וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוצאות של אינטל עשויות לסמן התאוששות בתעשייה; לטאואר, אורבוטק, לנאופטיקס ונובה זה הספיק כדי לרשום עליות

עידו אלון

17.10.2003 / 8:56

כשסמנכ"ל הכספים של אינטל אמר השבוע כי "הרבעון השלישי היה אחד הטובים שראינו", גם בטאואר ואורבוטק חייכו; ההתאוששות שצופים בתעשיית השבבים והנימה החיובית שהיתה בשיחת הוועידה עתידות להשפיע על כל החברות הפועלות בתחום





הציפיות להתאוששות (גם אם זמנית) בשוק השבבים משפיעות בעוצמה על הישראליות הפועלות בתעשייה או סביבה. המייצגת הבולטת ביותר של מגזר זה היא חברת טאואר סמיקונדקטור, שהתשואה של מנייתה היתה דווקא נמוכה במיוחד בחודשים האחרונים. ואולם בארבעת ימי המסחר שחלפו עלתה המניה ב-34% במחזורים גבוהים.



מדוע? הרי טאואר בוודאי לא שיפרה בשבוע החולף באופן משמעותי את היקפי הייצור במפעל השבבים החדש שלה, 2 FUB. בעלי המניות בטאואר בחרו להשקיע 1.5 מיליארד דולר בהקמת המפעל החדיש בשיאה של אחת התקופות הקשות ביותר שחוותה התעשייה, וכלל לא ברור אם סכום זה יושב במלואו לבעליו אי פעם. ככל הנראה במקרה זה המשקיעים מעריכים כי הדברים שנאמרו בשיחת הוועידה של אינטל והתאוששות אפשרית בשנה הקרובה, בהחלט עשויים לקדם את עסקיה של טאואר.



שתי חברות ישראליות נוספות הפועלות בתחומים הקשורים לתעשיית השבבים הן אורבוטק ומתחרתה הקטנה קמטק. שתיהן מפתחות מערכות בדיקה מתוחכמות במהלך הייצור של מעגלים מודפסים, וכדי שפעילותן תתאושש הן זקוקות להעלאת רמת ההוצאות ההוניות של מפעלי השבבים. מבין השתיים, ממוצבת אורבוטק טוב בהרבה לקראת התעוררות או שינוי חד יותר בביקושים.



אורבוטק נחשבת למובילה עולמית בתחומה, עם נתח שוק של 80%-70%. המערכות שלה נמכרות במחירים של מאות אלפי דולרים עד 1.5 מיליון דולר ליחידה, ומוצבות בתהליך הייצור כדי לבצע בקרת איכות למעגלים המודפסים. ההוצאה על מערכות בדיקה כחלק מהקמת מפעל שבבים נחשבת לנמוכה יחסית, אם כי בתקופה של התכווצות גם מיליוני דולרים אלה מהווים אופציית חיסכון ראויה. לכן דעכו מכירות החטיבה הזו באורבוטק לפחות מ-20 מיליון דולר ברבעון - רף המהווה מבחינת החברה סמן להתאוששות אפשרית של המגזר.



אורבוטק, בניגוד לקמטק, מפתחת גם מערכות בדיקה לצגים שטוחים, המותקנים במכשירי טלוויזיה ובמחשבי כף יד. חטיבה זו אמורה לספק לאורבוטק את הצמיחה ואת המרווחים המשמעותיים ביותר.



אינדיקציה מסוימת לצפוי בתחום זה סיפק השבוע צבי גיור, מנכ"ל יבואנית מוצרי האלקטרוניקה ניופאן. גיור צופה ירידה חדה במחירים של טלוויזיות דקות בעלות צגים שטוחים, שתביא לכך שהמכירות יגדלו פי עשרה בשלוש השנים הבאות. התגשמות תחזיותיו תגרור ביקושים גם למערכות של אורבוטק לבדיקת הצגים השטוחים, שעתידות לרשום צמיחה שנתית של 20% למכירות של כ-61 מיליון דולר ב-2003.



תוצאותיה של אורבוטק ברבעונים האחרונים עדיין לא הצביעו על שיפור, אך בעקבות הציפיות להתאוששות עלתה מניית אורבוטק ללא הפסקה בשבועות האחרונים. מתחילת ספטמבר עלתה המניה ב-35% במחזורי מסחר ערים, והשלימה זינוק של 140% בשנה האחרונה. ראשית ספטמבר היוותה נקודת ציון חשובה גם למניית קמטק, שהוסיפה מאז 107% לקראת הגעתה האפשרית של החברה לרווח ברבעון הרביעי.



מניות נוספות שהמשקיעים בהן נהנו באחרונה מעליות חדות הן לנאופטיקס ונובה. לנאופטיקס משליכה את כל יהבה על החברה הבת איזיצ'יפ והשבב המיוחד שלה, והניבה בלא הודעות משמעותיות במיוחד תשואה של 100% במניה.



גם נובה, המפתחת מערכות מדידה לבקרת תהליכים בתעשיית המוליכים למחצה, ראתה בעיקר עליות בשנה האחרונה (247%). למעשה, מנכ"ל החברה גיורא דישון סיפר באוקטובר את סיפורה של תעשיית השבבים כולה כשאמר כי "עדיין לא קרה דבר דרמטי בתקופה זו - אבל השוק מקבל פוקוס נרחב יותר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully