וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל דקלה: גיוסי הענק בשקלים ייעצרו, 2004 תהיה שנה של מניות

רותם שטרקמן

15.10.2003 / 9:29

לדברי נסים כהן, לאחר רווחי ההון הגדולים בשקלים והירידה שהיתה בתשואות האג"ח בשנה האחרונה, הגיע השוק השקלי למיצוי



2004 תהיה שנה של מניות בישראל ובעולם, כך אומר נסים כהן, מנכ"ל דקלה, חברת קרנות הנאמנות של הבנק הבינלאומי. לדבריו, לאחר רווחי ההון הגדולים בשקלים והירידה שהיתה בתשואות האג"ח בשנה האחרונה, הגיע השוק השקלי למיצוי. כהן מעריך שגיוסי הענק באג"ח השקליות - רק בספטמבר גייסו הקרנות השקליות כ-3 מיליארד שקל - ייעצרו. "ב-2004 נתחיל לראות מעבר של כספים למניות ולקרנות נאמנות המתמחות בנישות ייחודיות", אמר.



לדברי כהן, הרפורמה במס שינתה את ענף הקרנות ב-2003. לדבריו, הגיוסים הגדולים של הקרנות ב-2003 היו של כספים שהגיעו מפיקדונות שקליים בבנקים שמוסו לראשונה, ושבשילוב הפחתת הריבית איבדו את האטרקטיוויות שלהם.



כהן מסביר כי לקוחות הבנקים חיפשו אפיקים שיוכלו לספק תשואות גבוהות כמו אלה שסיפקו הפיקדונות, ולכן מנהלי הקרנות הבנקאיות שמו את הפוקוס סביב כספים אלה. זאת הסיבה העיקרית לייסודן של קרנות המק"ם וקרנות שקליות אחרות, שחלקן התחייבו להשקיע באג"ח פטורות ממס. קרנות אלה גייסו מיליארדים רבים של שקלים, מה שהגדיל את נכסי הקרנות בשיעור ניכר מאז תחילת 2003. ואולם, לדברי כהן, האינפלציה הנמוכה והתשואה הנמוכה שמגלמת ההשקעה באג"ח השקליות, תביא משקיעים לחפש גיוון וערך מוסף לתיק שלהם. "האפיקים המסורתיים ייאבדו מזוהרם", אמר.



כהן מעריך כי העליות שהיו בשוקי המניות בחודשים האחרונים הן רק ההתחלה. לדבריו, רק עכשיו מתחילות החברות לצמוח ולדווח על שינוי לטובה בעסקיהן, ולכן צפויות עליות נוספות בשוק. "יש לי תחושה שגם ההתעוררות בענפי התוכנה והשבבים בארה"ב מושכת את המשק בישראל", אמר. בנוסף לכך הוא מעריך כי הפרויקטים התשתיתיים, דוגמת הנחת צינור הגז של ים תטיס והרכבת הקלה, ייתנו דחיפה לכלכלה.



כהן מזכיר גם כי ב-2004 ייכנסו לראשונה קרנות הפנסיה להשקעות בשוק ההון, מה שיגדיל את הביקושים בשוק. לדבריו, הדיווח החודשי על תשואת קופות הגמל וקרנות הנאמנות שיחל ב-2004 יגדיל את התחרות על כספי העמיתים, וכדי לגבור על המתחרים ישקיעו הקרנות והקופות מאמצים גדולים יותר להשגת תשואות גבוהות.



כהן אומר כי 2003 היתה שנתם של המשקיעים הפרטיים בקרנות, ואילו 2004 תהיה שנה של משקיעים מוסדיים. לדבריו, התשובה של ענף קרנות הנאמנות לקרנות הפנסיה תהיה במתן פתרונות של קרנות מתמחות, ולא בקרנות אינדקס. הוא מסביר כי קרנות האינדקס מתאימות למשקיעים פרטיים, מכיוון שלמוסדיים אין בעיה טכנית להשקיע במדדים בכל העולם בלחיצת כפתור, ללא עזרת הקרנות. מנגד, הם מתקשים להשקיע במחקר ולנהל השקעות במניות ובאג"ח בענפים ובמדינות שונות. "תהיה תחרות גדולה על הכספים של הקרנות והקופות", הוא אומר.



כספי המוסדיים הם אחת הסיבות לכך שדקלה תשיק בשבוע הבא קרן נאמנות חדשה שתשקיע במניות של חברות מסין ומהונג קונג בענפי התקשורת והאנרגיה. בדקלה מסבירים כי הצמיחה הצפויה ב-2004 בסין היא 10%-8%, וכי שני הענפים שיובילו את הצמיחה הם התקשורת והאנרגיה. כהן מזכיר כי האולימפיאדה שתתקיים בעוד חמש שנים בסין תוסיף עוד יותר להתפתחות ענף התקשורת במדינה זו.



הסיבות להשקעה באנרגיה, אומרים בדקלה, קשורות לקיצוץ מכסות הנפט על ידי אופ"ק, לציפיות לחורף קר במיוחד ב-2004, למלאי נפט נמוך בסין ולביקוש גדל לאנרגיה עקב עלייה בייצור התעשייתי. הסיבות להשקעה בתקשורת נובעות מהעלייה בצריכה הפרטית, בשל העלייה ברמת החיים בסין וביקוש גובר לטלפונים סלולריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully