וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מושחתת יותר מאשתקד

עינב בן יהודה

7.10.2003 / 10:00

ישראל ירדה מהמקום ה-18 למקום ה-21 במדד השחיתות העולמי. ארה"ב ירדה שני מקומות למקום ה-18. את הדירוג מובילה פינלנד. הרשות הפלסטינית במקום ה-78

מהמדד העולמי השנתי ה-Corruption Perceptions Index לבחינת רמת השחיתות העסקית הארגונית, עולה כי ישראל ירדה ב-2002 מהמקום ה-18 ל-21, וקיבלה את הציון 7 בדירוג של 1 עד 10.

המדד מתפרסם על ידי הארגון העולמי "שקיפות בינלאומית" - TRANSPARENCY INTERNATIONAL, ומדורגות בו למעלה מ-130 מדינות בעולם. בישראל מיוצג הארגון העולמי בידי שבי"ל (שקיפות בינלאומית לישראל), הפועל ליד הפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב.

המדד מתפרסם אחת לשנה, זה 8 שנים, ונקבע בעזרת מכוני מחקר, בכל מדינה, העוקבים ברציפות אחר תופעות של קשרי שוחד ושחיתות בין עסקים וממשל בתוך המדינות המדורגות במדד, וכן לפי תופעות של אי שקיפות מידע.

מהתוצאות עולה שרמת האתיקה הציבורית והעסקית בישראל מידרדרת זו השנה השנייה ברציפות, וזאת לאחר שב-2000 טיפסה ישראל אל המקום ה-16. מהדירוג, שהתפרסם היום, עולה עוד כי לצד ישראל עוד 8 מדינות מפותחות ומתפתחות שמצבן הורע ב-2002, בהן: קנדה, ארה"ב, לוקסמבורג, פולין, צ'ילה, ביילארוס וארגנטינה. ארה"ב ירדה בדירוג הנוכחי שני מקומות אל המקום ה-18 עם ציון 7.5.

מדינות סקנדינוויה הן עדיין המדינות האתיות ביותר בכל הקשור לקשרי עסקים וממשל. במקום הראשון מדורגת זו השנה השנייה ברציפות פינלנד, שנייה מדורגת איסלנד, אחריה דנמרק, ניו זילנד, סינגפור, שוודיה, הולנד, אוסטרליה, נורווגיה, ושווייץ חותמת את רשימת 10 החברות המובילות את הדירוג. מדינות אלו קיבלו ציון גבוה מ-9 נקודות.

המדינות המושחתות ביותר הן בנגלדש, ניגריה, האיטי, פארגוואי, גרוזיה, טאג'יקיסטאן, מינאמר, קמרון, אזארבייג'אן, אנגולה וקניה. אלו קיבלו פחות מ-2 נקודות.

השנה לראשונה נבדקה גם הרשות הפלסטינית, והיא דורגה במקום ה-78 בסמוך למדינות כאיראן, לבנון, מאלי וארמניה. עוד עולה מהדירוג כי מצבה של ישראל טוב יחסית בהשוואה לשכנותיה - ירדן מדורגת במקום ה-43, סוריה מדורגת במקום ה-66 ומצרים במקום ה-70.

מסקר שפרסמה T-I לפני חודשים אחדים עלה כי 60% מהציבור בישראל סבורים שבשלוש השנים הבאות השחיתות בארץ תלך ותגבר. 20% מהציבור סברו כי היא תגבר מאוד, ו-40% מהציבור בישראל סברו כי השחיתות תתפשט במעט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully