וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרנות עדיין לא יודעים מה תהיה הקצבה שתובטח לעמיתים

שלומי שפר

17.10.2003 / 10:00

עקב הוצאת כספי הקרנות לשוק ההון במסגרת הרפורמה בפנסיה, בקרנות מתקשים להכין תקנונים לעמיתים



הרפורמה שערך האוצר בקרנות הפנסיה, הוותיקות והחדשות, מסרבות לרדת מסדר היום הציבורי. אחרי כל הכנסים, הכתבות בעיתונים, הקווים הפתוחים בכלי התקשורת ומסיבות העיתונאים של האוצר - יש רבים הסבורים כי עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לרפורמה, והציבור לא הפנים את השינויים שעומדים להתרחש. כך קורה שבכל פעם שעולה לדיון מידע הנוגע לרפורמה הוא זוכה לכותרות ענק בעיתונים, למרות שבפועל לא חלו בה כל שינויים.



אתמול, למשל, פורסם בהרחבה ב"מעריב", תסריט לפיו האוצר יערוך שינויים בקרנות הפנסיה ולמעשה יבטל את הוודאות היחסית בדבר שיעור הפנסיה שיקבל העמית, זאת על ידי הוצאת כל קרנות הפנסיה לשוק ההון. הפרטים אינם חדשים, אך נראה כי סביב ההשלכות החברתיות של המהלך שיוזם האוצר עדיין לא נערך דיון ציבורי מעמיק.



עד לשינויים שנערכו בקרנות הפנסיה החדשות, היו 70% מהכספים מובטחים על ידי איגרות חוב מיועדות שמבטיחות תשואה ריאלית של 5.05%. מתחילת 2004 ייצאו כל כספי קרנות הפנסיה לשוק ההון; האוצר מבטיח להן ריבית של 4.8% רק על 30% מהנכסים וביטוח פיקדונות על שאר הסכום - כלומר ההפקדות לא ייפגעו במקרה של תשואות שליליות.



מנכ"ל קרן הפנסיה עתודות מקבוצת כלל ביטוח, רונן טוב, מסביר כי בשל העובדה שלקרנות הפנסיה אין יכולת להעריך מה יהיו התשואות שלהן, והן עדיין לא קיבלו מהאוצר ריבית מסוימת אליה יוכלו להתייחס - אין ביכולתן לומר לעמיתיהן מה יהיה שיעור הפנסיה שיצברו תמורת ההפקדות החודשיות.



"לפי מה שאני מבין מהאוצר בשבוע הבא הוא יוציא טיוטה שתסביר לקרנות הפנסיה כיצד תראה התוכנית החדשה. אנחנו נמצאים כבר באמצע אוקטובר וב-1 בינואר, 17 קרנות הפנסיה החדשות צריכות לפרסם את התקנונים שלהן. האוצר צריך לקבל בזמן הזה 17 תקנונים שונים ולאשר אותם", אמר טוב.



לדברי טוב, לפני הרפורמה קרנות הפנסיה החדשות ידעו בקירוב מה תהיה התשואה שהעמיתים יקבלו על כספם, ולכן יכלו לומר לעמית מהי מנת הפנסיה שתיחסך לו בעת יציאתו לגמלאות. כעת מכיוון שהקרנות לא יודעות מה תהיה הריבית שישיגו על הכספים עקב היציאה לשוק ההון, והאוצר לא סיפק להן ריבית אליה ניתן להתייחס, הן אינן יודעות מה להבטיח לעמיתים בתקנונים, אומר טוב.



הוא סבור כי בכל מקרה מדובר במהפכה תפישתית של כל תחום הפנסיה. "אין יותר פנסיה כפי שהכרנו אותה עד היום. יש למעשה פוליסת ביטוח מסוג קצבה, כזו שבה הפנסיה של העמיתים נגזרת מהתשואות בשוק ההון" הוא אומר. בעמדתו של טוב מצדדים בכירים רבים בענף הפנסיה הסבורים כי האוצר הלך רחוק מדי בכל הקשור לקרנות הפנסיה החדשות.



מנכ"ל אחת מקרנות הפנסיה החדשות סבור כי האוצר היה צריך להמשיך ולהנפיק לקרנות הפנסיה החדשות איגרות חוב מבטיחות תשואה, אפילו בריבית של 4.0%-3.5%. לדבריו, הפנסיה היא כלי חברתי מהמעלה הראשונה ולא צריך להוציא את כספי העמיתים להשקעה בשוק ההון. לדבריו הבטחת התשואה חייבת להיעשות לפחות על השכר הממוצע במשק.



בענף הפנסיה אמנם מודעים לכך שבטווח הארוך ניתן להשיג בשוק ההון תשואות גבוהות יחסית, אך בכירים בענף מעריכים כי ועדות ההשקעה של קרנות הפנסיה יחששו להשקיע לטווח ארוך, בשל התחרות שתיווצר בין הקרנות. לרוב, כאשר מתפתחת תחרות כזו, מנהלי ההשקעות מעדיפים להשקיע לטווחים קצרים יותר, כדי לרשום רווחי הון מהירים וגבוהים ולא להסתכן בהשקעות ארוכות טווח.



אחרי החגים יחזרו פקידי האוצר מחופשתם ונראה כי תצפה להם עבודה רבה בתחום הפנסיה. הרפורמה אמנם הוצגה לציבור אך כי דברים רבים לגביה עדיין אינם ברורים.



בנוסף מתכוון האוצר בחודשים הראשונים של 2004 לנסות ולמכור את קרנות הפנסיה החדשות שהולאמו. בענף דורשים מהאוצר לעשות בו סדר לפני שמוכרים את הנכסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully