וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוזים על מטבע היואן הסיני ירדו בעקבות איתות סין על המשך קיבוע המטבע לדולר

דפנה מאור

20.10.2003 / 10:32

נשיא סין דחה את דרישות ארה"ב לנייד את היואן; החוזים על המטבע נסחרים ב-4.8% מעל השער הממשלתי של 8.3 יואן לדולר



מטבע היואן הסיני אמנם איננו נסחר באופן חופשי בשוקי המט"ח העולמי, בשל מדיניות קיבועו לדולר על ידי ממשלת סין, אולם במסחר בחוזים על המטבע נרשמה אתמול ירידה. הגורם לירידה היה איתות של נשיא סין על המשך קיבוע המטבע לדולר בטווח הנראה לעין.



ממשלת סין מעוניינת לשמור על שער נמוך של המטבע הסיני, כדי להגדיל את כושר התחרות של היצוא הסיני. השער הרשמי הנוכחי, שנוצר על ידי ממשלת סין באופן מלאכותי, הוא 8.277 יואן לדולר. אולם במסחר בחוזים עתידיים על המטבע, המשקף את ציפיות השוק לשער המטבע בעתיד, במקרה שהקיבוע יוסר, נסחר היואן ב-7.977 יואן לדולר. היתה זו ירידה של 0.8% לעומת שער של 7.919 יואן לדולר ביום שישי.



היואן מקובע לשער הדולר מזה שמונה שנים. החוזים הנזכרים לעיל הם מכשיר השקעות סינתטי (non-deliverable forward) אותו מיישבים במזומן במטבע של המשקיעים ולא במטבע היואן, בהתאם לשער המטבע בתאריך תפוגת החוזה.



הסיבה לירידה בחוזים היתה הצהרתו של נשיא סין, הו ג'ינטאו, אשר דחה ביום ראשון את דרישות ארה"ב כי בייג'ין תתיר למטבע להיסחר באופן חופשי ותאפשר את ייסופו. עם זאת, הנשיא הבטיח כי סין תעמוד בהבטחתה לפתוח את השוק המקומי המשגשג לתחרות זרה.



ג'ורג' בוש, שיעמוד לבחירות חוזרות בנובמבר 2004, נתון למכבש לחצים מצד תעשיינים אמריקאים לאלץ את סין לבטל את הצמדת היואן לדולר, ולאפשר לו להתחזק כמענה לתגובות השוק. ארה"ב רשמה באוגוסט גירעון מסחרי של 11.7 מיליארד דולר מול סין. בשנה שעברה הגיע גירעון זה לשיא היסטורי של 103 שנים.



על רקע זה קראו שבע המדינות המתועשות בכנס ה-G-7 האחרון לסחר חופשי במט"ח, אם כי לא נקבו במפורש בשמה של סין. באותה עת, בשל ספקולציות כי סין תיכנע ללחצים, ירדו מחירי החוזים על היואן לשפל של כל הזמנים.



ביום ראשון אמר הנשיא הו כי מדיניות המט"ח של סין מבוססת על כוחות השוק והולמת את מצבה הנוכחי של כלכלת סין, הפיקוח הפיננסי הנהוג בה ומצבו של המגזר העסקי.



כלכלנים רבים מסכימים עם מעצבי המדיניות הסינים שמצבם של הבנקים הסינים כה רעוע עד שניוד היואן בטרם עת והסרת הפיקוח על זרימת ההון עשויים לדרדר את הכלכלה השישית בגודלה בעולם למשבר פיננסי. עלייה חדה בשער היואן עשויה להביא לפשיטת רגל של חברות יצוא ממשלתיות רעועות, להחריף את האבטלה ולגרום לתסיסה חברתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully