וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת אוניברסיטאות קליפורניה חויבה לפרסם הנתונים הכספיים של הקרנות בהן השקיעה

עודד חרמוני

7.10.2003 / 8:08

בעקבות החלטת בית המשפט בקליפורניה, תיתכן חשיפה של ביצועי הקרנות - לראשונה זה 30 שנה; הרשת מנהלת 950 מיליון דולר בהשקעות בלתי נזילות בקרנות הון סיכון ובקרנות השקעה



בית המשפט העליון של מדינת קליפורניה דחה השבוע את הערעור של רשת אוניברסיטאות קליפורניה על חיובה לפרסם את התוצאות הכספיות של קרנות ההון סיכון בהן השקיעה, במסגרת חוק חופש המידע. בענף ההון סיכון התייחסו בחודש האחרון אל הדיון המשפטי כאל נושא הבוער ביותר על סדר יומן של הקרנות. בענף רואים את העניין כמבחן שתוצאותיו יקבעו את הסטנדרטים לדיווח ציבורי בהם יחויבו קרנות ההון סיכון להן משקיעים מוסדיים. בעקבות דחיית הערעור של רשת האוניברסיטאות, הנחשבת לאחד המשקיעים הבולטים בהון סיכון האמריקאי, מתחזקת הסברה כי קרנות ההון סיכון שיגייסו הון השנה, בישראל ובארה"ב, יידרשו לחשיפה מסוימת של ביצועיהן הכספיים, לאחר שב-30 השנים האחרונות שמרו עליהם בחשאיות.



רשת האוניברסיטאות של מדינת קליפורניה מנהלת 950 מיליון דולר בהשקעות בלתי נזילות בקרנות הון סיכון ובקרנות השקעה. "זה ללא ספק ניצחון גדול לחשיפה הציבורית ולפיקוח על מה שעושים עם כספי העבודים", הגיבה להחלטת בית המשפט קלאודיה הורנינג, נשיאת ארגון העובדים CUE. הורנינג דרשה, יחד עם העיתון "מרקורי ניוז", שהאוניברסיטה תחשוף את ביצועי הקרנות בהן השקיעה. בתחילת השנה השתתף "מרקורי ניוז" בדרישה דומה מקרן הפנסיה של עובדי מדינת קלפורניה, קלפרס, שנאלצה לבסוף לפרסם את נתוני מאות קרנות הון סיכון בהן השקיעה, כולל שש קרנות ישראליות: פיטנגו, כרמל, יזראל סיד, אייפקס-ישראל, ג'מיני ו-JV.



דרישת הפרסום של הביצועים הכספיים של הקרנות החלה בעקבות הגילויים על הפסדים גבוהים של קרנות ההון סיכון מההשקעות שביצעו בשנות הבועה. כיום לפחות חמישה גופי השקעות מוסדיים גדולים בארה"ב וגוף קנדי גדול החליטו לפרסם את נתוניהן הכספיים של הקרנות.



גם בישראל שוקלים משקיעים מוסדיים לדרוש מהקרנות בהן השקיעו לפרסם נתונים כספיים שיועברו לציבור, כדי להגביר את מידת הפיקוח על ההשקעות של הקרנות, אבל עד כה לא נעשתה דרישה רשמית כלפי הקרנות. הסטנדרטים הנקבעים כיום בארה"ב על ידי המשקיעים המוסדיים, בעקבות ההחלטות האחרונות של בתי המשפט בקליפורניה, צפויים להשפיע על הסכמי ההשקעה שיחתמו קרנות ההון סיכון הישראליות המגייסות עתה קרנות המשך. בחלק מהקרנות מדווחים כי כבר עתה, בעת המגעים לגיוס הון, עולה דרישה בקרב חלק מהמשקיעים לאפשרות של פרסום נתונים חלקיים על מצבן הכספי של הקרנות בעתיד. בשלב זה מדובר רק בנתונים מעטים הכוללים את שיעור התשואה הפנימי (IRR), נתון שבמהלך ארבע-חמש השנים הראשונות לפעילות הקרנות אין לו כל משמעות (הוא בדרך כלל שלילי בשנים אלו); וכן את נתוני שווי תיק ההשקעות ביחס להשקעה. עם זאת, בשלב זה גם המשקיעים המוסדיים וגם בתי המשפט אינם מחייבים את הקרנות לחשוף בפני הציבור פרטים על ההשקעות הספציפיות שערכו בחברות פורטפוליו, נתון המהווה לטענתן סוד עסקי שיכול לפגוע בביצועי החברות ובתחרות שלהן.



ככל שמתחזקת הדרישה מהמשקיעים המוסדיים לחשוף את הנתונים, מנסות כמה מהקרנות הבולטות בארה"ב להשיב מלחמה. הבולטת בהן היא קרן סקויה, לה גם שלוחה מקומית בישראל, שדרשה מאוניברסיטת מישיגן ומאוניברסיטת קליפורניה לצאת מהשקעות העבר שלהן בקרנות שלה ולא להשתתף בקרן החדשה שלה, עקב דרישתן לפרסם את נתוניה הכספיים.



החשש בקרב המשקיעים המוסדיים הגדולים בארה"ב הוא שהם לא יוכלו להשתתף בגיוסי הקרנות הטובות בארה"ב, שיחרימו את המשקיעים המפרסמים פרטים פיננסיים על הקרנות.



odedh@haaretz.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully