וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי קילקל? אלביט מערכות

רותם שטרקמן

14.10.2003 / 7:42

בתוך 12 חודשים זינק מדד תל-טק 15 ב-87%. אלביט מערכות אמנם קילקלה מעט את השמחה כשרשמה תשואה נמוכה של 9%, אבל מניות כמו קומפיוג'ן עם זינוק של 450%, אודיוקודס (418%) ואלווריון (293%) עשו את העבודה במקומה





דווקא המניה שהניבה את התשואה הגרועה ביותר במדד היא החברה הגדולה והמוערכת ביותר. יצרנית מערכות האלקטרוניקה הצבאיות, אלביט מערכות היא גם החברה שהציבור מושקע בה באופן מאסיווי ביותר באמצעות קרנות הנאמנות, קופות הגמל וחברות הביטוח.



אלביט מערכות, הנסחרת כתף אל כתף יחד עם 10 מניות שזינקו ב-450%-60%, הניבה תשואה מאכזבת יחסית של 9% ב-12 החודשים האחרונים. ללא אלביט מערכות, שמשקלה במדד גבוה (9.5% - המקסימום האפשרי), היה עולה תל-טק 15 בשיעור גבוה יותר. אפילו מניית טאואר החבוטה רשמה תשואה של 11%. מנגד, אלביט מערכות פיצתה את משקיעיה באופן חלקי על ידי חלוקת דיווידנד של 19 סנט למניה במחצית הראשונה של 2003. שקלול הדיווידנד היה משפר את תשואתה בעוד מספר אחוזים ספורים.



עם זאת אפילו התשואה הנמוכה של אלביט מערכות לא הצליחה לקלקל את החגיגה של מניות היי-טק אחרות למשקיעים חובבי הסיכון. מדובר בחברות כמו אלווריון עם טיסה שנתית של 293%, אודיוקודס שזינקה ב-418%, קומפיוג'ן (450%) סאיטקס (122%) ונייס (126%). כל אלה, יחד עם מטאלינק שרשמה עלייה של 184%, ריטליקס עם 88%, ליפמן (78%) ותדיראן קשר (78%), משכו את תל-טק 15 לגבהים שלא היו מביישים את מדדי הטכנולוגיה של ניו יורק.



13 מהמניות במדד מושפעות ישירות מהנעשה בנאסד"ק, ואחת נוספת (ליפמן) מקווה להצטרף אליהן ב-2004. לכן המסחר במדד התל-אביבי הקטן תמיד קשוב למנהטן, ושם עלה מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק ב-75% ב-12 החודשים האחרונים. המניות הישראליות שנלחצו מטה בשלוש שנים של ירידות, הגיבו בעליות חזקות מעט יותר השנה.



למעשה העלייה בשוויה של אלווריון, שחצתה אתמול בראשונה את רמת שווי השוק של 2 מיליארד שקל, מקרבת אותה לכניסה למדד תל אביב 25 המכובד. בעוד חודשיים כשיעודכן המדד, עשויה אלווריון שכבר חלפה על פני שופרסל להחליף את אלקו אחזקות במדד החשוב ביותר בבורסה. אודיוקודס המצויה במקום ה-26 ברשימת החברות הגדולות בבורסה, מיד אחרי שופרסל, ממוקמת מרחק 20% בלבד ממדד ת"א 25.



מנהלי התיקים שנשאלו על התרוממות הרוח בקרב חברות הטכנולוגיה, דווקא לא התלהבו מהתזזיתיות העודפת שיקבל מדד ת"א 25 בעדכון של סוף השנה. הם גם לא היו הראשונים שציינו כי אלווריון בשווי של 2 מיליארד שקל - נסחרת במכפיל של כמעט 4 על מכירותיה ב-2003. מכפיל רווח אינו מיוחס לחברה פשוט כי היא עדיין לא הציגה רווח נקי מאז הרבעון הראשון של 2001. המספרים של אודיוקודס משקפים סיפור דומה של מכפיל 10 על המכירות.



תחום חלום נוסף הוא ביוטכנולוגיה, שנציגתו במדד היא קומפיוג'ן. מניה זו היתמרה לשווי שוק של 667 מיליון שקל על בסיס מכירות שנתיות של 48 מיליון שקל. על רווח כמובן עדיין אין מה לדבר.



במעין פרדוקס מסוים, צופים בוול סטריט שתוצאות החברות יכו את תחזיות האנליסטים ברבעון השלישי. אם כך אכן יקרה, נאסד"ק עשוי לדלג אל מעבר לרף ה-2000 נקודות שעל סיפו הוא ניצב. טעות בציפיות עשויה לגרור מימושים, שיחצו את כל המרחק מניו יורק לתל אביב, לתשואות השיא של תל-טק 15.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully