וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסון מוביל מנהלת מו"מ לרכישת 40% מענקית הנפט הרוסית יוקוססיבנפט תמורת כ-25 מיליארד דולר

רן דוידוב

3.10.2003 / 19:28

כך מדווח "פייננשל טיימס"; מציין כי אקסון עשויה אף לנסות להשתלט על גרעין השליטה בחברה שתקום ממיזוגה של יוקוס, שבבעלות המיליארד היהודי מיכאיל חודורקובסקי וסיבנפט



אקסון מוביל, חברת הנפט הבורסאית הגדולה בעולם, מנהלת משא ומתן לרכישת עד 40% - ואולי אף למעלה מ-50% - ממניות ענקית הנפט הרוסית יוקוססיבנפט, כך מדווח "פייננשל טיימס". יוקוססיבנפט עתידה לקום בקרוב ממיזוגה של יוקוס, שבבעלות המיליארדר היהודי מיכאיל חודורקובסקי, עם סיבנפט מתחרתה.



העיתון מדווח שאקסון מציעה לשלם 25 מיליארד דולר עבור 40% מנתח מניות החברה, אך מציין שהשיחות עלולות להיכשל בשל מחלוקת בנוגע למחיר. בנוסף מצטט העיתון מקורות הטוענים כי מכירת למעלה מ-50% ממניות החברה נראית בלתי סבירה בשל ההשלכות הפוליטיות של מסירת השליטה בחברת הנפט הגדולה ברוסיה לידיים זרות.



יוקוס אמרה בתגובה כי לא הסכימה למכור את נתח השליטה בחברה לאקסון מוביל אך לא הכחישה את קיומן של שיחות בנוגע לרכישת ענק. "בשעה זו אין כל עסקה והחברה אינה מגיבה בנוגע לשיחות עם חברות נפט גדולות", אמר חודורקובסקי לסוכנות הידיעות הרוסית RIA נובוסטי.



ההודעה על השלמת עסקת המיזוג בין יוקוס, חברת הנפט הגדולה ברוסיה, לסיבנפט צפויה להתקבל בשבועות הקרובים. בחודש אוגוסט נתנו הרשויות הרוסיות אור ירוק להשלמת העסקה, שעוכבה במשך זמן רב בשל עימות בין חודורקובסקי לממשל ילצ'ין. המיזוג ייצור את חברת הנפט הרביעית בגודלה בעולם, בעלת תפוקה של 2.3 מיליון חביות ביום.



לפני מספר שבועות דיווח "וול סטריט ג'ורנל" שאקסון מוביל ושברון טקסקו, חברת הנפט השניה בגודלה בארה"ב, מתכוונות להגיש בנפרד הצעות רכש ל-25% ממניות יוקוססיבנפט תמורת כ-11 מיליארד דולר.



"פייננשל טיימס" ציטט מקורבים למשא ומתן שטענו שהמגעים שמנהלת אקסון עשויים לשכנע גם את שברון טקסקו לבקש לרכוש נתח גדול מ-25% בהם גילתה עניים.



מנכ"ל אקסון מוביל, לי ריימונד, המבקר במוסקבה, סירב להגיב לידיעות אך דיבר בהתלהבות על פוטנציאל הנפט הרוסי. "רוסיה עשויה לגלם תפקיד חשוב בשוק האנרגיה העולמי. רוסיה עומדת להפוך לאחת המפיקות החשובות בעולם מחוץ לארגון אופ"ק", אמר לסוכנות הידיעות הרוסית.



כבר כיום רוסיה היא מפיקת הנפט הגולמי השניה בגודלה בעולם לאחר ערב הסעודית. לרוסיה עתודות נפט עצומות והיא ממקדת עניין רב בקרב חברות נפט מערביות התרות אחר מקורות הפקה חדשים. יוקוססיבנפט תשלוט על עתודות נפט מוכחות בהיקף של 18.4 מיליארד חביות ? יותר מכל חברה אחרת בעולם ? ועל עתודות גאז טבעי מוכחות בהיקף של 167 מיליארד מ"ק.



אם תושלם עסקה בין אקסון מוביל או שברון טקסאקו עם יוקוססיבנפט תהיה זו ההשקעה הזרה הגדולה ביותר בתולדות רוסיה, והיא תבוצע חודשים ספורים בלבד אחרי שבריטיש פטרוליום השקיעה כ-7.7 מיליון דולר במיזם נפט משותף עם חברת הנפט הרוסית TNK.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully