וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11% ממשרות בתי החרושת בעולם נעלמו תוך 7 שנים

סוכנויות הידיעות

20.10.2003 / 9:53

כוח העבודה בתחום הייצור צומצם ב-22 מיליון בשל חידושים טכנולוגיים ולחצים תחרותיים שמחייבים התייעלות, לפי מחקר של אליאנס קפיטל, דיווח "וול סטריט ג'ורנל"

ירידה של 11% נרשמה במספר האנשים המועסקים בתחום הייצור ב-20 הכלכלות הגדולות בעולם בשנים 1995-2002, כך עולה ממחקר שערכה חברת אליאנס קפיטל מנג'מנט. מספר משרות הייצור בברזיל, יפאן, סין וארה"ב הצטמצם ביותר מ-10% בתקופה שנבדקה, וסה"כ נעלמו יותר מ-22 מיליון משרות בבבתי חרושת, דיווח "וול סטריט ג'ורנל".

כותבי המחקר אומרים כי הסיבות לירידה בהיקף התעסוקה בענף הייצור הן השיפורים הטכנולוגיים והלחצים התחרותיים בתחום, שאילצו חברות להתייעל, ולהוציא תפוקה גדולה יותר מפחות עובדים. בהתאם לכך, במקביל לירידה בתעסוקה בענף, נרשמה עלייה של יותר מ-30% בתפוקה התעשייתית הגלובלית בשבע השנים שנבדקו.

אובדן מקומות העבודה בארה"ב הגיע לשיעור של 11.3%, אולם היה נמוך משיעור של 11.6% בדרום קוריאה, 12.4% בבריטניה, 15.3% בסין, 16.1% ביפאן ו-19.9% בברזיל. כלכלנים חוששים כי המגמה תימשך בגלל עודף כושר ייצור הקיים במקומות רבים בעולם היום.

המחקר צפוי לעורר מחלוקת פוליטית בארה"ב, שכן הוא מראה כי אובדן מקומות העבודה החריף בשנתיים האחרונות אינו ייחודי לכלכלת ארה"ב. נשיא האיגוד הלאומי של חברות הייצור בארה"ב אמר כי איננו מקבל את מסקנות המחקר. לדבריו, אובדן מקומות העבודה בארה"ב הוא תופעה של שלוש השנים האחרונות, והוא מתרחש במקביל לגידול במספר משרות הייצור במקומות כמו סין בתקופה זו.

גלן הבארד, שהיה מיועציו הבכירים של הנשיא בוש, אמר ל"ג'ורנל" כי המגמה הנוכחית דומה לזו שבה ירד מספר המועסקים בחקלאות במאה העשרים. בין 1910 ל-1990 נפל חלקם של עובדי החקלאות בארה"ב מכלל אוכלוסיית המועסקים, מ-32% ל-2%. הבארד אמר כי אין טעם להגן על המגזר באמצעים מלאכותיים, כי אם לתמוך באמצעים להסבת עובדים ממגזר הייצור למגזר השירותים.

נקודת אור שנראתה במחקר: במדינות מסוימות חל תהליך הפוך, של הוספת משרות ייצור. בספרד גדל מספר המועסקים בבתי החרושת ב-24.6% בתקופה שנבדקה, בקנדה צמח המספר ב-22%, ועלייה של פחות מ-10% נרשמה גם בטייוואן, מקסיקו ומלזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully