וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 22% במספר המשרות הפנויות ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון השני

עינב בן יהודה

21.10.2003 / 12:39

הפער בין המשרות שאוישו לבין העובדים שנפלטו חזר להיות חיובי אחרי 3 שנים; שיעור הנפלטים עקב צמצומים, מתוך סה"כ הנפלטים מעבודתם, ירד ל-21% ברבעון השלישי בהשוואה לכ-33% ברבעון השני



מסקר המעסיקים של הרשות לתכנון כוח אדם במשרד התעסוקה עולה כי ברבעון השלישי של השנה נמשכה העלייה בביקוש לעובדים. זהו הרבעון השני ברציפות בו גדל הביקוש לעובדים. מהנתונים עולה כי בשני הרבעונים האחרונים נרשמה עלייה של 31% בביקוש לעובדים. רוב הגידול, 60%, נרשם ברבעון השלישי. מספר המשרות הפנויות הכולל הסתכם ברבעון השלישי של השנה ב-46 אלף בממוצע יומי, עלייה של 22% בהשוואה לרבעון הקודם. העלייה נבעה בחלקה מעלייה בביקוש לעובדים בבנייה ובחקלאות, ביקוש שמופנה בעיקרו לעובדים זרים. ללא ענפי הבניין והחקלאות עמד מספר המשרות הפנויות על 22 אלף לעומת 19 אלף ברבעון הקודם, ו-24 אלף ברבעון המקביל.



עוד עולה מהנתונים כי שיעור המעסיקים שדיווחו על משרות פנויות עלה מ-6% מכלל המעסיקים ברבעון השני ל-8.4%. כמו כן, נרשם גידול בשיעור המעסיקים המדווחים על קשיים בגיוס עובדים מ-2.6% ל-4.5%, ומשך זמן החיפוש התקצר ל-2.3 שבועות.



ברשות מסבירים כי העלייה בביקוש לעובדים נובעת משילוב של מספר גורמים: הירידה היחסית במספר האירועים הבטחוניים, עלייה מסוימת בשיעור הצמיחה הכלכלית מתחילת השנה, הרחבת גירוש העובדים הזרים והשפעות עונתיות הקשורות לחודשי הקיץ והחגים.



בנוסף חלה עלייה במספר המשרות שאוישו, וזה הסתכם בכ-59 אלף בממוצע חודשי, בהשוואה לכ-50 אלף ברבעון הקודם וכ-62 אלף ברבעון המקביל. ללא ענפי החקלאות והבניין עמד מספר המשרות שאוישו על 49 אלף בממוצע חודשי, בהשוואה ל-38 אלף ברבעון הקודם ו-50 אלף ברבעון המקביל. היקף המשרות שאוישו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2003 היה גבוה ממספר המשרות שאוישו בשלושת הרבעונים האחרונים של 2002.



למרות נתונים חיוביים אלו מציינים ברשות כי סך הביקוש לעובדים נמוך יחסית. מהנתונים עולה כי הביקוש לעובדים היה נמוך ברבעון האחרון ב-10% בהשוואה לרבעון המקביל, וברשות מציינים כי ביקוש זה נמוך ביחס לרמת הביקוש המתחייבת משיעורי הצמיחה הנחוצים למשק להפחתת האבטלה. לשם הפחתת האבטלה בשנה הקרובה, יש צורך ב-45 אלף משרות בממוצע ליום, למעט ענף הבנייה והחקלאות. היקף זה מבטא צמיחה של 2%-3%. כיום, כאמור, עומד מספר משרות הפנויות על ממוצע של 22 אלף ליום, ללא ענפי הבניין והחקלאות.



עוד עולה מהנתונים כי שיעור הנפלטים עקב צמצומים, מסך הנפלטים ממקום עבודתם, ירד ל-21% ברבעון השלישי בהשוואה לכ-33% ברבעון השני. מספר העובדים הכולל שנפלטו ממקום עבודתם עמד על 59 אלף לעומת 55 אלף ברבעון הקודם, ו-64 אלף ברבעון המקביל. הענפים בהם נרשמה עלייה במספר העובדים שנפלטו היו: חינוך, שירותים קהילתיים, חקלאות, שירותים פיננסים, אירוח ואוכל, ושירותים עסקיים. הענפים בהם נרשמה ירידה במספר העובדים הנפלטים, בהשוואה לרבעון הקודם, היו תחבורה ותקשורת, תעשייה ובנייה.



כמו כן עולה מהנתונים כי לאחר 3 שנים חזר מאזן התעסוקה - הפער בין מספר המשרות שאוישו לבין העובדים שנפלטו - להיות חיובי. מאזן התעסוקה, ללא ענפי הבנייה והחקלאות, עמד על 3,200 עובדים. כאשר כוללים ענפים אלו עמד מאזן התעסוקה על 300- עובדים, לעומת 5,100- עובדים ברבעון השני ו-2,000- עובדים ברבעון המקביל.



ברבעון השלישי של השנה צפו 6% מהמנהלים ירידה במצבת כוח האדם ברבעון הבא, לעומת 5.7% שצפו עלייה. ברבעון הקודם צפו 7.9% ירידה במצבת כוח האדם ו-6.5% צפו שיפור. 11% מהמנהלים צופים שיפור בפעילות העסקית בהשוואה ל-27% הצופים הרעה, בדומה לרבעון הקודם. ציפיות להרעה בפעילות העסקית בלטו בעיקר בענפים: בנייה, מסחר, תחבורה, תקשורת, חינוך, אירוח ואוכל, שירותים פיננסים ובריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully