וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור גמלאי נמל חיפה להוספת תשלום התייעלות לצורך חישוב הפנסיה

עינב בן יהודה

22.10.2003 / 16:01

בהסכם נקבע כי תוספות ההתייעלות תשמשנה בסיס לפנסיה לעובדים שקיבלו אותן התוספות כעובדים פעילים; המערערים ביקשו חישוב זהה בגימלתם, למרות שפרשו לפני ההתייעלות



בית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור גמלאי נמל חיפה להוספת תשלום התייעלות לצורך חישוב הפנסיה לה הם זכאים. המשמעות הכספית של דרישה זו - מאות מיליוני שקל.



המערערים, עו"ד אורה לוין סלע וטומי יעקבי, הם 1,247 גמלאים של נמל חיפה שפרשו לפנסיה - חלקם לפנסיה צוברת באמצעות קרן הפנסיה נתיב וחלקם לפנסיה תקציבית, אותה משלמת רשות הנמלים. לאחר פרישתם נחתמו בנמל חיפה "הסכמי שיפטינג" - הסכמי התייעלות.



את רשות הנמלים ייצג עו"ד נחום פינברג, את נתיב ייצג עו"ד אשר חלד, ואת היועץ המשפטי לממשלה ייצגה עו"ד דרורה נחמני רוט מפרקליטות מחוז ירושלים.

הסכמי ההתייעלות יצרו מתכונת עבודה חדשה ומתכונת תשלומים חדשה בנמל. במסגרת זו הועלו נורמות, קוצצו פרמיות, צומצמו תקנים, אוחדו משרות, בוטלו משרות, ותשלומים שהיו לא פנסיוניים הפכו להיות פנסיוניים, תוך הקטנת הסכום.



ההתייעלות האמורה יצרה שינויים מהותיים בסדרי העבודה ובמבנה העבודה בנמל, כמו גם במבנה השכר, וכנגדה שולמה לעובדים "תוספת שיפטינג".



בהסכמים הקיבוציים נקבע כי "תוספות השיפטינג" האמורות תשמשנה בסיס לפנסיה לאותם עובדים אשר קיבלו אותן התוספות כעובדים פעילים, אך לא תהוונה בסיס לפנסיה למי שפרשו מהעבודה בטרם נעשו ההסכמים ושולמו התוספות.



המערערים תבעו לקבל את תוספות השיפטינג בגימלתם, למרות שפרשו לפני ההתייעלות ולפני תוספות ההתייעלות.



רשות הנמלים טענה כי תשלומי ה"שיפטינג" אינם תוספת שכר אלא תשלום המותנה בצעדי התייעלות אשר מטבע הדברים הגמלאים לא יכלו לקחת בהם חלק ועל כן התשלומים אינם בני גמלה לגביהם. קרן הפנסיה נתיב טענה גרסה כי מאחר ותקנונה מבוסס על העיקרון שגמלה משולמת רק בגין רכיבים שהמבוטח ומעבידו שילמו בעבורם דמי גמולים, אין היא יכולה להכליל את רכיב ה"שיפטינג" במשכורתם הקובעת של הגמלאים אשר לא היו זכאים לתוספת זו. נתיב טענה כי קבלת התביעה כרוכה בעלות כלכלית של עשרות מיליוני שקלים.



בית הדין האזורי את בקשתם של הגמלאים. בית הדין הארצי הסכים עם קביעת בית הדין האזורי ודחה הערעור. בית הדין קבע כי הגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת בנתיב אינם זכאים להכללת ה"שיפטינג" בגימלתם מאחר שמאותו "שיפטינג" לא הופרש בגינם לפנסיה במהלך שנות עבודתם, והתשלום כלל לא התקיים בתקופה בה היו מועסקים. עוד קבע בית הדין כי הגמלאים המבוטחים בפנסיה תקציבית, צמודת דרגה, אינם זכאים להכללת ה"שיפטינג" בגימלתם מאחר והתשלום מבטא שינוי מהותי בתפקיד, אשר חל לאחר פרישתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully