וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלות: חילוקי הדעות בין משפחות ורטהיים ועופר עשויים לפגוע בהתפתחות העתידית של בנק המזרחי

אמיר טייג

13.10.2003 / 11:34

כך כותבת הדס רוזן ממעלות; המדיניות השמרנית של הבנק וחוסר הנכונות ליזום פעילויות חדשניות תגזור תשואות נמוכות על ההון בתקופות גיאות כלכלית; מעניקה דירוג של AA+ לבנק



"קיומם של חילוקי דעות בין בעלי העניין בבנק המזרחי לגבי נושאים עקרוניים בפעילות הבנק, עשויים לפגוע ביכולת להתוות את האסטרטגיה העתידית של הבנק", כך כותבת הדס רוזן מחברת הדירוג מעלות. רוזן מתייחסת לחילוקי הדעות בין משפחת ורטהיים ומשפחת עופר השולטות בבנק לגבי מינוי דירקטורים. את הדברים כותבת רוזן כחלק מהחלטת מעלות לדרג את התחייבויות בנק המזרחי על רמה של AA+.



לגבי אופי הניהול של הבנק כותבת רוזן כי "מדיניות הניהול של הבנק הנה מדיניות שמרנית, בעלת מנגנוני בקרה הדוקים. עם זאת, המדיניות השמרנית של הבנק באה לידי ביטוי גם בחוסר נכונות ליזום פעילויות חדשניות או בהובלת מוצרים חדשניים בהם רואה הבנק סיכונים, כך שהמדיניות השמרנית תורמת להקטנת הסיכון בתיק האשראי של הבנק בתקופת שפל, אבל בתקופות גיאות גוזרת תשואות נמוכות על ההון". רוזן מצינית כי מנכ"ל הבנק, ויקטור מדינה, הוא זה המנהיג מדיניות שמרנית זו.



רוזן מציינת כי שמרנות זו היא הגורם העיקרי לכך שהבנק לא היה שותף במימון חלק ניכר מהלקוחות הבעייתיים שמומן על ידי שאר המערכת הבנקאית. בצורה זו שמר המזרחי על ריכוזיות לווים נמוכה יותר ממתחריו וכיום 0.1% מהלווים שלו מחזיקים כ-48% מסיכון האשראי, בהשוואה ל-61% בבנק הפועלים ו-54% בבנק לאומי. עוד מוסיפה רוזן כי חשיפתו של בנק המזרחי לשוק הנדל"ן בישראל נעשתה בשיקול דעת ולפיכך תמהיל פעילות הנדל"ן של הבנק הוא תמהיל טוב.



לגבי ההתפתחויות העתידיות מעריכים במעלות כי הכנסותיו התפעוליות של הבנק צפויות להישחק בעתיד וזאת נוכח הורדת עמלות הגבייה המשולמות על ידי משרד האוצר בתחום המשכנתאות לזכאים, והתפתחות תחרות בתחום ביטוחי החיים של משתכנים מצד גורמים חיצוניים למערכת הבנקאות. שני גורמים אלו צפויים להערכת רוזן לפגוע בתוצאות בנק טפחות, המהווה פעילות מרכזית של הבנק.



יגייס שטרי הון נדחים



הערכות הן כי הדירוג AA פלוס ישמש את הבנק על מנת לגייס שטרי הון נדחים (כתבי התחייבות), כפי שעשו בחודשים האחרונים בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי. יש לציין כי דירוג AA פלוס הוא דירוג גבוה יותר מלדיסקונט והבינלאומי, אך זהה לדירוג הסיכון של שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים.



בנוסף, כלכלני מעלות קובעים את סיכון הפקדונות של הבנק הרביעי בגודלו בישראל על רמה זהה. יש לציין כי בנק המזרחי מדורג בזאת לראשונה על ידי מעלות.



לאחרונה קבע מגזין "The Banker", כי בנק המזרחי הוא הבנק טוב יותר בישראל בשנת 2003. בנימוקים שהובילו אותו להעניק את התואר לבנק המזרחי, מציין "The Banker" כי המזרחי הוא הבנק היחיד שהציג בשנת 2002 גידול ברווחים.



לפני שבועיים גייס בנק דיסקונט כ-110 מיליון שקל בשטרי הון נדחים בריבית צמודה של 5.8%. מעלות העניקה לדיסקונט דירוג של AA מינוס, שהוא נמוך בשתי רמות מהדירוג של בנק המזרחי. בחודש ביוני פתח הבנק הבינלאומי את תנופת הנפקת שטרי ההון כאשר גייס 200 מיליון שקל בריבית של פריים ועוד 0.5%. מעלות דירגה כתבי התחייבויות אלו ב-AA.



כתבי התחייבות נדחים הם הון משני, שהוא חלק מההון העצמי של בנק לצורך חישוב יחס הלימות ההון. הבנקים מגייסים הון משני בשל שתי סיבות: הגדלת יחס הלימות ההון, או אפשרות לתת אשראי רב יותר. יחס הלימות ההון של בנק מזרחי הוא כיום 9.6%, נמוך מזה של הפועלים (10.1%) לאומי (10.8%) והבינלאומי (10%) וגבוה מזה של דיסקונט (9.3%).


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully