וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבוצות שזכו במכרזי התפלה: הבנקים ביטלו את הסכמי המימון עמנו

עמירם כהן

16.10.2003 / 7:37

הזכיינים הודיעו למשרדי האוצר והתשתיות כי לא יוכלו לממן את הפרויקטים, אלא אם תאושר להם הגדלת כמות המים המותפלים ב-50%



משבר ההתפלה נובע מהחלטת הבנקים הגדולים לבטל את הסכמי העקרונות שחתמו עם זכיינים למימון ("טרם-שיט") מתקני ההתפלה - כך אמרו אתמול בכירים בקבוצת יובלים התפלה, שזכתה במכרז להתפלת 30 מיליון מ"ק לשנה, בהשקעה של 70 מיליון דולר.



בסוף השבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי האוצר עשוי לבטל ארבעה מכרזים (ראו טבלה) להקמת מתקנים להתפלת 120 מיליון מ"ק לשנה. הרקע לכך הוא הודעת הזכיינים למשרדי האוצר והתשתיות כי לא יוכלו לממן את הפרויקטים, אלא אם תאושר להם הגדלת כמות המים המותפלים ב-50%. באגף התקציבים באוצר אמרו כי הם מתנגדים בתוקף לכל שינוי במכרז ורמזו כי הזכיינים נקבו במחירי מים בלתי ריאליים (54 סנט למ"ק), מתוך הנחה שלמדינה לא תהיה ברירה.



מנכ"ל S.G.S, השותפה עם אלקו ושמן בקבוצת יובלים התפלה, אהוד סמסונוב, אמר אתמול כי הבנק המלווה (אחד משלושת הבנקים הגדולים) אישר את התוכנית העסקית שהגישה לו הקבוצה וחתם איתה על הסכם העקרונות למימון המתקן. סמסנוב גילה כי הקבוצה שילמה לבנק עשרות אלפי דולרים בגין ייעוץ מקצועי שקיבל לבדיקת המודל העסקי. קבוצת יובלים התפלה זכתה במכרז להקמת מתקן התפלה צפונית לעכו.







מקורות במשרד האוצר אישרו כי בעיות המימון קיימות בכל ארבעת המכרזים. מקורות בתעשיית ההתפלה אמרו כי בשלושת המכרזים הנוספים תבעו הבנקים שינויים בעקרונות המימון שסוכמו עם הקבוצות הנוספות, אף שיש הבדלים בהסכמים שנחתמו בין הבנקים לקבוצות השונות.



לדברי סמסונוב הובהר לקבוצה, להפתעתה, בפגישה עם הבנק שהתקיימה לפני כחודשיים, כי הבנק דורש שינוי בתנאים מהותיים בהסכם המימון, כתנאי לחתימתו על הסכם מחייב. הבנק נימק את נסיגתו מהסכם העקרונות בצמצום שחל במקורות המימון לטווח ארוך ובהגבלות אשראי שהוטלו על המערכת הבנקאית על ידי בנק ישראל. בין היתר, תבע הבנק מהקבוצה להגדיל את שיעור ההון העצמי במימון מ-20% ל-36% ולקבל מהקבוצה ביטחונות נוספים לאשראים שפתח לספקי הציוד באוסטריה.



עוד לדברי סמסונוב, מילוי הדרישות הללו היה הופך את הפרויקט לבלתי כדאי לקבוצה. ואולם במגעים שהתקיימו עם הבנק הוסכם כי הגדלת כמות המים במתקן ושינויים אחרים בתנאי המכרז, כמו התחייבות של המדינה להגן על ריבית האג"ח שתנפיק הקבוצה למוסדיים כדי למלא את חלקה בהסכם המימון, יהיו חלופות מספקות מבחינתו. החלטה נוספת שתאפשר את מימון המתקנים, היא מתן מענק של 50% מההשקעה, כפי שהתחייבה הממשלה להעניק לפרויקטים של תשתית. סמסנוב גילה כי הקבוצה החלה במגעים עם בנקים זרים באוסטריה וגרמניה כדי למצוא תחליף למערכת הבנקאית המקומית במימון המתקן.



בשבוע הבא ימסור שר האוצר, בנימין נתניהו, את החלטתו אם לאשר שינויים בתנאי המכרז. להערכת מקורבים, עשוי אגף החשב הכללי באוצר לתמוך בשינוי תנאי המכרז כדי לאפשר את הקמת המתקנים. משרד התשתיות תומך בשינוי כדי לאפשר את ביצוע תוכנית ההתפלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully