וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעות עולם דורשת להכריז על מגד 2 "תגלית נפט"

4.3.2001 / 8:35

הארץ
ltpgt
ltbgt
מאת עמירם כהן
lt/bgt
האם ראוי להכריז "תגלית נפט" על קידוח שהפיק במבחני ההפקה 15 חביות נפט? ראשי השותפות המוגבלת לחיפושי נפט "גבעות עולם" סבורים שדי בכך. באחרונה הם פנו לממונה על חיפושי הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יחזקאל דרוקמן, בדרישה להכריז על קידוח הנפט מגד 2 "תגלית".
lt/pgt

ltpgt
מדובר בקידוח הנפט מגד 2 ברישיון ראש העין שנקדח על ידי גבעות עולם ב-94', והתוצאות הצביעו על אפשרות להימצאות נפט. בסוף 98' חזרה השותפות לקידוח וביצעה בו מבחן הפקה, שהסתיים בהפקת 15 חביות "נפט צלול", כהגדרת הדו"ח המיידי לבורסה.
lt/pgt

ltpgt
ביולי 2000 פג תוקפו של רישיון ראש העין, שהוחזק על ידי גבעות עולם במשך 7 שנים (ועוד שנה וחצי כ"היתר מוקדם"). למרות שזוהי התקופה המירבית המותרת בחוק, קיבלה השותפות הארכה נוספת, עד גמר קידוח הנפט מגד 3, שקדחה בשטח הרישיון. גם המועד הזה הסתיים בסתיו 2000 כשהקידוח נמצא יבש.
lt/pgt

ltpgt
להפתעת כולם, במקום להחזיר את הרישיון למדינה כמתחייב בחוק, פנתה גבעות עולם לממונה על חיפושי הנפט בדרישה להכריז על קידוח מגד 2 כ"תגלית נפט". הכרזה כזו, אם תינתן, תחייב את המדינה להעניק לשותפות "חזקה" על שטח רישיון ראש העין ל-30 שנה. אם לא תיענה הבקשה, דורשת השותפות להעניק לה רישיון חדש בצמוד לפקיעת הישן.
lt/pgt

ltpgt
הממונה על חיפושי הנפט, שהופתע מהבקשה, דחה אותה על שתי חלופותיה. לדבריו, לא הוכחה תגלית נפט, והוא אינו יכול ואינו רשאי לדון בבקשה להענקת רישיון חדש על אותו השטח כל עוד לא פורסם ב"רשומות" כי תוקף הרישיון הישן פג.
lt/pgt

ltpgt
מגד 2 הוא קידוח שחדר לשכבה שבה מצוי "סלע מאגר" (סלע העשוי להכיל נפט) בעומק של כ-4,400 מטר. אמנם השכבה שמכילה את הנפט דקה מאוד, עוביה 9-8 מטר בלבד, אך ניתן לבצע בה קידוח אופקי לכל אורכה (כ-1.5 ק"מ), וכך להפיק ממנה את הנפט. אם ייעשה כך, הכמות שתופק תהיה מסחרית ולכן יש להעניק לשותפות "חזקה". טכנית, אומרים במשרדו של הממונה על חיפושי הנפט, ניתן לבצע קידוח כזה, אף שהוא מסובך ובעייתי. עם זאת, במשרדו של הממונה אמרו כי בקרב מומחי הנפט בישראל לא נמצא אחד שיודע היכן בעולם עשו את זה.
ltbgt
"החברה לא עשתה את המאמץ הנדרש"
lt/bgt
לדברי הממונה, אילו הרעיון היה רציני, לא היתה סיבה שלא ליישמו כבר ב-94' כשקדחו את מגד 2. במשרדו של הממונה אומרים שלא נעשה המאמץ המתחייב לאתר את שדה הנפט שגבעות עולם טוענת שקיים שם. בנוסף, מגד 3 - שהיה קידוח אימות, אשר אמור היה לאמת את קיומו של שדה הנפט ברישיון ראש העין - לא הוכיח דבר.
lt/pgt

ltpgt
גבעות עולם עירערו בפני שר התשתיות על החלטת הממונה שלא להעניק לשותפות רישיון חדש. שר התשתיות החדש יצטרך להכריע בסוגייה. אם השר החדש לא יקבל את הערעור ויאריך את הרישיון, צפוי שגבעות עולם יפנו לבג"צ או לבית משפט מינהלי.
lt/pgt

ltpgt
אם דרישתה של גבעות עולם לקבלת רישיון חדש לא תתקבל הם ילכו על "תגלית", ויביאו עדויות של מומחים שמדובר בתגלית מסחרית. אם יצליחו להוכיח ש-15 חביות נפט צלול הם תגלית, יהיה זה מפנה היסטורי בתולדות חיפושי הנפט בעולם.
lt/pgt

ltpgt
לא ניתן היה לקבל את תגובת הממונה על חיפושי הנפט ואת תגובת גבעות עולם לכתבה.
ltbgt
מגד 3 - לא יבש כפי שחשבו
lt/bgt
בהודעה לבורסה בשבוע שעבר הפתיעה גבעות עולם את המומחים בכך ששינתה את הערכתה לגבי מימצאי הקידוח במגד 3. בעבר סבר השותף הכללי כי הקידוח יבש, אך עתה - בעקבות דו"ח חדש שנעשה לבקשת השותפות על ידי חברה אמריקאית העוסקת בייעוץ בענייני גז ונפט - סבורים בשדות נפט כי יש לשנות את הערכת הקידוח "מקידוח יבש לקידוח שהפוטנציאל שלו (הצפוי להכיל איזורי נפט או גז ברי הפקה) לא נבחן".
lt/pgt

ltpgt
מבחני ההפקה שבוצעו במגד 3 באוקטובר 2000 לא הוכיחו הימצאות הידרוקרבונים (נפט או גז) בכמויות מסחריות. לטענת השותפות, כפי שעולה מהדו"ח המידי החדש, מניתוח הלוגים (הבדיקות החשמליות) שנעשו בשכבה בה עשוי להימצא נפט או גז עולה כי המים שאותרו בשכבה הם באחוז נמוך, והשאר עשוי להיות גז ונפט.
lt/pgt

ltpgt
מכאן שאין להגדיר יותר את הקידוח כ"יבש" אלא כקידוח שיש לבצע בו בירור נוסף. עד ביצוע הבירור הנוסף, גבעות עולם מבקשים להאריך את הרישיון.
ltbgt
מי זכאי לרישיון שפג תוקפו
lt/bgt
החוק קובע כי רישיון שפג תוקפו יפורסם ברשומות. זאת, בכדי שמתחרים חדשים וותיקים ידעו כי יש שטח שלהם עשוי להיות עניין בו. הנוהג הוא שלאחר 4-3 חודשים שהרישיון לא נדרש, ניתן לפנות לממונה ולבקש אותו. האם יש להקנות לבקשת הרישיון עדיפות לחברה שהחזיקה בעבר ברישיון על פני האחרים?
lt/pgt

ltpgt
מצד אחד יכול לומר הגורם העסקי שהחזיק בשטח כי הוא כבר השקיע ברישיון, ומגיעה לו הזדמנות נוספת.
lt/pgt

ltpgt
אלא שההחלטה אינה כה פשוטה. לדוגמא, החזיק גורם כלשהו 8.5 שנים בשטח - שנה וחצי היתר ו-7 שנים רישיון לאחר כל ההארכות שניתן לתת לפי החוק - וסיים ללא מציאת נפט. האם המחוקק התכוון לאפשר לגורם טוב יותר את הניסיון? חברה מקבלת שטח על מנת לחפש בו נפט, ועל כך לא מגיע לה פרס. הפרס מתקבל רק עם נמצא נפט.
ltbgt
תגלית וחזקה
lt/bgt
על יזם המבקש לבצע חיפושי נפט וגז לעמוד בכמה תנאי סף (יכולת טכנית, ניסיון מוכח ויכולת כספית) לבצע חיפושי נפט. מרבית המחשפים מגייסים את הכספים הדרושים לחיפושים בגיוסים חוזרים ונשנים מהציבור. זאת, באמצעות הקמת גוף משפטי מורכב הנקרא "שותפות מוגבלת", שהשליטה בו היא לא בידי מי שמרבית האחזקות בידיו, אלא בידי יזמי ומנהלי השותפות "השותף המוגבל" שגובה דמי ניהול.
lt/pgt

ltpgt
קידוח, שהוכח כי יש בו נפט או גז, מוכרז על ידי הממונה על חיפושי הנפט והגז "תגלית". המחוקק הגדיר "תגלית" כקרקע, על כל שכבותיה הגיאולוגיות, שיש מתחתיה, בידוע, מצבור נפט שניתן להפיק ממנו נפט בכמויות מסחריות.
lt/pgt

ltpgt
הכרזה על תגלית מחייבת, אוטומטית, את המדינה להעניק למחפשים "חזקה" ל-30 שנה על שטח הרישיון בו הוכרזה ה

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully