וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון המורים העל-יסודיים: נפעל בכל האמצעים למנוע ביטול בתי הדין לעבודה

חיים ביאור

13.10.2003 / 9:52

"קיומה של ערכאה ייחודית זו מעיד על החשיבות שהמדינה מייחסת לתקינותם של יחסי העבודה ולחשיבות שבקיום מו"מ בין מעבידים לארגוני עובדים"



יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הודיע אתמול לשר המשפטים, יוסף לפיד, כי ארגונו, המייצג 41 אלף עובדי הוראה, יפעל "בכל האמצעים העומדים לרשותו" כדי למנוע את מימוש החלטתו לבטל את מעמדם העצמאי של בתי הדין לעבודה.



"קיומה של ערכאה ייחודית זו מעיד על החשיבות שהמדינה מייחסת לתקינותם של יחסי העבודה ולחשיבות שבקיום מו"מ בין מעבידים לארגוני עובדים", נאמר בפנייתו של ארז.



לדבריו, "ההתקפה החד צדדית נגד בתי הדין לעבודה היא חלק מהתקפת הממשלה על העובדים, המתבטאת בגזירות כלכליות, הפחתת שכר, פגיעה חד צדדית בזכויות הפנסיה וצעדים שמטרתם ביטול הסכמים קיבוציים עליהם חתמה הממשלה עם ארגוני העובדים וניסיון לבטל את זכות השביתה של עובדים.



ההחלטה לבטל את מעמדם העצמאי של בתי הדין העבודה "משנה באחת את פני המדינה והופכת על פיהם עקרונות של מדינה דמוקרטית המכבדת את זכותם של אזרחיה לעבוד בכבוד", נאמר בפנייתו של ארז לשר המשפטים.



עו"ד שלומית יניסקי-רביד, מרצה לדיני עבודה ודיני עסקים בקריה האקדמית קרית אונו, פירסמה מסמך המונה שבע סיבות מדוע אין לפגוע במעמדם העצמאי של בתי הדין לעבודה. לדבריה, בלתי אפשרי לאפיין את ההתקשרות בין עובד למעביד במונחים משפטיים-עסקיים.



"התמורה שמקבלים העובד והמעביד בעבודתם היא הרבה מעבר לתמורה הכספית", היא אומרת. "כרוכים בכך מרכיבים של כבוד, שייכות, שותפות גורל, הגשמה עצמית, מסגרת חברתית, קבלת חיבה מהזולת וגם כוח.



"הפרת רכיבים אלה אינה מוצאת מזור במסגרת המשפטית הרגילה. לכן יש צורך בקיום דיון משפטי בענייני עבודה בפני בית דין המומחה ליחסי עבודה, המפעיל כלים משפטיים המביאים לידי ביטוי את המיוחדות והמורכבות של יחסי עבודה".



בין הסיבות שיניסקי-רביד מונה להצדקת קיומם העצמאי של בתי הדין לעבודה: הבטחת איזון בשוק העבודה, שבו הכוח נמצא אצל המעסיקים ולא אצל העובדים; בית הדין הוא אלטרנטיווה לפעולות מחאה של העובדים: העובדה שבית הדין קשוב לטענותיהם, מפחיתה את הסכנה שעובדים יעברו לשימוש באמצעים אלימים במהלך שביתה או סכסוך; הצורך בבית דין מקצועי לענייני עבודה מתחזק על רקע המגמה הבולטת בשנים האחרונות ליצור בתי משפט מומחים בתחומים ספציפיים, כגון בית משפט לענייני משפחה ובית משפט לנוער; והיחלשות ארגוני העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully