וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: עלית בשלה להפסקת הפעילויות המפסידות בטורקיה, קרואטיה ובולגריה - המהלך יחשוף ערך לחברה

אילן מוסנאים

9.10.2003 / 11:29

מעריכים כי המהלך יינקט כחלק מהיעד של עלית אינטרנשיונל לעבור לאיזון תפעולי כבר ב-2004; מותירים למניה המלצת "נייטרלי" עם מחיר יעד הגבוה בכ-4% ממחיר השוק



"אנו מתרשמים כי עלית מוכנה היום להפסקת הפעילויות המפסידות של עלית אינטרנשיונל בשוק הטורקי, הקרואטי והבולגרי, בהן לא נראה שיש אפשרות ריאלית לאיזון בטווח זמן סביר", כך כותב האנליסט יובל זעירא מאי.בי.אי, בהמלצה שהכין למניית עלית בעקבות סיור במפעלי החברה באירופה.



פעילות עלית אינטרנשיונל כוללת בעיקר ייצור ושיווק קפה שחור טחון וגרוס (R&G) בברזיל ובמדינות מזרח ומרכז אירופה כמו רומניה, פולין, טורקיה, בולגריה, אוקראינה, קרואטיה, רוסיה וסרביה. בנוסף, לחברה פעילות של מכירת שוקולד וקפה כמותג פרטי בצרפת ובלגיה. אסטרטגיית הפעילות של החברה דוגלת בהגעה למובילות שוק או לכל הפחות למקום שני עם נוכחות חזקה בכל אחד מהשווקים בהם היא פועלת.



זעירא מעריך כי החברה נמנעה עד כה מלבצע את המהלכים לעיל מתוך כוונה להכניס שותף לפעילות עלית אינטרנשיונל ולקבל ערך גם על פעילויות אלו. כעת, הוא מעריך, החברה תפעל להפסקת הפעילויות המפסידות כחלק מהתוכנית שלה למעבר לרווח תפעולי בעלית אינטרנשיונל ב-2004.



מנגד, עלית לא מוותרת על החזון להיות חברה בינלאומית חזקה ולכן היא תמשיך לשקול חדירה למדינות נוספות שבהן יתגלה פוטנציאל. לדברי זעירא, על הפרק עומד כיום מינוף הפעילות שנרכשה בסרביה לצורך חדירה למדינות נוספות באזור, כגון בוסניה-הרצגובינה ומקדוניה.



בנוסף, צפויה עלית לשקול באופן נקודתי אפשרות של החדרת מוצרים נוספים המיוצרים על ידי החברה בישראל, למדינות בהן היא פעילה או למדינות אחרות. דוגמה לכך התקבלה השבוע בעת שהחברה הודיעה על זכייה במכרז לאספקת שוקולד כמותג פרטי לרשת סיינסבורי האנגלית.



המהלכים של החדרת מוצרים חדשים למדינות בהן החברה פעילה בחו"ל וסגירת הסניפים המפסידים, צפויה, לדברי זעירא, להציף ערך בעלית אינטרנשיונל. בשלב זה הוא גוזר לפעילות החברה בחו"ל שווי של 266.4 מיליון שקל, אולם הוא מציין כי אם תמשיך הנהלת החברה בכיוון שינוי הרכב הפעילויות וצמצום העלויות, שווי הפעילות יגדל באופן משמעותי.



בנוסף מציין האנליסט כי פעילות עלית אינטרנשיונל חשופה לשינויים אפשריים במחירי חומרי הגלם, לשינוי המצב המקרו כלכלי הרגיש במספר מדינות ולהחרפת התחרותיות מצד השחקניות הבינלאומיות הנמצאות בכל השווקים בהם נמצאת החברה.



באי.בי.אי מציינים כי מחיר הקפה מצוי בשנים האחרונות בשפל, לאחר שמחיר הפולים צנח באופן דרסטי עקב מצב של עודפי היצע על ביקוש ורמות מלאי גבוהות אצל צרכניות הקפה הגולמי.



זעירא מעריך כי מי שנהנה מהמצב היו משווקות הקפה הגדולות שידעו בדרך כלל להשאיר את מרווח המחיר אצלן ונמנעו מלגלגל אותו אל הצרכנים. בטווח הארוך יותר, הערכות הן כי תהיה עלייה במחירי הקפה, בעקבות הצטמצמות עודפי ההיצע והתקרבות לנקודת האיזון.



לדברי זעירא, לעלייה אפשרית של מחירי הקפה יכולות להיות השפעות שונות על פעילות החברה במדינות השונות, בהתאם למאפייני השווקים. במדינות בהן מחירי המכירה גבוהים ביחס לרמת החיים, כגון רומניה ואוקראינה, עשויה להיווצר בעיה. לעומת זאת, בשווקים מוטי תחרות, בהם יחס המחיר לרמת החיים נמוך יותר, ושבהם פועלות מספר שחקניות חזקות, יש סיכוי שמחירי המכירה בשוק יעלו, תהליך שישפר את רווחיות החברות.



לאור זאת, ולמרות אופטימיות רבה מבעבר לגבי השיפור הצפוי בפעילות עלית בחו"ל, מותיר זעירא למניה המלצת "נייטרלי" מטעמי שמרנות, ומציין כי הדבר שישפיע על המשך ההסתכלות שלו על המניה יותר מכל הוא פרטי המיזוג בין עלית ושטראוס. מחיר היעד למניית ה-5 של החברה הוא 167.5 שקל - גבוה בכ-4% ממחיר המניה בבורסה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully