וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריות חשבונאיות: רשות ני"ע בארה"ב שוקלת לפתוח בחקירה כנגד בנק המשכנתאות פרדי מק

יהודה שויצר

30.9.2003 / 20:13

יו"ר הרשות הודיע כי ישנן עדויות לכאורה להונאה בחברה ולכן הורה לצוותיו לבדוק את העניין; לפני כחודש הודח מנכ"ל פרדי מק על חלקו בשערוריה



יו"ר רשות ני"ע בארה"ב (SEC), ויליאם דונלדסון, מסר כי הרשות שוקלת לפתוח בחקירה כנגד בנק המשכנתאות פרדי מק בחשד להונאה. בדברים שנשא בפני ועדת הבנקאות של הסנאט, אמר דונלדסון כי למרות שה-SEC אינה הרשות הרגולוטורית המוסמכת לטפל בענייניה של פרדי מק, בכוונתה לפתוח בחקירה.



"אם ישנן עדויות להונאה לנו יהיה חלק בחקירת הנושא", אמר דונלדסון, והדגיש כי צוותים של הרשות בודקים את הנושא.



לפני כחודש הודחו מתפקידם מנכ"ל חברת המשכנתאות הממשלתית והיועצת המשפטית של החברה, בלחץ הממשל הפדרלי. השניים חשודים כמעורבים בשערוריה חשבונאית הנתונה כעת בחקירה על ידי הרשויות הפדרליות בארה"ב. ראש משרד השיכון הפדרלי, ארמנדו פאלקון, המליץ על הדחתם של המנכ"ל גרגורי פרסגיאן והיועצת המשפטית מוד מאטר, בהתבסס על ביקורת שנערכה על התנהגותם של בכירי פרדי מאק בפרשה. החברה חשפה הקיץ שורה של שגיאות חשבונאיות ומניפולציות של חשבונות פנימיים שגרמו לדיווח חסר של 1.5-4.5 מיליארד דולר ברווחים בשלוש השנים האחרונות. פאלקון אמר כי משרדו יבחן את תנאי הפרישה של שני המנהלים המודחים.



דו"ח החקירה הפנימי, שפורסם על ידי החברה בחודש יולי, והיווה את העילה לפתיחת שרשרת החקירות כנגד החברה, הראה כי פרסגיאן שיחק תפקיד חשוב בהובלת ההונאה החשבונאית, למרות שמונה לתפקיד מנכ"ל רק ביוני. פרסגיאן קודם מתפקיד סמנכ"ל הכספים, בו שימש מאז 1996, לאחר הדחתם של שלושת המנהלים הבכירים בחברה בעקבות חשיפת ההונאה. החקירה העלתה חשדות כי פרסגיאן לקח חלק פעיל בהונאה החשבונאית.



דו"ח החקירה חשף כי להיטות יתר של עובדי החברה, אשר פעלו מתוך היגיון "אופורטוניסטי", הובילה לחשבונאות שנועדה למתן את התנודות החדות בין הרווחים הרבעוניים של החברה, תוך הפרת כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב. "אין מדובר במקרה של התנהלות פלילית מהסוג שפשה במקומותינו, או בניצול סמכויות לרווח אישי, אלא בכשלים רציניים של ההנהלה הבכירה", נכתב בדו"ח.



החקירה, שבראשה עמד עו"ד בכיר לשעבר של רשות ני"ע בארה"ב (SEC), העלתה עוד כי עובדי פרדי היו מודעים לכך שלחלק מעסקות המסחר בנגזרים שביצעו היה "צידוק עסקי מינימלי", מעבר להעברה שרירותית של רווחים מרבעון אחד למשנהו. "יומני המסחר מצביעים על מודעות להיעדר תום הלב ביחס לצידוק העסקי ועל רצון לשמור על סודיות", נכתב בדו"ח. יתרה מזאת, "ההנהלה לא ביטלה את העסקות אחרי שהובאה לידיעתה המחלוקת החשבונאית סביבו".



בעוד שמהדו"ח עולה כי אנשים רבים בפרדי היו מודעים לדילמה של החברה בתחום הנגזרים, ובכלל זה מועצת המנהלים של החברה והמנכ"ל הנוכחי, גרגורי פרסגיאן, הרי שהוא הטיל את האשמה על הבעיות החשבונאיות על מנהליה לשעבר של החברה, אשר פוטרו במסגרת חילופי גברי בתחילת חודש יוני. בשיחת ועידה שערך אמר ג'יימס דוטי, עורך דין חיצוני שהכין את הדו"ח, כי פרסגיאן היה מעורב במספר הליכים חשבונאיים מפוקפקים, וכי הוא "היה מודע לניסיון להעביר רווחים לרבעונים עתידיים". אך הוא ציין כי פרסגיאן נהג בהתאם לעצת הרו"ח לשעבר של החברה, ארתור אנדרסן, וכי חשב שהתנהלותו החשבונאית מותרת על פי חוק.



החשיפה כי פרסגיאן ידע על כמה מהבעיות החשבונאיות בפרדי עשויה לגרום לשחיקת אמון המשקיעים בהנהלה הנוכחית של החברה. החקירה נפתחה בעקבות שני מכתבים אנונימיים שהתקבלו בדצמבר 2001, ובהם נטען לאי סדרים חשבונאיים בפרדי.



הדו"ח בן 107 העמודים הוא תוצאה של חקירה בת 7 חודשים, ומספק יותר פרטים באשר לסיבות לכך שחברת המשכנתאות בחסות ממשלתית הודיעה כי תידרש לתקן כלפי מעלה את שורת הרווח בדו"חות הכספיים של השנתיים האחרונות, בסכום של עד 4.5 מיליארד דולר.



חקירת הרשויות מתמקדת בשימוש שעושה פרדי מאק במסחר בנגזרים, המשמשים אותה לגידור סיכונים כתוצאה מתנודות בשערי הריבית, והשפעותיהן על נכסיה ועלויות המימון שלה. פרדי משמשת כמתווכת משכנתאות בין צרכנים לבין בנקים אזוריים. לפי מומחים, לא מדובר בזיוף הכנסות או רווחים בדומה להונאה שהתבצעה באנרון, אלא מהכרה ברווחים מעסקות ששימשו לגידור סיכוני ריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully