וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת החלב: שינוי ההסדרים בענף - מנוגד לפסיקת בג"ץ

עמירם כהן

13.10.2003 / 9:22

טוענת: שרי האוצר והחקלאות מפרים צו ביניים, בכך שמקדמים חקיקה לביטול הפטור שניתן לענף מחוק ההגבלים העסקיים

שרי האוצר והחקלאות מפרים את פסיקת בג"ץ שקבע בצו ביניים כי לא ישונו ההסדרים הקיימים בענף החלב עד קבלת החלטה בעתירה - כך טוענת מועצת החלב במכתב ששיגרה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין.

המועצה טוענת כי בניגוד לצו הביניים שנתן השופט מישאל חשין בספטמבר 2003 לפיו נאסר על הממשלה להוציא לפועל החלטות שעניינן ביטול ההסדרים הקיימים בענף החלב, מקדמת הממשלה חקיקה לביטול הפטור שניתן לענף מחוק ההגבלים העסקיים. קידום החקיקה הוא בהתאם להצעת האוצר "לצמצום המונופולין בענף החלב".

ענף החלב, כמו ענפי חקלאות אחרים בישראל, פטור מחוק ההגבלים העסקיים. הפטור מאפשר ליצרני החלב להתאגד לשם תכנון משותף של היקפי ייצור החלב לשוק המקומי וליצוא, לקביעת מכסות ייצור לכל יצרן ויצרן, לשווק במשותף את החלב ומוצריו, לאחד יחידות ייצור, להחליט על השמדת עודפי חלב ועוד. כל זאת ללא צורך באישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

עד כה הוסדרה הפעילות בענף על ידי מועצת החלב שהיא תאגיד משותף לשלושת הגורמים המרכזיים בענף: היצרנים, המחלבות והממשלה. כל ההסדרים שהושגו לגבי הייצור, השיווק והמחירים התקבלו בהסכמה בין השלושה.

משרד החקלאות: לא נפגע בחקלאים

מועצת החלב טוענת במכתבה כי באמצעות חוק ההסדרים ל-2004, פועלים שרי האוצר והחקלאות בנימין נתניהו וישראל כץ, לקידום חקיקה, לפיה יבוטל הפטור לענף מחוק ההגבלים.

בנוסף יתוקן הצו לפיקוח על מחירים ושירותים (ייצור חלב) המסדיר את קביעת המחירים בענף שמתבצעת כיום בהסכמה וכך לאחר השינוי ייקבעו המחירים על ידי השלטון.

קבלת החקיקה, הזהיר אתמול מנכ"ל מועצת החלב אבשלום דולב, תביא לכך שבמקום שהסדרת הענף תהיה בידי מועצת החלב בה מתקיים איזון בין שלושת הגורמים הפועלים בענף (היצרנים, המחלבות, הממשלה), יימסר הענף לשליטה לידי הממשלה. "זה יהיה ענף שהממשלה תנהל אותו בצווים, הניהול המשותף יפנה את מקומו לכפיית המרות השלטונית על יצרני החלב והמחלבות. ענף שבניגוד למגמת ההפרטה במשק, ישנה כיוון להלאמה ולהשתלטות של השלטון על נכסיו של האזרח, יצרני החלב והמחלבות", אמר דולב.

דוברת משרד החקלאות אמרה בתגובה כי מדובר בהחלטת ממשלה ובהצעת חוק שהממשלה מגישה לכנסת באמצעות משרד האוצר בהתאם להחלטות הממשלה. משרד החקלאות מלווה את ההצעה ודואג שלא יהיה בה פגיעה בחקלאים. לגבי הטענה המשפטית ביחס להליך החקיקה, עליה להיות מופנית לפרקליטות המדינה שמייצגת את משרדי הממשלה. האוצר הצטרף לתגובה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully