וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטראוס קיבלה הטבה של מפעל מאושר אף שלא עמדה בתנאי התמ"ס

4.3.2001 / 7:54

האישור עורר כעס רב בקרב גורמים ממשלתיים המעורבים באישורי השקעות, הסבורים כי הוא מנוגד לחוק לעידוד השקעות הון

הארץ
ltpgt
מאת אורה קורן
lt/pgt

ltpgt
חברת שטראוס לא עמדה בתנאים לקבלת הטבה ממרכז ההשקעות, כפי שנקבעו לפני כ-6 שנים. למרות זאת, אושר לה בסוף השבוע פטור מהתנאי לקבלת ההטבה, בניגוד לעמדת משרד התמ"ס.
lt/pgt

ltpgt
האישור עורר כעס רב בקרב גורמים ממשלתיים המעורבים באישורי השקעות, הסבורים כי הוא מנוגד לחוק לעידוד השקעות הון. על פי הנוהלים, אישור ועדת הערר יובא בפני שרי האוצר והתמ"ס להכרעה סופית; אם השרים ידחו את החלטת ועדת הערר, יבוטלו למעשה ההטבות שניתנו לשטראוס.
lt/pgt

ltpgt
מקורות ממשלתיים ציינו כי זו הפעם השנייה שוועדת הערר שליד מרכז ההשקעות מאשרת הטבה לשטראוס החורגת מהחוק לעידוד השקעות הון. לדבריהם, לפני כ-6 שנים הגישה שטראוס בקשה לקבלת מעמד של מפעל מאושר לפרויקט העברת המחלבות מחיפה לאחיהוד ולהרחבתן.
lt/pgt

ltpgt
מינהלת מרכז ההשקעות במשרד התמ"ס דחתה את הבקשה, מכיוון שבאותה תקופה אושרו השקעות המיועדות ליצוא. ואולם שטראוס נעזרה בהליך מקובל במקרים כאלה, של פנייה לוועדת הערר, וזו אישרה את התוכנית. הוועדה התנתה את האישור בכך ששטראוס תייצא 20%-15% מהייצור הנובע מאותה השקעה. ההטבה התבטאה בפטור ממס חברות ל-10 שנים על הרווחים מההשקעה שאושרה.
lt/pgt

ltpgt
אף שלא עמדה בתנאי האישור, ביקשה שטראוס באחרונה ממרכז ההשקעות לאשר לה את ההטבה, בגלל שינוי בתנאי השוק. לדבריה, היצוא תוכנן למדינות השכנות, והאינתיפאדה אינה מאפשרת לממש תוכנית זו. בקשתה נדחתה, כי עד לסוף 2000 לא החלה האינתיפאדה. בעקבות הדחייה פנתה שטראוס שוב לאותה ועדת ערר; הוועדה, בהרכב שונה, אישרה בסוף השבוע את הערר שהגישה שטראוס.
lt/pgt

ltpgt
כיום מכהנים בועדת הערר יורם טורבוביץ, יהודה גיל, אברהם אשרי, שוקי פורר ויונתן בשיא. בין הנימוקים שהכריעו לטובת שטראוס בדיון היתה תפישת חברי הוועדה, שלפיה אין להפלות בין חברות שונות באותו ענף. לדבריהם, מרכז ההשקעות הציע ב-2000 לתנובה ולטרה הטבות מפליגות ללא מגבלת יצוא, ולא ייתכן ששטראוס לא תיהנה מהטבות כי אינה מייצאת.
lt/pgt

ltpgt
חברי הוועדה התייחסו בדבריהם להצעה של מרכז ההשקעות לתנובה ולטרה לקבל מענקים והקלות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, אם יעבירו את מרכז פעילותן לפארק צבאים שליד בית שאן (תנובה) ולאזור תעשייה בדרום (טרה). המתנגדים להטבות סבורים כי טרה היתה עוברת לאזור הדרום גם בלעדיהן. לטענת הגורמים הממשלתיים, הטבות אלה משקפות הגמשת יתר, עד כדי חריגה מחוק עידוד השקעות הון.
lt/pgt

ltpgt
על רקע הפרשנויות המשתנות לכללי אישור השקעות, החלו בחודשים האחרונים מגעים בין משרד האוצר לתמ"ס, לקביעת כללי השקעות ברורים שיתאימו לצורכי המשק בשנים הקרובות, ובראשם העדפה ברורה יותר לפריפריה בתחום ההיי-טק.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully