וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר בוחנות הקמת חברה משותפת לפרישת אנטנות לדור ה-3

2.3.2001 / 8:27

כדי להקטין מספר האנטנות הנדרש; בוחנות גם האחדת שיטות שידור

הארץ
ltpgt
lt/bgtמאת הדר חורשltbgt

חברת פרטנר בוחנת אפשרות להקים חברה, שתספק לשלוש חברות הסלולר תשתית אנטנות משותפת להקמת רשתות הדור השלישי של התקשורת הסלולרית; על פי הדיונים שהתקיימו בחברה, תהיה החברה החדשה בבעלות משותפת של פרטנר, פלאפון וסלקום, או בבעלות של גורם שאין לו עניין באחת החברות. ההערכות הן שעלות הקמת הרשת המשותפת תהיה 200 מיליון דולר, ואילו הקמת שלוש רשתות נפרדות תעלה 600 מיליון.
lt/pgt

ltpgt
הנהלת פרטנר, נראה, אמנם גיבשה כבר עמדה בסוגיית הקמת החברה המשותפת, אבל גם בפלאפון ובסלקום התקיימו דיונים פנימיים בעניין; מירס, שקיבלה אף היא רישיון מפעיל סלולרי, אינה מתכוונת בינתיים ליישם את טכנולוגיות הדור השלישי.
lt/pgt

ltpgt
"הדור השלישי" הוא כינוי לטכנולוגיות חדשות, המאפשרות תקשורת אינטרנט סלולרית בפס רחב; התקשורת תאפשר להעביר נתונים למכשירים סלולריים בקצב שעשוי להגיע ל-2 מגה-ביט לשנייה, קצב מהיר פי 200 ממהירות העברת הנתונים באינטרנט הסלולרי כיום. קצב זה יאפשר העברה מהירה של סרטוני וידיאו בין מכשירים סלולריים, ויישומים מתקדמים נוספים.
lt/pgt

ltpgt
פרישת המערכות החדשות צפויה אמנם רק במחצית השנייה של העשור, אבל ההיערכות המעשית ליישום טכנולוגיות הדור השלישי בישראל החלה כבר השבוע, עם פתיחת מכרז התדרים של משרד התקשורת. במסגרת ההכנות למכרז פנה סגן נשיא פרטנר, עדי בירן, למנכ"ל משרד התקשורת, דני רוזן, וביקש ממנו שלא לכלול בתנאי המכרז סעיפים שימנעו את הקמת החברה המשותפת.
lt/pgt

ltpgt
לדברי סמנכ"ל הטכנולוגיות של פרטנר, מנחם תירוש, הסיבה העיקרית לתוכנית הקמת החברה המשותפת, היא הקושי בפריסת רשת האנטנות הנחוצה ליישום טכנולוגיות הדור השלישי.
lt/pgt

ltpgt
להערכתו, כל אחת מחברות הסלולר תצטרך להכפיל את מספר האנטנות שלה, ובסך הכל יידרשו בישראל לכל שלוש חברות הסלולר כ-6,000 אנטנות. אם תקום חברת סלולר נוספת, שתבקש אף היא להפעיל יישומי דור שלישי, יידרשו לה 2,000 אנטנות נוספות. גם במדינות מערביות אחרות, כך להערכת המומחים, יוגדל מספר האנטנות פי 3 ואולי פי 4.
lt/pgt

ltpgt
הגדלת מספר האנטנות נחוצה לא רק כדי לספק את רוחב הפס שאליו יתחבר כל מנוי, אלא גם כדי להתאים לשימושים החדשים שייצרו טכנולוגיות הדור השלישי; בין היתר, אמר תירוש, יתאפשר שימוש נרחב במחשבים נישאים, המחוברים לאינטרנט בתקשורת סלולרית. השימוש במכשירים אלה ייעשה בעיקר בתוך משרדי המנויים ובתיהם, וחברות הסלולר יצטרכו לספק תקשורת חזקה כדי להתגבר על הפרעות הקליטה הטבעיות לפעילות בתוך מבנים.
ltbgt
הבעיה העיקרית בפריסת רשתות אנטנות צפופות היא בעיית הרישוי; כבר כיום
lt/bgt
מתקשות חברות הסלולר למצוא אתרים להרחבת הרשת הקיימת, והגדלת מספרן תהיה כרוכה בקשיים גדולים למצוא להן מיקום, ובחשש הציבור מפני הקרינה הנפלטת מהן.
lt/pgt

ltpgt
ואולם הקמת הרשת המשותפת עשויה להיתקל בכמה מכשולים; חברות הסלולר יצטרכו לקבל אישור מיוחד לשתף ביניהן פעולה, הואיל ועל פי חוק ההגבלים העסקיים הן מנועות מלעשות כן, אלא בהיתר מיוחד של הממונה על ההגבלים. בעבר קיבלו החברות היתר כזה, לצורך מסע הסברה בעניין בטיחות השימוש במערכת הסלולרית.
lt/pgt

ltpgt
מכשול נוסף בדרך להקמת הרשת המשותפת, הוא הטכנולוגיות השונות שבאמצעותן פועלת כל אחת מארבע חברות הסלולר בישראל; במסגרת ההכנות לדור השלישי מתכננות פרטנר ומירס להשתמש בתקן האירופי (UMTS), אבל פלאפון לא החליטה עדיין אם לפנות לתקן האירופי או לאמריקאי (CDMA2000), אם כי על פי ההערכות תצטרף גם היא לבסוף לאירופי. לדעת תירוש יתרום התקן האחיד ליעילות מערכת התקשורת בישראל, הואיל וריבוי התקנים דורש השקעה בהפרדה ומניעת הפרעה בין הרשתות השונות.
lt/pgt

ltpgt
גם בכמה מדינות אחרות בעולם נבחנת האפשרות להקים חברות מיוחדות שיעסקו בהקמת התשתית הפיסית לרשתות החדשות; החברות הנפרדות אמורות לספק את שירותי התשתית לחברות המפעילות את הרשתות.
lt/pgt

ltpgt
הפרדת הבעלות על התשתית מתקיימת כבר בשוודיה, שם חתמו החברות טליה ונטקום הסכם לשימוש בתשתית משותפת, תוך תחרות עסקית ביניהן. גם בגרמניה נערכים כבר דיונים על הקמת תשתית משותפת לחברות הסלולר, בעיקר כדי לייעל את מערכות התקשורת.
ltbgt
נתונים עיקריים
lt/bgt
* מספר האנטנות הסלולריות של שלוש המפעילות - פלאפון, סלקום ופרטנר: כ-3,000

* מספר האנטנות שיידרשו להפעלת 3 רשתות דור שלישי: 10,000-6,000

* אומדן עלות הקמת האנטנות להפעלת תדרי הדור השלישי: 600 מיליון דולר

* הסכום שיחסכו חברות הסלולר אם תוקם חברת תשתית מאוחדת: 400 מיליון דולר
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully