וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן ההון סיכון JVP גייסה 14 מיליון דולר לקרן השקעות משלימה

עודד חרמוני

21.10.2003 / 7:53

הקרן תבצע השקעות המשך בחברות הפורטפוליו שנותרו בקרן השלישית - JVP3, שהשקיעה עד כה את כל ההון שלה, בהיקף של 160 מיליון דולר; הגיוס נערך ממרבית המשקיעים המקוריים



קבוצת ההון סיכון הישראלית JVP, המנוהלת על ידי אראל מרגלית, השלימה לאחרונה גיוס הון בהיקף של 14 מיליון דולר לקרן השקעות משלימה (fund Annex). הקרן המשלימה תבצע השקעות המשך בחברות הפורטפוליו שנותרו בקרן השלישית - JVP3, שהשקיעה עד כה את כל ההון שלה, בהיקף של 160 מיליון דולר.



הגיוס נערך ממרבית המשקיעים המקוריים בקרן השלישית של JVP, ועל פי הערכות כלל את אוניברסיטת MIT, קרנות ההשקעה בקרנות אחרות הורסלי ברידג' והרבור וסט, וחברת בואינג. בתיק ההשקעות של JVP3 נותרו כעשר חברות סטארט אפ שההשקעה בהן לא מומשה והן לא נמחקו. בין החברות הללו חברת האופטיקה סייאופטיקס, ספרה, סנגייט, שיר נטוורקס וקוג'נט האמריקאית.



לאורך חייה השקיעה הקרן בכ-16 חברות היי-טק. שלוש מהן נמכרו והתמזגו עם חברות אחרות: הבולטת בהן היא כרומטיס שנמכרה ללוסנט ב-2000 תמורת 4.7 מיליארד דולר בעסקת מניות. JVP3 החזיקה בחלק קטן יחסית ממניות כרומטיס: החלק הארי של מניות כרומטיס בו החזיקה JVP היה בידי המשקיעים בקרן JVP2. לקרן JVP3 היו עד כה חמש מחיקות, והבולטת בהן היא סגירתה של חברת האופטיקה קרניקס בה היתה JVP3 המשקיע המוביל.



כעת, עם השלמת הגיוס, מנהלת קבוצת JVP כ-700 מיליון דולר. JVP3 הוקמה ב-99', תקופת הגאות בתעשייה, והשקיעה את מרבית ההון שגייסה, בהיקף כולל של 161 מיליון דולר בתוך פרק זמן קצר יחסית, מתוך הנחה שחברות הפורטפוליו יגיעו מהר לשוק ולהנפקה ציבורית ולא יזדקקו להשקעות המשך. ואולם המשבר בענף, במיוחד בתחום התקשורת שבו היא מתמחה, מחייב אותה לתמוך באותן חברות למשך פרקי זמן ארוכים יותר עד שיפרצו לשוק.



בשנה האחרונה סיימה JVP להשקיע את כל יתרת ההון שנותר בקופתה ועל כן גייסה את הקרן המשלימה. תחת מתכונת הקרן המשלימה, JVP אינה מתכוונת לגבות דמי ניהול. דמי ההצלחה שלה מהמימושים שיהיו בעתיד הם על פי הערכות 10% בלבד, לעומת 20% בקרן הון סיכון רגילה.



יתרונות הקרן המשלימה



בשנה שעברה השלימה JVP את גיוס ההון לקרן JVP4, שבקופתה מצויים כיום כ-230 מיליון דולר. מכיוון שמדובר במשקיעים שונים בקרנות, ובגלל הבדלים בהיקפי ההון ובתנאי ההשקעה, לא מקובל כי קרן אחת תתמוך בחברות של קרן אחרת, אף ששתיהן מנוהלות בידי אותה חברת ניהול. לכן, לעתים, כשאוזל כספה של הקרן המיועד להמשך השקעות בחברות הפורטפוליו שלה, היא מחפשת מקורות מימון חדשים באמצעות קרן משלימה. רק במקרים יוצאי דופן מוכנים המשקיעים בקרן להשקיע בחברות פורטפוליו של קרן קודמת. לרוב מדובר בהחלטה עצמאית של כל משקיע, שאינה מחייבת את המשקיעים האחרים.



עם זאת, קרנות בולטות מצליחות בדרך כלל לגייס הון נוסף לקרן המשלימה מהמשקיעים הקודמים, שכן לקרן כזו יתרונות מיוחדים: היא משקיעה בתמהיל פורטפוליו הנמצא במצבו הבשל ביותר: החברות הכושלות כבר נמחקו, ואילו החברות הקיימות מוכרות היטב למשקיעים.



אפשרות נוספת של הקרנות לקבלת המשך תמיכה בחברת הפורטפוליו הקודמות שלהן, בלא לדלל את אחזקותיהן, היא לבצע השקעה מתוך רווחי הקרן. ואולם השקעה כזו בדרך כלל מוגבלת לגובה דמי הניהול שגובה הקרן לאורך חייה, ועל כן היא נמוכה יחסית לצורכי הקרן. מלבד JVP, יש עוד קרנות שבוחנות אפשרות לגייס הון לקרן משלימה של קרן קודמת לצורך ביצוע השקעות המשך בחברות פורטפוליו. קרן ג'נסיס, לדוגמה, שהשלימה ב-97' גיוס הון בהיקף של 110 מיליון דולר, השלימה לפני כשנה גיוס בהיקף של כ-15 מיליון דולר, לשם תמיכה בחברות הפורטפוליו שנותרו בקרן השנייה שלה - לאחר שכבר החזירה למשקיעים בה את ההון שהשקיעו.



בארה"ב בולטות הקרנות אקסל ו-NEA שגייסו קרנות משלימות גדולות להמשך תמיכה בהשקעות הקודמות שלהם. אקסל השלימה ב-2001 גיוס של 50 מיליון דולר לקרן המשלימה את הקרן החמישית שלה, וקרן NEA גייסה ב-2002 קרן משלימה בהיקף של 150 מיליון דולר.



JVP



שנת הקמה: 93'



מספר קרנות: 4



היקף הון תחת ניהול: כ-700 מיליון דולר



מנהלים: אראל מרגלית, גלן שוובר, לורל בודווין, זליקה מטוטינוביץ', מיכאל קרוס



משרדים: ירושלים, ניו יורק, לונדון



משקיעים: בואינג, MIT, הרבור-ווסט, הורסלי ברידג', האוניברסיטה העברית, קלפרס, GIC


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully