וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו"מ בין דלק ודנקנר לרכישת מניות מתב

ערן גבאי

13.10.2003 / 8:29

הקבוצה הודיעה לבורסה על ניהול מו"מ לרכישת חלק ממניות דנקנר השקעות בחברת הכבלים. המגעים - סביב רכישת 22% מהמניות, בשווי של 100-80 מיליון דולר

קבוצת דלק מודיעה הבוקר לבורסה על משא ומתן המקיימת חברה קשורה שלה עם דנקנר השקעות לרכישת חלק ממניות דנקנר בחברת הכבלים מתב. אם וכאשר המשא ומתן יבשיל לכדי חוזה מחייב יוגש על כך דיווח מיידי נוסף, נאמר בהודעה.

בסוף אוגוסט השנה דווח שאיש העסקים יצחק תשובה מנהל שיחות ראשוניות עם קבוצת דנקנר השקעות לרכישת כמחצית ממניותיה במתב. המגעים נוהלו לרכישת 22% ממניות מתב מדנקנר השקעות לפי שווי של 100-80 מיליון דולר. דנקנר השקעות היא מחזיקת המניות הגדולה במתב עם אחזקה של כ-47.7% מההון.

שווי מחצית מאחזקות הדנקנרים במתב מוערך כיום ב-100 מיליון דולר. מקורביו של תשובה אישרו את הפרסום ואמרו כי מדובר במגעים ראשוניים בלבד. תשובה מחזיק כיום ביותר מ-2% ממניות מתב.

גורמים בכירים המקורבים לשיחות טענו בכל התקופה האחרונה כי הצדדים רחוקים מאוד מהסכמה והשיחות המתנהלות מול תשובה אינן שונות מאלה המתנהלות כבר למעלה משנה מול החברות אייפקס ושמרוק.

נזכיר כי יצחק תשובה ניהל שיחות ראשוניות עם קבוצת דנקנר השקעות, כמו גם עם בעלי מניות נוספים בתעשיית הכבלים, לכניסה אפשרית שלו להשקעה בענף כבר בחודש יולי 2002.

גם קרנות הון וגורמים אמריקאיים מתעניינים בכבלים

מזה מספר חודשים קיימים גופים עסקיים שונים הבוחנים השקעה אפשרית בחברת הכבלים הממוזגת ומנהלים שיחות ראשוניות, בעיקר עם שמואל דנקנר, אך שיחות נוהלו גם עם אליעזר פישמן ודסק"ש.

ידוע כי גם קרנות הון וגורמים אמריקאיים מתעניינים בכניסה להשקעה בתעשיית הכבלים. נזכיר כי מעריב, המחזיקה בכ-15% ממניות מתב, לא הכחישה בעבר כי גם היא עשויה למכור את חלקה בחברה.

עסקת מתב-תבל, לפיה מתב תרכוש את מנויי תבל בתמורה להעברת חוב בין החברות על פי מפתח של כ-1,100 דולר חוב למנוי, עשויה עדיין להתגבש כחלק מהניסיון למצוא דרכים שיאפשרו את מיזוג חברות הכבלים ויתקבלו על דעתו של המפקח על הבנקים, יואב להמן.

עסקה שכזו, הצריכה על פי ההערכות, אשראי נוסף של כ-320 מיליון שקל וההגיון שבהכנסת משקיע נוסף לתעשיית הכבלים והקטנת היקפי החוב של חברת הכבלים הממוזגת ברורים.

להמן התנגד לתנאי האשראי שהוסכמו בשיחות בין הבנקים ובעלי המניות בכבלים וחייב את הבנקים בייחוס מלוא חוב חברת הכבלים הממוזגת, כ-5.5 מיליארד שקל, על כל קבוצת דנקנר ועל איליעזר פישמן ומנע בכך את האפשרות למזג את חברות הכבלים.

גורם בכיר המקורב לשיחות המתנהלות מול תשובה אמר באחרונה כי אין כוונה מצד קבוצת דנקנר השקעות להאיץ את המהלך והרושם המתקבל הוא שבחברה מעדיפים להמתין להתבהרות מיזוג הכבלים לפני שיקדמו מהלכים למכירת חלק ממניות מתב.

ביום רביעי האחרון ריכזה מניית מתב מחזור חריג של כ-7 מיליון שקל ועלתה ב-1%. בשוק ההון הסבירו את העלייה בהערכות שלפיהן, איש העסקים יצחק תשובה אמור לרכוש מחברת דנקנר השקעות חלק מאחזקותיה במתב. שמועות על עסקה נשמעו גם בעבר, אבל בשוק מעריכים כעת כי גדל הסיכוי להשלמתה בשל הדחייה בעסקת אלרן והצורך של משפחת דנקנר במזומנים.

מתב נמצאת במצב פיננסי טוב לעומת שאר חברות הטלוויזיה בכבלים. מתב סיימה את הרבעון השני של השנה עם הכנסות של 136.2 מיליון שקל, בהמשך להכנסות של 134 מיליון שקל ברבעון הראשון. החברה איבדה 2,200 מנויים ברבעון השני, אך הצליחה להגדיל את חלקם של המנויים על השירותים הדיגיטליים - דבר שהביא להגדלת ההכנסות הרבעוניות. מספר מנויי החברה הוא 272 אלף, מהם 150 אלף מנויים על השירותים הדיגיטליים. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי דיגיטלי בחברות הכבלים הסתכמה ב-220 שקל (כולל מע"מ) ברבעון השני.

למרות השיפור בהכנסות המשיכה מתב להציג הפסדים כבדים ברבעון השני, בעיקר בשל הוצאות מימון כבדות שהסתכמו ב-31.2 מיליון שקל. בסך הכל רשמה מתב, לאחר נטרול חלקה ברווחי החברות ברק ופרטנר, הפסדים של 22.9 מיליון שקל - לעומת 25.2 מיליון שקל ברבעון הראשון.

בני משפחת דנקנר פועלים בתקופה האחרונה למימוש אחזקות, כדי לגייס מזומנים שיאפשרו למשפחה להשלים את עסקת אלרן. בתחילת החודש פורסם כי אלרן השקעות, הנמצאת בשליטת בתי האב של אברהם ושמואל דנקנר, דחתה את המועד האחרון להשלמת עסקת אלרן.

על פי ההסכם שהושג בתחילת החודש בין אלרן השקעות והחברה הבת אלרן החזקות לבין שישה בתי האב של משפחת דנקנר, נדחה המועד האחרון להשלמת העסקה ל-30 באוקטובר 2003. כמו כן, לשתי החברות הציבוריות ניתנה הזכות לדחות את מועד ההשלמה עד לסוף נובמבר הקרוב, בכפוף לקבלת אישורי המוסדות המוסמכים שלהן.

עסקת אלרן "נולדה" ביולי 2002 ומאז נדחה כמה פעמים מועד השלמתה. מצבן של שתיים מתוך שלוש החברות המעורבות בה, דנקנר השקעות ותעשיות מלח, הידרדר מבחינת שווי השוק והביצועים הכספיים. לגבי חברת דור כימיקלים, ההערכות הן כי התוצאות הטובות של החברה ב-2002 לא יחזרו.

אלרן השקעות ואלרן החזקות עתידות להשלים את רכישת השליטה בשלוש החברות, הנמצאות כיום בשליטת בני משפחת דנקנר, תמורת כ-229.6 מיליון דולר. סכום זה נגזר ממספר המניות שיירכשו בכל אחת משלוש החברות ומתג המחיר שהוצמד לכל אחת מהן: 90 מיליון דולר לדנקנר השקעות, 190 מיליון לתעשיות מלח ו-75 מיליון דולר לדור כימיקלים. כאמור, התקרבותו של המועד האחרון להשלמת העסקה גורם ללחץ בקרב בני המשפחה להשגת מזומנים - דבר שעשוי להביא לזירוז המו"מ למכירת אחזקות הדנקנרים במתב.

יחסי דנקנר ותשובה התהדקו לפני כשנה וחצי

העסקים המשותפים של משפחת דנקנר עם תשובה התהדקו לפני כשנה וחצי, כאשר נחתם הסכם בין אברהם ושמואל דנקנר ואורלי מור למכירת 4.9% ממניות דנקנר השקעות לתשובה בתמורה ל-4.4 מיליון דולר. עסקה זו היתה אמורה להתקיים בשני שלבים. השלב הראשון בוצע במזומן, רכישה של 2.5% ממניות החברה תמורת 2.25 מיליון דולר, ואילו השלב השני אמור היה להתקיים בתחילת מאי - אז היה אמור תשובה לרכוש את יתרת המניות תמורת 2.15 מיליון דולר.

לתשובה היתה אז אופציה שלא לקיים את העסקה ולממש את המניות שרכש בתחילה תוך שהוא זכאי לקבל את כספו בחזרה בצירוף ריבית והצמדה. מימוש עסקה זו נדחה לסוף שנת 2003.

יצחק תשובה הגיש בשבוע שעבר לרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC), באמצעות חברת אתרי השרון שבבעלותו, תשקיף למכירת 6 מיליון מניות של דלתא 3 הירושלמית - מכירות שיבוצעו "מפעם לפעם" בעסקות בבורסה ומחוץ לבורסה. לפי מחיר המניה הנוכחי, הרי שהתמורה תהיה 11.6 מיליון דולר שהם כ-51 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully