וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושל קליפורניה החדש ארנולד שוורצנגר יידרש להתמודד עם משבר תקציבי חמור

דפנה מאור

8.10.2003 / 10:39

בפני שוורצנגר, שלקח את באפט כיועץ כלכלי, אפשרות קיצוץ חד בתקציב או העלאת מסים; שוורצנגר גרף יותר מ-50% מהקולות, למרות שהיה עליו רק לזכות ביותר קולות משאר המתמודדים



ארנולד שוורצנגר, כוכב סרטי הפעולה ההוליוודי, זכה בתפקיד מושל קליפורניה בעקבות מהלך הדחה נדיר של המושל המכהן. שוורצנגר ייכנס לתפקידו תוך 10 ימים לאחר אישורה הרשמי של ההצבעה, אשר יינתן לא יאוחר מ-15 בנובמבר. שוורצנגר גרף יותר מ-50% מהקולות, למרות שכדי לזכות בתפקיד היה עליו רק לזכות ביותר קולות משאר המתמודדים.



שוורצנגר זכה ברוב קולות הגברים שהצביעו בבחירות, ואף בנתח גבוה של קולות הנשים, למרות שהואשם במהלך מסע הבחירות בהטרדות מיניות מרובות. שיעור ההצבעה היה 60%, לעומת שיעור הצבעה של 50% בבחירות הקודמות לתפקיד המושל ו-71% שיעור הצבעה בקליפורניה בבחירות לנשיאות.



שוורצנגר, יליד אוסטריה, עומד בפני אתגר גדול, גם אם אינו דומה בסיכוניו לאתגרים מולם התמודדו הדמויות שגילם בסרטי קולנוע. קליפורניה סובלת מגירעון תקציבי חמור של 8 מיליארד דולר ותעשיית אנרגיה מתפוררת.



בחירתו של שוורצנגר חתמה את אחד האירועים הנדירים ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב. דיוויס הוא המושל השני בהיסטוריה של מדינות ארה"ב אשר מודח מתפקידו במהלך תקופת כהונתו, והראשון המודח מתפקיד מושל קליפורניה. דיוויס נבחר לכהונה שנייה לפני פחות משנה, אולם לא הצליח להעביר הצעות תקציב ואיבד במהירות את מעט הפופולריות שהיתה לו.



המספרים מפגינים בבירור את חוסר שביעות הרצון של תושבי קליפורניה מדיוויס: 60% מהגברים ו-53% הצביעו נגדו; 89% מהרפובליקאים, 25% מהדמוקרטים ו-55% משאר המצביעים בחרו להדיח אותו, לפי סקרים שנערכו בקלפיות. סך 55% מהמצביעים בחרו להדיחו, לפי נתוני הסקרים העדכניים.



בנאום הניצחון שלו הביע שוורצנגר נכונות לגישור על הפערים הבין-מפלגתיים בקליפורניה. בימים שלפני הבחירות התעורר זעמם של הרפובליקאים על מה שכינו מסע הכפשות נגד המועמד שלהם, שכן תוך שבוע נמסרו נגדו תלונות מרובות על הטרדה מינית.



המצע הכלכלי של שוורצנגר, הנחשב לליברלי בדעותיו, אינו ידוע. בפניו נמצאות דרכי פעולה הכוללות קיצוץ בתקציב המדינה או העלאת מסים, אפשרות שאפילו המצביעים השמרניים עשויים לקבל לנוכח מצבה הפיננסי העגום של המדינה. עם זאת, שוורצנגר כבר הבטיח לבטל העלאת מס רכב אשר היתה אמורה לגרוף 4 מיליארד דולר לקופת המדינה ולממן פעילות המשטרה ומכבי האש.



קליפורניה גייסה הון באמצעות הנפקות אג"ח, וכך הצליחה לגלגל 8 מיליארד דולר מהגירעון לחוב שישולם בשנה הבאה. אולם בשל ירידת דירוג האג"ח שלה, מימון החובות הולך ומתייקר, ולפיכך ישנן הערכות כי התקציב השנתי של 100 מיליארד דולר ייזדקק לקיצוץ של 8%, בעיקר בתחום שירותים כמו חינוך, בריאות ורווחה.



משבר תקציבי שנובע מהמצב הכלכלי



שוורצנגר עשה כותרות כאשר בחר במשקיע הידוע וורן באפט בתור יועץ כלכלי, אולם ייתכן שגם עזרתו של באפט לא תספיק כדי לטכס עצה כנגד הרעות הכלכליות שהיכו בקליפורניה.



המשבר הכלכלי של מדינת קליפורניה הגיע לשיא כאשר בסוף יוני לא הצליח הממשל המקומי לקבל אישור להצעת התקציב שלו. ההצעה נועדה לסתום חור תקציבי ענק באמצעות העלאת מסים וקיצוצים בהוצאות. אולם בשל התנגדות משני צדי המפה הפוליטית, נדחתה ההצבעה על התקציב.



קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב, שבה מתקיים אחד המשקים הכלכליים הגדולים בעולם, נקלעה לגירעון התקציבי הגדול ביותר בהיסטוריה שלה - 38 מיליארד דולר. תמונת המצב בקליפורניה משקפת, גם אם בקנה מידה מופרז, את מצבן של מדינות רבות בארה"ב, ואת מצבו של הממשל, הפועל בגירעון אדיר. רק לפני שלוש שנים היה לקליפורניה עודף תקציבי של 9 מיליארד דולר, כפי שלממשל הפדרלי היה עודף תקציבי עצום.



הגירעון הנוכחי, הגדול יותר מתקציבה השנתי של כל מדינה אחרת בארה"ב למעט ניו יורק, הוא תוצאה של המצב הכלכלי הלאומי בארה"ב. קליפורניה, המגלגלת תוצר שנתי של 1.3 טריליון דולר, הוכתה קשה במיוחד, מכיוון שלב הכלכלה שלה נמצא בעמק הסיליקון - אותו אזור מיושב בצפיפות בצפון קליפורניה, המשתרע בערך בין סן חוזה לסן פרנסיסקו. נפילת שוק המניות, קריסתן של חברות דוט.קום וטכנולוגיה רבות לתוך תהום הנשייה ומחיקת העושר הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב עימן, הובילו לצמצום חונק בשוק העבודה, בהכנסה לנפש וכתוצאה מכך בגביית המסים, שנפלה ב-11 מיליארד דולר מהמשוער בשנה שעברה.



גורמים נוספים שפגעו במצבה הפיננסי של קופת המדינה היו הגידול החד בעלויות שירותי בריאות לאוכלוסיות מעוטות יכולת, וכמובן, הוצאות גדולות על הגברת האבטחה. התקפות הטרור של 11 בספטמבר פגעו אמנם בחוף המזרחי של ארה"ב בלבד, אולם הממשל הפדרלי העלה את הכוננות ברחבי הארץ כולה, וקליפורניה, מדינה תיירותית, כבר נכוותה בהתקפה קטלנית אחת בשדה התעופה LAX שבלוס אנג'לס. משבר החשמל תרם אף הוא את חלקו להגדלת הוצאות המדינה.



אחד הגורמים הבעייתיים ביותר בטיפול בבעיות של קליפורניה נמצא במבנה החקיקה שלה. לשם העברת תקציב נדרש רוב של שני שלישים, יותר מברוב המדינות, כך שקבוצות קטנות בבית המחוקקים של המדינה יכולות להטות את כף המאזניים בכל החלטה בעלת חשיבות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully