וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לכל התחזיות: מדד ספטמבר ירד ב-0.5%; מתחילת השנה נרשמה אינפלציה שלילית של 1.5%

אמיר טייג

16.10.2003 / 8:58

מהלמ"ס נמסר כי ירידת המדד המפתיעה נובעת מירידת מחירים חדה בסעיף ההלבשה וההנעלה ובמחירי התקשורת; המדד מפתיע את הכלכלנים, שסברו כולם כי יעלה או יישאר יציב



מדד המחירים לצרכן הפתיע בספטמבר ורשם ירידה של 0.5%. מתחילת השנה עד תום ספטמבר נרשמה אינפלציה שלילית של 1.5%, וזאת לאחר שבאוגוסט נקטע רצף של ארבעה מדדים שליליים ונרשם מדד חיובי.



בחודש ספטמבר ירד המדד של כל קבוצות התצרוכת הראשיות, למעט מדד הדיור שעלה ב-0.5% ומדד המזון שנותר ללא שינוי. ירידות מחירים עונתיות נרשמו בסעיפי הפירות הטריים שהוזלו בממוצע ב-0.2%. כמו כן ירד בספטמבר מדד ההלבשה וההנעלה ב-4.2%, וההבראה ונופש בארץ ובחו"ל הוזלו ב-2.5%. בנוסף, חלה הוזלה ניכרת בשירותי הטלפון בחודש זה בשיעור של 8.5% בממוצע שגרעה מהמדד הכללי 0.34%. מנגד, נרשמו עליות מחירים של 0.5% בשירותי הדיור, ועלייה של 4.6% במחירי הירקות הטריים.



באפריל עד יולי נרשמו ארבעה מדדים שליליים רצופים, כאשר הנמוך בהם היה ביולי, בו ירד המדד בשיעור חד של 0.7%. המדדים השליליים הושפעו בעיקר מייסוף השקל מול הדולר, וכן מהמשך הירידה בביקושים בשוק המקומי. במהלך תקופה זו המשיך הנגיד להפחית את הריבית מדי חודש במנות גבוהות יחסית של 0.4% עד 0.5% בכל חודש.



הירידה המפתיעה במדד גם החודש, וזאת לאחר שבאוגוסט נרשמה עלייה קלה של 0.2%, עשויה להעיד על כך שהמיתון בכלכלה המקומית עדיין מעמיק ויש מקום להמשך מגמת הפחתות הריבית על ידי בנק ישראל ללא האטת קצב ההפחתות.



גם הפסימיים שבחזאים לא צפו כי מדד ספטמבר יהיה שלילי, ובוודאי לא שיירד בשיעור חד יחסית של 0.5%. מרביתם צפו מדד חיובי של בין 0.2% ל-0.4%. היו גם מספר חזאים שצפו מדד גבוה של 0.6%. אך לא רק החזאים טעו בתחזיות האינפלציה שלהם. גם בנק ישראל צפוי להחטיא השנה כלפי מטה את יעד האינפלציה הרשמי שעומד על 1%-3%. נוכח חמשת המדדים השליליים שנרשמו מתחילת השנה, ואינפלציה שלילית של 1.5% ב-2003 עד כה, רבים מטיחים בבנק ישראל ביקורת ואומרים כי מהלך העלאת הריבית בשנת 2002 היה חד מדי, ומהלך הפחתת הריבית ב-2003 - איטי מדי.



בשוק מעריכים כי הנגיד צפוי להמשיך את מגמת הפחתת הריבית גם בסוף החודש הנוכחי. עד כה העריכו כי קליין ימשיך להוריד את הריבית, אם כי בשיעור קל יותר של 0.3%. ייתכן כי הכלכלנים ישנו הערכות אלו ויעלו את שיעור הפחתה הצפוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully