וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אותן האופציות

הארץ

4.3.2001 / 10:14

בשנת 2000 חלו כמה שינויים באופן בו חברות מתגמלות עובדים / הארץ

הארץ
ltpgt
בן-ציון ציטרין
lt/pgt

ltpgt
2000 נחשבת כשנת מפנה בתחום תיגמול מנהלים ואנשי מפתח. בשנה זו התעצמה כלכלת ארה"ב, הוקמו מספר רב של מיזמים טכנולוגיים חדשים, שוק העבודה הפך להיות קשה והתחרות על עובדים בעלי "כישורים חמים", הגיעה לשיאים שעדיין לא נראו כמותם.
lt/pgt

ltpgt
זאב בן-צבי, המתמחה בייעוץ לאירגונים גדולים בענייני תיגמול עובדים, פיתח שיטה ייחודית הנושאת את שמו - "שיטת בן-צבי" - לתיגמול בכירים בפירמה. הוא אינו מתרגש מכך ש"השנה חווינו כמה אירועים קשים של צניחה בשוק המניות, התמוטטות של חלק מחברת הדוט.קום וקשיים בשוק התקשורת".
lt/pgt

ltpgt
להערכתו, כל הגורמים יצרו על העוסקים בתכנון חבילות התיגמול לחץ לפתח מודלים חדשים שיותאמו לרוח התקופה. ואכן, ב-2000 פותחו קונספציות חדשות בבניית חבילות תיגמול למנהלים, עליהן מספר בן-צבי.
ltbgt
השפעתן של תופעות כלל עולמיות
lt/bgt
הוא מפרט תופעות כלל עולמיות שמשפיעות על קבלת החלטות בעיצוב חבילות תיגמול:
* הטיפול החשבונאי באופציות הפך למסובך יותר.
lt/pgt

ltpgt
* חברות הכלכלה הישנה מפסידות אנשים לטובת חברות הכלכלה החדשה - ואולם, ייתכן שזה ישתנה.
lt/pgt

ltpgt
* גיוס ושימור של עובדים מצטיינים הופך קשה מתמיד.
lt/pgt

ltpgt
* המשקיעים מתחילים ללחוץ על הפסקת דילולם באופציות חדשות.
lt/pgt

ltpgt
* "הצלת" אופציות מ"חוץ לכסף" קשה, אך לא בלתי אפשרית.
lt/pgt

ltpgt
* חברות במצוקת גיוס/שימור מפתחות כלים חדשניים לטובת עובדיהן.
lt/pgt

ltpgt
ומהי תגובת העובדים לכך? על פי בן-צבי: חדשנות כלפי נטילת סיכון; רוצים הגדלת נתח המזומן בחבילה, ומוכנים להחליף אופציות בכלים אחרים - מניות חסומות, תוספות שכר לפנסיה, תוספות שכר דחויות והלוואות עומדות.
ltbgt
כלים חדשים במתן אקוויטי לעובדים
lt/bgt
בן-צבי מאזכר כמה יוזמות חדשות של חברות הכלכלה הישנה מהשנה החולפת. חברות אלה, שהרגישו שהן מפסידות עובדים מצטיינים לחברות הדוט.קום, פיתחו כלים חדשים במתן אקוויטי לעובדים, שיוכלו להתחרות בסיכוי שמציעות חברות הכלכלה החדשה.
ltbrgt
בין היוזמות החדשות:
* מניות עוקבות Traching stoks כדוגמת חברות דיסני, קוסונטוב וסטפלס.
lt/pgt

ltpgt
* הקצאת מניות בפיצול לחברות שיצאו לגיוסים מהציבור, כדוגמת T&AT ,GM ו-HP.
lt/pgt

ltpgt
* אופציות בחברות בת - חברות גדולות שלהן חברות בת מצליחות בשירותים נלווים החלו להעניק אופציות למנהליהן בחברות הבת על מנת להגדיל את המנוף הכלכלי של חבילת התגמול.
lt/pgt

ltpgt
* הענקת יחידות השתתפות בקרנות הון סיכון פנימיות. לדוגמה, חברת רואי החשבון דלויט-טוש, שלא יכולה להנפיק מניות לעובדיה, ומנפיקה להן במקום מניות יחידות השתתפות בקרנות הון סיכון שהוקמו בהון הפירמה. בדרך זו נותנים לעובדים סיכוי לרווחים הדומים לאלו המתקבלים על ידי עמיתיהם שעובדים בחברות המושקעות, ומקבלים אופציות ישירות.
lt/pgt

ltpgt
בן צבי מדווח על עיצוב חדש לתוכניות אופציות: בנוסף לפיתוח כלי תגמול חדשים, הוכנסו בשנה האחרונה גם סעיפים חדשים לתוכניות האופציות שניתנו למנהלים בכירים בתעשייה האמריקאית, בין היתר, ישנן האופציות הבאות:
lt/pgt

ltpgt
* משיכה בחזרה של אופציות - option claw-back. התחייבות של העובד להחזיר לחברה את התמורה הכספית של כל המניות שמכר בתקופה שקדמה ליום הפרישה עד שנה אחרונה, אם עבר לשורות חברה מתחרה.
lt/pgt

ltpgt
* אופציות עם הבטחה לרווחי מינימום - tandem options guarantees. הבטחה כפולה של המעביד לעובד שאם הרווח של העובד מחבילת האקויטי לא יגיע לסכום X עד לתאריך נתון, יקבל העובד מענק Y.
lt/pgt

ltpgt
* מניות קריירה. חברות גדולות נוהגות להעתיק למנהלים הבכירים מניות שחסומות לתקופות שירות מאוד ארוכות, לעתים עד גיל הפרישה.
lt/pgt

ltpgt
* מענקי מניות דחויים הניתנים לעיקול - forfeitable stock deferral premmiums.
lt/pgt

ltpgt
* מענקי מניות דחויים הניתנים לעיקול - ישנן חברות שמאפשרות לעובדים לדחות חלק מהכנסותיהם לחשבון מניות של החברה, החברה זוקפת לזכות העובד מניות לפי הסכום עליו ויתר, ונותנת לעובד פרמיה נוספת של עוד כמות מניות הנזקפות לחשבונו. אם עזב העובד את החברה לפני תום תקופת ההסכם, הפרמיה הנוספת מחולקת, והעובד יקבל רק את הקרן שהשקיע בכספו.
ltbgt
מהי הבשורה שמביאות התוספות החדשות?
lt/bgt
בן-צבי מפרט: "התוספות מסדירות את מערכת היחסים בין החברה והעובד למקרה שאחד הצדדים לא יעמוד בהתחייבויותיו; העובד - יעזוב לטובת חברה מתחרה; המעביד - לא יצליח לתת לעובד את הרווח הצפוי מחבילת האקוויטי. בן צבי מסביר את ההיגיון הכלכלי שמניע את הכלים החדשים:
lt/pgt

ltpgt
* מניות עוקבות - tracking stocks, הן מניות חדשות שמנפיקה חברה ציבורית שלא קשורות לביצועים של החברה כולה, אלא של יחידה עסקית מוגדרת של החברה. במקרה כזה לחברה האפשרות לתגמל עובדים באופן ישיר, על הערך שהם יוצרים ביחידה שלהם ללא קשר לעסקי החברה האחרים.
lt/pgt

ltpgt
* פיצול יחידות עסקיות (spin off's) - פיצול יחידות עסקיות לחברות בת הוא מנוף כלכלי ותיק וחביב, אומר בן-צבי. בשיטה זו החברה מזהה פעילות עסקית רווחית שעומדת בפני עצמה, מפרידה אותה, מעבירה אותה לחברת בת בבעלותה, ומפיקה רווחי הון ממכירת מניות החברה במקום להוסיף את רווחי היחידה לרווח השוטף של החברה.
lt/pgt

ltpgt
* אופציות בחברות בנות לעובדי החברה האם - חברות שביצעו פיצול לפעילויות קיימות או שהקימו חברות בת על בסיס יוזמות חדשות, נוהגות להעניק למנהליהן אופציות בחברות הנילוות על אף שאינם עובדים בהן על מנת להגדיל את המינוף הכלכלי ממנו ייהנו.
lt/pgt

ltpgt
* יחידות השתתפות במיזמי הון סיכון - ישנן חברות רב לאומיות גדולות שמאוגדות כשותפות ולא כחברת מניות, ולכן לא יכולות לחלק לעובדיהן אקוויטי. חברות אלו משמרות את עובדי המפתח על ידי שיתופם במשחק האופציות שהפך ללהיט בשוק העבודה, גם כשלחברה עצמה אין מניות. הדרך המקובלת היא חלוקת

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully