וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואלור מתאוששת מהמשבר וחושבת על הנפקה בבורסת תל אביב

גלית ימיני

7.10.2003 / 8:52

המנכ"ל שנכנס לתפקידו לפני כשנה, עופר שופמן, מסביר: "הפסקנו לחשוב כמו חברת סטארט-אפ שנענית לגחמותיו של כל מפתח, והתחלנו להתנהל כמו חברה עסקית בוגרת, שחייבת לחשוב על הכנסות ורווחים"



לחברי הנהלת ואלור מערכות מידע היו כמה סיבות לחייך בשנה החולפת. לא רק שהחברה הצליחה לעבור מהפסדים לרווחים, וההכנסות הרבעוניות שלה הולכות וגדלות - לפני כמה חודשים החליט מכון התקנים העולמי לתחום האלקטרוניקה לאמץ כסטנדרט עולמי את פורמט ++ODB, פרי פיתוחה של החברה. מדובר בהישג עצום לחברה ישראלית: בקרוב מאוד, עם השלמת הפורמליזציה של התקנים על ידי המכון העולמי, כל הליך הזרמת המידע בין החברות המתכננות, מייצרות, ומרכיבות מעגלים מודפסים - ייעשה בפורמט של ואלור. המתחרים ייאלצו להתאים את המוצרים שלהם גם לפורמט הזה. ההישג הזה מזכיר קצת הצלחה של חברה ישראלית אחרת, וריסיטי, ששפת ה-E שלה, שפת בדיקה להליך תכנון ובדיקת שבבים מוליכים למחצה, הוכרה כסטנדרט עולמי, והפכה בין השאר את וריסיטי למובילה עולמית בתחום בדיקת השבבים.



לפני כשבוע נוספה לואלור לקוחה חדשה: החברה הגדולה בטייוואן לשירותי ייצור אלקטרוניים, Foxconn, שבחרה לשדרג את המערכות שלה במפעלי הייצור בדרום סין במוצרים של ואלור המיועדים לתהליך הרכבת המעגלים המודפסים. פוקסקון מצטרפת ללקוחות הקיימים של ואלור, בהם סימנס, טושיבה, סוני, סיסקו, לוסנט, נוקיה, יבמ, אריקסון, סמסונג, אפסון ועוד רבים אחרים.



עופר שופמן, המנכ"ל שנכנס לתפקידו לפני כשנה, מסביר: "הפסקנו לחשוב כמו סטארט-אפ שנענית לגחמותיו של כל מפתח, והתחלנו להתנהל כמו חברה עסקית בוגרת, שחייבת לחשוב על הכנסות ורווחים".







ואלור מפתחת כלי תוכנה לתכנון, ייצור והרכבה של מעגלים מודפסים. היא הוקמה ב-92' כסטארט-אפ על ידי יוצאי חברת אורפרוטק. ב-2000 הונפקו מניותיה בבורסה בפרנקפורט, ובעת גאות הבועה היא מנתה כ-250 עובדים. היו אז גם מחשבות על רישום בנאסד"ק, אבל התפוצצות הבועה טרפה את הקלפים, ואלור החלה להפסיד, ולקראת 2001 היא פירסמה אזהרת רווח חמורה.



שמיל דולברג, אחד ממייסדי החברה, פרש מתפקיד המנכ"ל לפני כשנה וחצי, לאחר שהחברה רשמה ברבעון הראשון של 2002 הפסד של 1.2 מיליון דולר על הכנסות של 5 מיליון דולר. דולברג מחזיק ב-11.9% ממניות החברה, ולשני המייסדים הנוספים, שלמה אלמוג ומושיק קוברסקי, אחזקות בשיעור דומה. בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה היא קרן מהלכים של אי.בי.אי וקבוצת אריסון. בשאר המניות מחזיקים חלק מהעובדים, היזם צ'אק פיינגולד, ושופמן עצמו, שמונה למנכ"ל לאחר ששימש מנהל הפעילות של החברה במזרח אסיה. שופמן ביצע שורה של התייעלויות ושינויים במבנה החברה, כדי לחלץ אותה מהפסדים. לאחר הליך צמצומים נותרו בחברה 170 עובדים, סמנכ"ל הכספים הוחלף, ובמקומו הובא לתפקיד דן הוז, לשעבר סמנכ"ל הכספים של פונטליין, מיזם משותף של ואלור ואורבוטק. מיזם האינטרנט של החברה, שנועד לאפשר למהנדסים ברחבי העולם לפתח פרויקטים במשותף, נסגר בגלל צפי לחוסר רווחיות עתידי.



"התהליך שעברנו לא כלל רק החלפת מנהלים, אלא שינה סדרי עבודה, דרכי פיתוח, ושיווק", מסביר שופמן. למדנו איך לנהל מוצר בצורה נכונה. לפתח מה שצריך כדי להביא עסקים, ולא לפי מה שנעים לעובדי החברה לעשות. ככה זה, בתקופת הבועה התרחבנו יותר מדי, איחרנו בהבנת הנפילה הצפויה, וספגנו גם את הקשיים של הלקוחות שלנו. אבל למדנו לקח מהתקופה הזו, ושינינו את התפיסה הכוללת של החברה. נאלצנו להיות הרבה יותר ממוקדים".



מחלקים דיווידנדים



המהלך החל להניב פירות. בארבעת הרבעונים האחרונים עברה החברה מהפסדים לרווחים - כאשר גם ההכנסות וגם הרווחים גדלו מרבעון לרבעון. את הרבעון השני של 2003 סיימה החברה עם הכנסות של 6.3 מיליון דולר, ורווחים של 766 אלף דולר. באותו רבעון החליטה החברה לעשות מעשה, ולחלק דיווינדנים לבעלי מניותיה - בסך של 6.6 מיליון דולר.



"מעבר לכך הכרזנו על מדיניות חלוקת דיווידנד של 50%-30% מהרווח הנקי השנתי בכל שנה לבעלי המניות", אומר דן הוז. "זה לא יפגע בגידול המתוכנן של החברה. יש לנו גם גב חזק של כ-30 מיליון דולר במזומן בקופת החברה".



החברה החלה את דרכה עם מוצרי תיב"ם - תכנון הנדסי באמצעות מחשב למפעלי ייצור של מעגלים אלקטרוניים. לאחר מכן החלה לפתח כלי תוכנה שמיועדים לחברות שמתכננות את המעגלים האלקטרוניים, שלב אחד לפני ייצורם. הכלים לשלב התכנון עושים סימולציה של כל הליכי הייצור וההרכבה, ואמורים לאפשר למהנדסים תכנון מדויק יותר. בשלב מאוחר יותר נכנסה החברה גם להליך ההרכבה של המעגלים המודפסים, שנעשה לאחר שלב הייצור, ושם היא מוכרת מערכת להנדסה ואופטימיזציה של תהליכי הרכבת המעגל המודפס. פלח השוק בשלב הזה הוא התחום שבו משקיעה כרגע ואלור את המאמצים הרבים ביותר. "חברות ההרכבה רגישות מאוד לרווחיות, והרכבה נכונה מקצרת מאוד את זמן הופעת המעגל המודפס בשוק", מסביר שופמן. "התחרות היא אגרסיווית מאוד בגלל הלקוחות שהן חברות האלקטרוניקה. לכן, אם חברות ההרכבה רואות החזר השקעה טוב ממוצרים שיסייעו להן - הן מוכנות לשלם עליהם גם הרבה כסף".



החטיבה הזו של מוצרים לשוק ההרכבה היא היחידה שעדיין אינה רווחית, אך שופמן מבטיח שגם זה ישתנה בקרוב. "עיקר הגידול והצמיחה של החברה בשנים הקרובות יהיה בשוק הזה", מבטיח שופמן, "גם על ידי פיתוחים חדשים וגם על ידי רכישות".



העובדה שהחברה מעורבת בכל שלושת הליכי המעגל המודפס - תכנון, ייצור והרכבה - גרמה לה ליצור מוצר חדש שמיועד למהנדסים בתעשייה: ספריית רכיבים דיגיטלית שמתעדת את כל הליכי הפיתוח, הייצור וההרכבה של דורות שונים של מעגלים אלקטרוניים.



בנוסף לכך, בהליך הכנת מעגל מודפס הלקוח הסופי, שהוא חברת האלקטרוניקה, מכין תיק ייצור שעובר בין החברות השונות - אלה שמתכננות, מייצרות ומרכיבות. הפורמט הפתוח שהמציאה ואלור, ++ODB, מאפשר מעין שפה אחת שבה נכתב תיק הייצור הזה ועובר משלב לשלב. כאשר הפורמט הזה הוכרז כסטנדרט, ואלור זכתה ליתרון יחסי גדול בשוק. "המשמעות היא שחברות תוכנה אחרות שמפתחות מעגלים מודפסים יצטרכו לתרגם את כלי התוכנה שלהן לשפה שלנו", מסביר דן הוז. לואלור יש מתחרים שונים בכל אחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully