רצון האנשים שנפגעו ממהלכיהן".



ייתכן שרובין צודק. ערוץ המוסיקה VH1 ערך סקר טלפוני כלל ארצי לפני שבועיים ממנו עלה כי רק כשליש ממורידי הקבצים חושבים כי התביעות המשפטיות יגרמו להם לרצות לקנות יותר דיסקים. עם זאת, כמעט שלושה רבעים מהמשתתפים בסקר אמרו כי הוזלת מחירים עשויה לגרום להם לרכוש יותר דיסקים - ויוניברסל מיוזיק גרופ מתכוונת להוזיל מחירים ביום רביעי.



ככל הנראה עדיין מוקדם מדי לחברות התקליטים להכריז על נצחונן על אופנת החלפת הקבצים. ככלות הכל, כבר לפני יותר משנתיים נראה היה כי תעשיית המוסיקה הצליחה לפתור את בעיית המוסיקה הפירטית, כאשר תביעתה לסגירת נאפסטר הצליחה. עם זאת, למרבה אכזבתה של תעשיית המוסיקה, מצאו האקרים דרך זהירה יותר להחליף קבצים, וכך נולדו קאזה ודומיו.



ואת קאזה יהיה קשה לחסל. התוכנה של קאזה הורדה לא פחות מ-230 מיליון פעמים, לפי נתוני חברת שרמן נטוורקס אשר מפיצה את התוכנה. בכך מתהדרת קאזה בתואר התוכנה הפופולרית ביותר, שהופצה אי פעם באינטרנט.



קואליציית החלפת קבצים



ארבע חברות נוספות להחלפת קבצים - בלאבסטר, גרוקסטר, ליים ווייר ומורפיוס - הקימו קואליציה בשם P2P יונייטד שתכליתה להגביר את התמיכה בהן בגבעת הקפיטול. הן מבקשות מהקונגרס להביא את תעשיית המוסיקה לשולחן המשא ומתן.



בתור צעד ראשון, הודיעה P2P יונייטד ביום שני על אימוץ מרצון של כללי התנהגות בתעשייה. במסגרת הכללים הוצגו בבירור הצעדים שבהם נדרש משתמש לנקוט כדי להגביל את הגישה של משתמשים אחרים למידע בכונן הקשיח של המחשב שלו. כמו כן, המליצה הקואליציה למשתמשים להעלות הודעה ברורה לפיה אין לנצל את תוכנת השיתוף קבצים למטרות בלתי חוקיות, וכי מי שיעשה כן מסתכן בתביעה פלילית.



חברות הקואליציה אף יעלו לרשת קישורים הכוללים מידע נוסף הנוגע לחוקי זכויות יוצרים. כמו כן, בכוונתן לנקוט בצעדים כדי להגן על פרטיות המשתמשים.



"מרענן לראות כי P2P יונייטד הכירה בכך שחבריה צריכים להיות פעילים יותר בכל הקשור ליידוע המשתמשים לגבי ההשלכות של החלפת קבצים לא חוקית שכה נפוצה ברשתות שלהן, כמו גם לגבי הסיכונים הטמונים ברשתות אלה בתחום האבטחה ושמירת הפרטיות", אמרה איימי ווייס, דוברת ה-RIAA. "אבל, צריך להודות, הם צריכים לעשות הרבה יותר בטרם יוכלו לטעון כי עסקיהם כשרים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully