וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית ההבראה של לומניס: מפטרת 300 עובדים ומגדילה החוב לבנק הפועלים ל-220 מיליון דולר

עידו אלון

14.10.2003 / 23:09

תוכנית ההבראה כוללת סגירת אתרי ייצור בנתניה, שוודיה וארה"ב; הפועלים דחה תשלום של 15 מיליון דולר שאמור היה לקבל ברבעון הרביעי; השלמת הארגון מחדש בחברה תארך 9 חודשים, בעלות של 9 מיליון דולר



המשקיעים במניות לומניס העדיפו הערב לשים בצד את מגוון הכותרות השליליות שלהן זכתה התנהלות החברה. במקום זאת, בחרו בעלי המניות מהציבור לשים יהבם על תוכנית הארגון מחדש של המנכ"ל אבנר רז.



מניית לומניס עלתה היום בסיום המסחר ב-94% במחזור מסחר חריג במיוחד של 17.7 מיליון מניות, פי 50 מהממוצע בה. מחזור זה היה מהגבוהים בנאסד"ק היום, במונחי מניות. מספר המניות הכולל של לומניס הוא 37 מיליון מניות בלבד, כלומר בחישוב גס ניתן להעריך כי 40% ממניות החברה החליפו הערב ידיים. ההיקף הכספי של מחזורי המסחר בה הסתכם בכ-35 מיליון דולר, סכום נאה למניה בגודלה הנוכחי. מהלך עניינים זה הביא אתרים מקוונים רבים בארה"ב לאזכר את המניה, אולם לאחר הזינוק שלה מיד בפתיחה היא נותרה פחות או יותר ברמתה החדשה.







לומניס הודיעה היום על קבלת אישור של מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) לשיווק מערכת לייזר המסייעת בטיפולי עיניים. מערכת זו מאפשרת טיפול במחלות רשתית כגון יוון ודימומים, וכעת טוענת החברה ל"ספקטרום" של מערכות עבור כל טיפולי העיניים האפשריים.



לומניס כמובן כבר פירסמה בעבר מספר לא מבוטל של אישורי FDA שהציתו את דימיון המשקיעים, אך סיימו דרכם בלא להותיר חותם מהותי על שורת ההכנסות. יתרה מזאת, המערכת שזכתה לאישור הFDA כבר נמכרת באירופה אך עד כה לא רשמה הכנסות יוצאות דופן.



לכן הסיבה לעליות והמחזור היום בוודאי לא היתה ההודעה אלא זליגת המידע ולפיו לומניס תפרסם לאחר המסחר את תוכנית ההבראה שזכתה לאישור של בנק הפועלים. תוכנית זו כוללת פיטורי מאות עובדים והזרמת הון נוסף מהפועלים. חובותיה של לומניס לבנק מסתכמים עד לתוכנית ההבראה ב-210.7 מיליון דולר, ובבנק יכולים לקוות שגורל ההלוואה הנוכחית לא יהיה דומה למיליונים שקדמו לה.



לאחר המסחר אכן דיווחה לומניס על ההסדר, שכלל אשראי של 9 מיליון דולר מבנק הפועלים. החברה גם עתידה לבצע ארגון מחדש של החוב כולו, ומגעים בעניין מתנהלים כיום עם הבנק. לא תהיה זו הפעם הראשונה שהפועלים יקל על היחסים הפיננסיים שבהם צריכה החברה לעמוד, ונראה כי הפעם תכלול התוכנית גם פריסה של החובות והתשלומים בגינם. לעת עתה, דחה הבנק תשלום של 15 מיליון דולר שהוא אמור היה לקבל ברבעון הרביעי.



תוכנית הארגון מחדש של לומניס כוללת גם פיטורי 300 עובדים, שהם 23% מכוח האדם בחברה. מספר זה של מפוטרים כולל את הקיצוץ של 75 משרות שעליו הודיעה לומניס כבר ביולי. בנוסף, תסגור לומניס כמה אתרי ייצור ומשרדים ותאחד אתרים ופעילויות אחרות. בין היתר ייסגרו אתרי הייצור במסצ'וסטס, קליפורניה, נתניה ושוודיה. גם המשרד בניו יורק ישנה את מיקומו לאזור יוקרתי פחות, ויצטמצם בהיקפו. להערכת החברה, השלמת השינוי בחברה תארך 9 חודשים, ותעלה לקופת החברה 9 מיליון דולר (5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2003 ו-4 נוספים ב2004).



ההלוואה הנוספת שאישר הבנק היתה גם מקור לסערה זוטא שהתחוללה בימים האחרונים. זאת, לאחר שמנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, קיבל לידיו מכתב, שהגיע כביכול מעובדי לומניס. עם זאת, המכתב היה אנונימי ואף לא ציין את תפקידי העובדים, דבר שכמובן מטיל ספק רב באמינותו.



במכתב מצוין באנגלית מרבית המידע שפורסם בהרחבה בעתונות אודות לומניס, כולל התביעות הרבות שבהן היא מעורבת, המורל הירוד בחברה, הזנחה של חלק מלקוחותיה וההידרדרות ביחסיה עם חלק מהספקים.



עם זאת, השורה התחתונה בוודאי מסגירה את העובדה כי המכתב לא הגיע מעובדי החברה, מכיוון שזיו מתבקש בו שלא לאשר את ההלוואה הנוספת. לפי הערכות, המכתב עשוי להיות יוזמה של חלק מהמתחרות של לומניס, ולאור זאת סביר כי הבנק נהג במכתב זה כבכל הפניות האנונימיות המגיעות לשולחנו.



לומניס גם דיווחה אתמול על בדיקה עצמאית של יחסי החברה עם אחד ממפיציה, לאור החקירה הנמשכת מאז פברואר 2002 של רשות ניירות ערך (SEC) כנגדה. בחברה מקווים שהחקירה תושלם בחודשים הקרובים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully