וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת אירופה עשויה להדביק במחצית השנייה של העשור את קצב הצמיחה האמריקאי או לחלוף על פניו

רן דוידוב

2.10.2003 / 12:29

חברת רואי החשבון PwC מתנה אפשרות זו בכך שמדינות האיחוד יבצעו רפורמה מעמיקה בשוק העבודה; צופה כי הגירעונות בתקציב ובמאזן התשלומים בארה"ב יכפו בשלב מסוים האטה בקצב הצמיחה



כלכלת האיחוד האירופי עשויה לצמוח בקצב מהיר יותר מכלכלת ארה"ב במידה שמדינות האיחוד יבצעו רפורמות מעמיקות בשוק העבודה ובקרנות הפנסיה, וינקטו במדיניות מעודדת צמיחה, כך עולה ממחקר חדש שפירסמה ענקית הרו"ח PwC.



כלכלני PwC צופים כי המשק האמריקאי לא יוכל לשמור לאורך זמן על רמות צמיחה מוגברות בשל הגירעון הכבד בתקציב ובמאזן המסחרי של ארה"ב. ע"פ תסריט זה, ייאלץ הממשל האמריקאי להעלות את נטל המס ולבצע קיצוצים תקציביים בניסיון למנוע את יציאת הגירעון התקציבי מכלל שליטה. כתוצאה מכך תיפגע הצריכה הפרטית בארה"ב, שהיוותה בשנים האחרונות את מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה.



במקביל טוען המחקר כי קיימת אפשרות סבירה שרמת הצמיחה הזוחלת באירופה תדורבן הודות לרפורמות מבניות, תוך שימת דגש על הקטנת שיעור האבטלה. לדברי מחברי הדו"ח, עקב האכילס האירופי טמון לא ברמות הפריון הגבוהות יותר הקיימות בארה"ב, אלא ברמת ההשתתפות הנמוכה יותר, באורח מסורתי, בשוק העבודה באירופה. למרות שחלק מהפער מיוחס להבדלים תרבותיים בין שני הגושים, נראה ששיעור האבטלה האירופי הגבוה יותר נעוץ במידה רבה בנוקשות שוק העבודה המקומי.



המחקר צופה, עם זאת, כי בטווח הקצר ימשיכו שיעורי הצמיחה האירופיים לפגר בהרבה אחרי אלה שיירשמו בארה"ב. כלכלת גוש היורו תצמח בשנת 2003 בקצב של 0.5%, ותתאושש בהדרגה לצמיחה של 1.75% בשנת 2004. תחזיות אלה דומות לתחזיות של קרן המטבע ושל הנציבות האירופית עצמה.



מהתחזית לשנתיים הקרובות עולה כי בטווח הקצר תשמש ספרד, הכלכלה הרביעית בגוש היורו, כאחד ממנועי הצמיחה העיקריים של גוש היורו. כלכלתה צפויה לצמוח השנה בקצב של 2.25%, ושל 3% ב-2004. מנגד, תרשום גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש, אפס אחוזי צמיחה השנה, ותתאושש במקצת ב-2004 עם קצב צמיחה של 1.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully